גרינספן מתגונן: "בועת הנדל"ן לא נוצרה על-ידי הפדרל ריזרב"

יו"ר הפד' הקודם היה העד הראשון שהעיד היום בפני פאנל של הוועדה לחקר המשבר הפיננסי ■ "הריביות לטווח ארוך על המשכנתאות הן שהיו גורם המפתח בהתפתחות בועת מחירי הנדל"ן בארה"ב"

ביומו הראשון של שימוע בן 3 ימים בקונגרס, שמטרתו לחקור את שורשי המשבר הפיננסי, היה העד הראשון שהעיד היום בפני פאנל של הוועדה לחקר המשבר הפיננסי (FCIC) יו"ר ה'פד' לשעבר, אלן גרינספן, שרבים רואים בו אחראי למשבר. זאת, מאחר שאחרי התקפות ה-11 ספטמבר הוא חתך את הריבית במשק האמריקני ל-1%, מה שלטענת רבים, יצר את בועת הנדל"ן.

להגנתו טען גרינספן בפני הוועדה כי "הבועה בשוק הנדל"ן לא נוצרה על ידי המדיניות המוניטרית של הבנק המרכזי, אלא הריביות לטווח ארוך על המשכנתאות הן שהיו גורם המפתח" אמר גרינספן והסביר כי בועת המחירים, הבועה המשמעותית ביותר זה דורות רבים התגברה בעזרת הריבית הנמוכה, אך הריביות על המשכנתאות הן שהקפיצו את המחירים ולא ריבית ה-OverNight של הפדרל ריזרב".

יו"ר הפאנל, שר האוצר הקודם של מדינת קליפורניה, פיל אנגלידס אמר כי הפד' הוא שהתווה את הדרך להלוואות ה"טורפות" ולא פעל לרגולציה שלהן, תוך שהוא מציין מסמך פנימי של הפדרל ריזרב בו המליץ צוות הפד' על "איסור נרחב על הלוואות מוליכות שולל". "למה על סמך כל זאת לא פעלת להקטנת הניצול והולכת השולל בכל הקשור למשכנתאות הסאב-פריים?" שאל אנגלידס את גרינספן.

גרינספן הצביע על סדרה של פעולות בהן ננקט לדבריו הפד', אך אנגלידס הגיב לדבריו ואמר כי פעולות הפד' כיסוי על 1% בלבד משוק הלוואות הסאב פריים. "היית יכול, היית צריך אבל לא פעלת ליצירת רגולציה הולמת של הפעילות בשוק זה" אמר.

גרינספן הוסיף כי החיסכון העודף במדינות המתפתחות הותיר יותר מדי כסף במערכת, וסוכנויות דירוג האשראי לא מדדה מדידת חסר את הסיכונים הטמונים בהשקעה בשוק המשכנתאות. גרינספן הוסיך כי הלהבות לובו ע"י ענקיות מימון המשכנתאות פאני מיי ופרדי מאק. לדבריו מדיניות הממשל שעודדה את הציבור לרכישת בתים דחפה את פאני מיי ופרדי מאק לייצר ביקוש להלוואות מסוכנות. חברות אלו שיחקו תפקיד קריטי בשוק המשכנתאות בכך שקנו את הלוואות המשכנתא , אזו אותן בחבילות מאוגחות אשר נמכרו שוב למשקיעים ברחבי העולם.

בפני הפאנל יעידו גם 8 בכירים, נוכחיים וקודמים, בסיטיגרופ. חלק מהשאלות שיופנו אליהם מתבססות על בחינה של 2 מיליון מסמכים שהשיגה הוועדה, כולל מיליון מסמכים מסיטיגרופ.

המשמעות היא כי הפאנל עשוי לעמת את המנהלים, כולל המנכ"ל לשעבר, צ'אק פרינס, עם מילותיהם שלהם עצמם, כפי שהן מופיעות בתזכירים ובמיילים שהוגשו לוועדה. השימוע מעוצב כך שיעניק דין וחשבון ממקור ראשון בנוגע להחלטות שניפחו את בועת הנדל"ן והיוו טריגר למשבר הפיננסי. הפאנל משתמש בסיטיגרופ כמקרה מבחן, מאחר שהבנק היה מעורב מאד בתהליך זה, כששיחק תפקיד מרכזי בהענקת הלוואות סאב-פריים.