Money משרטט את "מפת הנדל"ן" בארה"ב: רק 224 א' ד' לבית בפורט לודרדייל - אך המחירים יצנחו ב-21%

המגזין הפיננסי מדרג את הערים בהן צפויות עליות וירידות המחירים הגדולות ביותר בארה"ב בשנה הקרובה ■ החיים הטובים בעיר קנוויק: הכנסה לנפש של 61 אלף דולר בשנה, בית עולה 172 אלף דולר בלבד ■ וגם: היכן ניתן למצוא בתים ב-113 אלף דולר לאחר שצנחו ב-73%?

מאז התנפצות בועת הנדל"ן בארה"ב בשנת 2006 נפלו מחירי הבתים בכ-35% בממוצע, אולם לפי נתוני מדד S&P קייס-שילר (העוקב אחר מחירי הבתים ב-20 הערים הגדולות) הם התייצבו בחודשים האחרונים. התייצבות זו אינה אחידה וישנם מקומות בארה"ב בהם המחירים ממשיכים לרדת. המגזין הפיננסי Money משרטט את "מפת מחירי הנדל"ן" ומדרג את הערים בהן צפויות עליות וירידות המחירים הגדולות ביותר בשנה הקרובה.

העיירה האנפורד שבקליפורניה ניצבת בראש רשימת הערים בהן צפויות ירידות המחירים החדות ביותר השנה. גם שם נסקו המחירים בתקופת הבועה והתרסקו לאחר התפוצצות הבועה, וב-Money מעריכים מחירי הבתים שם יירדו השנה ב-25.9%. שיעור האבטלה בעיירה עומד על 17%, לעומת 9.7% בכל ארה"ב, מה שמקשה על ההתאוששות. מחירי הבתים בעיירה כבר ירדו ב-10% בשנת 2009.

במקום השניה ניצבת עיר המוכרת היטב לישראלים - מיאמי שבפלורידה. המחירים שם צנחו ב-15% אשתקד, אך עם שיעור אבטלה של 10.9% ומלאי בתים ברמה גבוהה, התחזית היא לירידה של 22.5% במחירי הבתים גם השנה. בכלל, פלורידה היא אחת המדינות שספגו את הפגיעה הקשה ביותר ממשבר הנדל"ן בארה"ב, בשל המספר הגבוה של עיקולי הבתים שם. 6 מתוך 10 הערים בהן צפויות ירידות המחירים הגדולות ביותר השנה נמצאות בפלורידה.

את המקום השלישי ברשימה של Money תופסת עיר נוספת מפלורידה - פורט לודרדייל, שם צפויים המחירים לרדת השנה ב-21.3% לאחר שנפלו ב-11.1% ב-2009. אגב, המחיר החציוני של בית בפורט לודרדייל עומד על 224 אלף דולר בלבד, את ב-Money מציינים כי "המחירים לא צפויים לעלות עד 2011".

שלא במפתיע, גם את המקום הרביעי תפסה עיר מפלורידה - ווסט פאלם ביץ' - שם צפויים המחירים לרדת השנה ב-18.5% לאחר שירדו ב-10% אשתקד. את החמישייה הראשונה חותמת העיר פניקס שבמדינת אריזונה, שם התחזית היא לירידה של 18.5% במחירי הבתים השנה. כמעט 140 אלף בתים עוקלו בפניקס אשתקד, כאשר רבים מהם מוצעים שוב למכירה בשוק וגורמים להצפת ההיצע וללחץ על המחירים.

בחמישייה השנייה של הערים הצפויות להציג את הירידות הגדולות ביותר במחירי הבתים השנה ממוקמות: לאס וגאס (15.4%-), טמפה שבפלורידה (13.8%-), פנסקולה שבפלורידה (13.6%-), גיינסוויל שבפלורידה (13.4%-) וסופולק שבמדינת ניו יורק (13.4%-).

113 אלף דולר - ויש לכם בית בקליפורניה

מהצד השני של המשוואה ניצבות הערים בהן צפויות עליות המחירים הגדולות ביותר בארה"ב. אך מי שציפה למצוא תחזיות לעליות דו-ספרתיות יתאכזב. בניגוד למספרים הקשים בטבלת "היורדות" התחזיות לעליות מחירי הבתים הינן מאופקות הרבה יותר.

בראש הרשימה ניצבת העיר סנטה רוזה בקליפורניה, שם צפויות עליות של כ-6% במחירי הבתים השנה. התנודתיות במחירי הבתים שם מזכירה רכבת הרים של ממש: הם זינקו ב-121% בתקופת הגאות (משנת 2000 עד 2006) ולאחר התפוצצות הבועה נפלו ב-45%.

במקום השני נמצאת העיר שאיין (Cheyenne) שבמדינת וייאומינג, שם התחזיות של Money הן לעלייה של 4.7% במחירי הבתים השנה.

"שאיין היא אחת מערי המטרופולין היחידות שרשמו עליות במחירי הבתים ב-3 השנים האחרונות, והגידול האוכלוסייה שם תתמוך בהמשך עליית המחירים", ציין Money. "מספר התושבים בעיר גדל בשיעור דו-ספרתי בעשור החולף ומגמה זו תימשך בעשור הנוכחי".

העיר השלישית ברשימה היא קנוויק שבמדינת וושינגטון, שם צפויים מחירי הבתים לעלות השנה ב-4.6%. המחיר החציוני של בית בעיר עומד על 172 אלף דולר בלבד וההכנסה הממוצעת לנפש הינה 61 אלף דולר בשנה.

במקום הרביעי ברשימה ניצבת העיר מרסד שבקליפורניה, שם הצפי הוא לעלייה של 4.4% במחירים השנה, למרות שיעור עיקולי הבתים הגבוה שם בשנה החולפת (כ-10% מכלל הבתים בעיר עוקלו אשתקד) ושיעור האבטלה הגבוה העומד על 19.8%.

"ייתכן שמחירי הבתים בעיר מיצו את הירידות", מסבירים ב-Money את הבחירה התמוהה. "המחירים צנחו ב-73% מהשיא ב-2006 וב-22% אשתקד". מחיר חציוני של בית בעיר עומד על 113 אלף דולר.

את החמישייה הראשונה ברשימת העולות חותמת העיר פיירבנקס הממוקמת במדינת אלסקה הקפואה, שם צפויים המחירים לעלות ב-4.2% השנה. בחמישייה השנייה ברשימת הערים שצפויות להציג את העליות הגדולות ביותר במחירים ניתן למצוא את ברמרטון שבמדינת וושינגטון (4.2%), קורבליס שבאורגון (4.1%) טקומה שבוושינגטון (3.9%), אנקורייג' שבאלסקה (3.8%) ואת העיר בנד שבאורגון (3.3%).