רשות ני"ע תשתתף בתביעות היצוגיות נגד לנדמארק גרופ ובולוס גד

לנדמארק גרופ נתבעת כי פרסמה תשקיף שכלל פרטים מטעים ■ ‎‎התביעה נגד בולוס גד תיירות, קרוב ל-8 שנים לאחר הגשתה, מצויה בשלב הגשת הסיכומים בבקשה לאישורה כייצוגית‏

‎‎רשות ניירות ערך תסייע במימון בקשות לתביעות ייצוגיות נגד החברות לנדמארק גרופ ובולוס גד תיירות ומלונאות. התביעה נגד בולוס גד מצויה כבר בהליך מתמשך, ואילו לנדמארק נתבעת כי פרסמה תשקיף שכלל פרטים מטעים רבים.

‏בעת פרסום התשקיף של לנדמארק שני נכסיה העיקריים של החברה היו שתי חלקות קרקע במדינת וירג'יניה בארה"ב. לטענת התובעים, בתשקיף הוצג מצג לפיו כמחצית משני הנכסים נמכרה לחברת בנייה אמריקנית, לפי שווי של 25 מליון דולר (לשני הנכסים). לטענתם, מהתשקיף עלה כי מדובר בעסקה שהושלמה, וכי הכסף יתקבל בקופת החברה.

‏רק בחלוף כשנתיים, בחודש מארס 2009, החברה דיווחה כי למעשה העסקה לא יצאה אל הפועל, חברת הבנייה כבר לא קיימת, והוסיפה כי העסקה היתה מותנית מלכתחילה בכך שיתקבל מימון לרכישה. בתשקיף לא נאמר דבר על הצורך בקבלת מימון. לטענת התביעה, על בסיס מצגים מטעים אלה גויס מן הציבור סכום של כ-170 מיליון שקל, ולו היו מוצגות העובדות להווייתן - ניירות הערך היו נרכשים במחירים נמוכים בהרבה.

‏באשר לבולוס גד תיירות ומלונאות, שנכנסה לפירוק, מדובר בתביעה המתנהלת כבר כ-8 שנים. לחברה מונה מפרק ביולי 2002 בעקבות בקשת הנאמן למחזיקי האג"ח. זאת לאור הפרת התחייבויותיה התשקיפיות של החברה כלפי מחזיקי האג"ח, ולאור הודעת החברה עצמה כי אין ביכולתה לשלם את תשלומי הריבית על האג"ח. מלוא חובה של החברה למחזיקי האג"ח, על-פי בקשת הפירוק נגדה מיולי 2002, עמד על כ-32 מליון שקל.

‏סמוך לכך ועל רקע אירועים אלה הוגשה תביעה ובקשה לאישורה כתביעה ייצוגית נגד החברה, נגד בעלי שליטה ונושאי משרה בה, נגד הנאמן למחזיקי האג"ח, נגד החתם המוביל של ההנפקה, וכן נגד מי ששימשו כפירמות רואי החשבון של החברה. על-פי התביעה, הנתבעים העלימו מידע מהותי מידיעת רוכשי האג"ח, בתשקיף ובדו"חות, ויצרו כלפיהם מצגים מטעים.

‎‎בשנת 2002 קיבלה הרשות החלטה עקרונית לסייע במימון ההליך. כתב התביעה תוקן לפני 5 שנים בעקבות הגשת כתבי אישום פליליים נגד חלק מהנתבעים בתביעה הייצוגית. התביעה מצויה כיום, קרוב ל-8 שנים לאחר הגשתה כאמור, בשלב הגשת הסיכומים בבקשה לאישורה כייצוגית. התמשכות ההליך על פני שנים ארוכות, כמו גם העובדה שהנתבעים - 11 במספר, מיוצגים על-ידי 5 משרדי עורכי דין, וכן פסיקה שהתקבלה באחרונה, המטילה על תובע ייצוגי הוצאות משפט ריאליות, הביאו לכך שהוצאות התובעים עלולות לגדול באופן משמעותי.

‏הרשות החליטה כי שיעור ההשתתפות בהוצאות משפט בגין הליך ערעור, אם יוחלט לדחות את הבקשה לתביעה ייצוגית, יעמוד על 80% ויוגבל לתקרה של 60 אלף שקל. כן הסכימה הרשות להשתתף בהוצאות הגשת בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון, בהיקף של כ-12 אלף שקל.