הבורסה בשיא והציבור מקטין סיכונים: פדיונות בקרנות הנאמנות

זו הפעם הראשונה מזה כמה שבועות שכספים יוצאים מהקרנות ■ כ-300 מיליון שקל יצאו בשבוע האחרון בעיקר מקרנות האג"ח כשהקרנות הכספיות הצליחו לגייס כ-200 מיליון שקל

בעוד מדד המעו"ף נוגע בשיא, נראה כי מתחיל להסתמן שינוי מגמה בהלך הרוח של המשקיעים, כפי שמשתקף ממגמת הגיוסים והפדיונות בענף קרנות הנאמנות המקומי. על פי הסקירה של בית ההשקעות מיטב, לראשונה מזה מספר שבועות רשמה התעשייה פדיונות בשבוע החולף בהיקף של כ-70 מיליון שקל.

אמנם היקף הנכסים שנפדו נחשב מינורי בהשוואה לתעשייה, אך פירוק לפי קטגוריות מצביע על שינוי מגמה, או לפחות תיקון זמני בגיוסים. כך למשל, הצליחו הקרנות הכספיות, המדממות הגדולות של 2009, לרשום גיוס של כ-200 מיליון שקל בשבוע הראשון של אפריל. בניטרולן, גדלו הפדיונות בקרנות המסורתיות לכ-300 מיליון שקל.

הטריגר העיקרי הוא ירידות השערים בשוק האג"ח, והתנודתיות במדדי המניות המקומיים, על רקע שבירת השיא במדד המעו"ף והמימושים שבאו בעקבותיו.

"אם נשים זאת בפרופורציה, אמנם חווינו פדיונות אך לא משמעותיים מדי", אומר רוני אפטר, מנהל קשרי יועצים בבית ההשקעות מיטב. "לא מדובר בהכרח בשינוי מגמה אלא בהוצאת קיטור של השוק. השוק שבר את השיא, ויחד עם הפרמטרים הלא חיוביים מחו"ל ראינו פדיונות".

"תיקון טכני בלבד"

"עברנו שבוע של פדיונות בקרנות הקונצרניות, והיו גיוסים לא גדולים בקרנות השקליות, בעיקר בריבית משתנה ובקרנות מסוג מק"מ", אמר ל"גלובס" סמי בבקוב, מנכ"ל הקרנות של הראל פיא. "היה פה שילוב בין כמה כוחות, כמו כותרות מפחידות בעיתונות על כך שהגענו לשיא לאחר רצף עליות מאוד ארוך. יש לקוחות שהגיבו לכך בהקטנת סיכונים על ידי מכירת מניות ואג"ח קונצרניות ושימת הכסף בחנייה, כלומר בקרנות כספיות או קרנות שקליות".

לכך, מציין בבקוב, היה גם גל שני בעקבות המימושים שלאחר השיא. "הייתה כאן הזנה של המימושים, כשיום אחד של ירידות בעקבות המימושים הביא משקיעים נוספים להקטנת הסיכון, כשהמשבר ביוון, עליית התשואות בארה"ב ובעיקר פחד הגבהים בישראל, תומכים בכך".

"לדעתי, זהו תיקון ולא שינוי מגמה כולל", הוסיף בבקוב. "אם מסתכלים על יום כמו היום, הרי שיש עצירה ואפילו גיוס קטן. בקרנות שמנהלות את תיק הלקוח (קרנות מעורבות) התחדשו הגיוסים, אבל בקצב נמוך משהיה עד השבוע שעבר. האלטרנטיבות חסרות הסיכון עדיין לא מעניינות וציבור המשקיעים עדיין מחפש את האלטרנטיבה היותר אטרקטיבית, ולכן אני לא חושב שהמגמה השתנתה".

מי שנהנות מגל הפדיונות הן כאמור הקרנות הכספיות. הקרנות שהושקו בתחילת 2008 והפכו לסחורה חמה במיוחד, שינו כיוון באותה מהירות בה צמחו עם ירידת הריביות בעולם, שהקטינה את האטרקטיביות שלהן. בחודשים האחרונים הואט משמעותית קצב הפדיונות מהן, ובאחרונה החלו כמה גופים, בהם פסגות, לרשום גיוסים גם באפיק זה הנחשב לפחות רווחי עבורן.