בדרך להיסטוריה בשוק המט"ח? גייתנר יקיים פגישות "קריטיות" על מנת לקדם מסחר חופשי ביואן הסיני

חברי קונגרס מעוניינים להכריז על סין כ"מניפולטורית" בשוק המט"ח בשל האחיזה ההדוקה שלה ביואן ■ שר האוצר של ארה"ב דוחה פרסום דו"ח בנושא מדיניות המט"ח עד לתום סדרת פגישות עם הסינים ב-3 החודשים הקרובים ■ מבטיח להשיג "התקדמות משמעותית" בקרוב

האם המאבק הנצחי בין ארה"ב לסין סביב היואן (המטבע הלאומי של סין) קרוב לסיום? טימותי גייתנר, שר האוצר של ארה"ב, אמר היום (ש') כי הוא דוחה את הדיווח לקונגרס הנוגע למדיניות המט"ח של משרדו, אשר היה אמור להתפרסם ב-15 באפריל. גייתנר נימק את הדחייה בכך שבפניו עומדות פגישות "קריטיות" גם בכירים סינים שיכולות להניב תוצאות באשר ליואן.

סלע המחלוקת בין ארה"ב לסין ידוע זה מכבר: סין שומרת בכוונה על יואן נמוך כדי לעודד את הייצוא ממנה למדינות אחרות, בעיקר לארה"ב מוטת הצריכה. מהצד השני של המשוואה ניצבת ארה"ב, שסובלת מגירעון מסחרי ומאשימה את סין במשחק בלתי הוגן שכן הייצוא הזול מסין פוגע בתעשיות אמריקניות.

שיעור האבטלה בארה"ב עומד על 9.7% - שיא של 26 שנה - מה שמלבה עוד יותר את המתחים בסוגיית היואן. לאחרונה הגישו 2 חברי קונגרס הצעה להכריז על סין כ"מניפולטורית" בשוק המט"ח, כיוון שהיא שומרת על היואן ברמה של כ-6.83 יואן לדולר מזה כשנתיים ולא מאפשרת שום ייסוף של המטבע שלה.

הדו"ח שהיה אמור גייתנר להוציא לקונגרס ב-15 באפריל היה אמור לשמש ככלי לקידום ההצעה האמורה. ואולם, גייתנר דחה כאמור את פרסום הדו"ח ובאותה נשימה קרא לסין לנייד את היואן, תוך שהוא מביע תקווה כי בחודשים הקרובים תושג התקדמות בנושא זה.

גייתנר ציין כי ב-3 החודשים הקרובים יתקיימו מספר פגישות "קריטיות", כדבריו, עם בכירים מסין בנושא היואן. בין היתר מתוכננת פגישה עם נשיא סין הו ג'ינטאו החודש, ובחודש מאי מתוכננים מספר פורומים בהם ייפגשו בכירים סינים ואמריקנים, כולל פגישת שרי האוצר של פורום ה-G20 וכן פסגה של פורום ה-U.S.-China Strategic and Economic Dialogue.

"אנו מתכוונים לנצל את הפגישות האלה כדי לעשות התקדמות משמעותית בחודשים הקרובים", אמר גייתנר בראיון לסוכנות בלומברג. בהצהרה ששיגר היום גייתנר הוא ציין כי ניוד חופשי של היואן למסחר רגיל ככל המטבעות בעולם יתרום ליצירת "כלכלת גלובלית מאוזנת יותר" ואף ציין כי זהו אינטרס של סין לאפשר ליואן להתחזק ולהיסחר בחופשיות.

סין אפשרה ליואן להתחזק מספר פעמים בשנים האחרונות, אך תחת עינו המפקחת של הממשל. בשנתיים האחרונות, בשל המשבר הכלכלי העולמי, סין שמרה על היואן נמוך כדי לעודד את הייצוא ממנה ולדרבן את הצמיחה הכלכלית שלה. חברי קונגרס בארה"ב מאשימים את סין בחוסר הוגנות בשל השליטה ההדוקה שלה במטבע, ונראה כי במידה ולא תושג התקדמות בדיאלוג בחודשים הקרובים, תהא הדרך סלולה לנקיטת צעדים חמורים יותר מצד ארה"ב.