שגיא: ירידה של 13% בתביעות לקוחות נגד בנקים ב-2009

עפ"י נתוני חברת "שגיא חישובי ריבית", התביעות נגד בנקים ב-2009 הסתכמו בסך של 870 מיליון שקל - לעומת 980 מיליון שקל ב-2008 ■ הנושא הבולט בתביעות ב-2009: טענות על הפסקת האשראי באופן שרירותי

לאחר שנים בהן חל גידול בתביעות לקוחות נגד בנקים, חלה ירידה של 13% בתביעות לקוחות נגד בנקים בשנת 2009 - כך מדווחים בחברת "שגיא חישובי ריבית", המתמחה בבדיקת חשבונות בנקים וייעוץ כלכלי. התביעות במהלך השנה החולפת הסתכמו בסך של 870 מיליון שקל, לעומת 980 מיליון שקל ב-2008.

בשנת 2008, מדגימה החברה את היפוך המגמה, חל גידול של 17% בתביעות לקוחות נגד בנקים - 980 מיליון שקל לעומת 840 מיליון שקל בשנת 2007. בשנת 2006 הסתכמו התביעות ב-745 מיליון שקל, לעומת 620 מיליון שקל בשנת 2005.

אמנון שוורץ, מנכ"ל שגיא, מעריך כי הירידה בתביעות לקוחות נגד בנקים קשורה למשבר הכלכלי: "הלקוחות מעדיפים להתפשר ולסגור תיקים במהירות עם הבנקים בעלות כלכלית נמוכה יחסית", הוא מסביר, "זאת במקום למשוך תביעות במשך שנים אחרונות בבתי משפט, על כל העלויות הכלכליות הכבדות הנלוות לכך".

הנושא הבולט בתביעות בשנת 2009 הוא טענת הלקוחות כי הבנקים הפסיקו להם את האשראי והמימון באופן שרירותי, וגרמו להתמוטטותם של עסקים רבים. בנוסף הוגשו תביעות בנושאים של גביית ריביות יתר, שינוי גובה הריבית ללא הודעה, ליווי בנייה, גביית יתר בעמלות פירעון מוקדם, התניית שירות בשירות ועוד.

במקביל חל שינוי גם בתביעות בנקים נגד לקוחות. בשנת 2009 חל גידול של 8% בתביעות אלה, שהסתכמו ב-2.48 מיליארד שקל, לעומת 2.3 מיליארד שקל בשנת 2008. זאת לעומת ירידה של 13% בתביעות בנקים נגד לקוחות בשנת 2008 בהשוואה לתביעות בסך 2.61 מיליארד שקל בשנת 2007.

שוורץ אומר כי בשנת 2009 הנהיגו הבנקים מדיניות נוקשה של צמצום אשראי ודרישות חוב מיידיות מלקוחות בעקבות המשבר הכלכלי בעולם ובארץ, ולכן חל גידול בתביעותיהם נגד לקוחות.