סקר ביוון: 75.2% מתנגדים לתוכנית הממשלה - "לא הוגנת"

שלושה רבעים מהציבור היווני סבורים כי תוכנית הממשלה לקיצוץ החוב בתקציב המדינה "אינה הוגנת מבחינה סוציאלית" מאחר שהיא מכוונת להורדת משכורות, פגיעה בפנסיה והעלאת מיסים באופן שלא יתרום לצמיחה

75.2% מהאזרחים ביוון חושבים כי תוכנית הממשלה לקיצוץ החוב בתקציב המדינה "אינה הוגנת מבחינה סוציאלית" מאחר שהיא מכוונת להורדת המשכורות ופגיעה בפנסיה באופן שלא יתרום לצמיחה, כך עולה מסקר שנערך ביוון ופורסם היום (ו').

עוד עולה מהסקר כי כמחצית מהיוונים אינם רואים באופן חיובי את אישור מנהיגי אירופה בשבוע שעבר לעסקה שתהווה רשת ביטחון מפני משבר פיסקאלי, על רקע העלייה בעלויות המימון והלחץ שמופעל על הממשלה הסוציאליסטית ביוון מכיוונן של מדינות אירופה להורדת השכר במגזר הציבורי, להקפאת הפנסיות ולהעלאת המיסים, על מנת לצמצם את חובותיה של יוון בכשליש לרמה של 8.7% מהתמ"ג.

הסקר הראה כי 72.2% מהאזרחים במדינה הים תיכונים שאוכלוסייתה מונה כ-11 מיליון יש מאמינים כי הכיוון אליו מתפתח הפיתרון המוצע ליוון הינו "רע" או "רע מאד".

קרן המטבע הבילאומית, ה-IMF והאיחוד האירופי תמכו בצעדים המובילים לצנע ואמרו כי הם צריכים להיות מבוצעים בקפידה על מנת למנוע הידרדרות נוספת במשבר, אולם המשקיעים עוקבים מקרוב אחר דעת הקהל ביוון מאחר והם עדיין לא בטוחים שהממשלה היוונית תוכל לבצע את הצעדים הנדרשים ממנה בפועל.

חוסר השקט בקרב הציבור ברחבי יוון בא לידי ביטוי בתכיפות ההפגנות הסוערות שנערכו ברחבי יוון ובהתנגשויות בין המפגינים למשטרה במהלך התקופה האחרונה.

עוד עולה ממצאי הסקר כי הציבור היווני חצוי בינו לבין עצמו בשאלה האם הצעדים הרחיקו לכת או לא, כאשר 46.3% מהציבור חושב שהם הרחיקו לכת יתר על המידה לעומת 46.2% מהציבור שחושבים שהצעדים אינם מרחיקי לכת יתר על המידה. זאת לעומת סקר שנערך בפברואר אז העריכו 36.2% כי הצעדים מוגזמים לעומת 53% שחשבו שאינם מוגזמים.

ביוון אמרו עם אישור התוכנית של ה-EU/IMF כי יפנו לתוכנית זו רק אם לא תצליח ללוות הון בשווקים וכי היא מנסה לשכנע את המשקיעים כי היא יכולה להביא להתכווצות הגירעון האדיר שלה ובסופו של דבר להגיע לרמה של חוב השווה ל-120% מהתוצר השנתי שלה. אולם עד כה היתה היענות נמוכה מכיוון המשקיעים הזרים להזרים ליוון הון בתמורה לאגרות החוב שלה. למרות רשת הביטחון עלו במהלך השבוע האחרון העלויות בהן יכולה יוון ללוות ונותרו ברמה יותר מכפולה מהעלויות המקובלות בגרמניה, המדינה המובילה במרחב האירופי.

יוון מתאמצת ללוות 16 מיליארד אירו לשם מיחזור חוב אליו היא מחוייבת להשיב עד סוף חודש מאי.

נציין כי הממשלה הסוציאליסטית זוכה לאהדה ציבורית רחבה ובסקר הצביעו בעדה 31.9% מהאזרחים לעומת המפלגה הדמוקרטית (הנחשבת לימנית מתונה) שזכתה בתמיכה של 21.2% מהציבור היווני.

הסקר בוצע ע"י סוכנות MRB ופורסם היום (ו') ב-Realnews weekly.