ההתאוששות במשק מעוררת גם את שוק משרדי עורכי הדין

עו"ד ענת בירן פתחה משרד חדש המתמחה בתכנון ובנייה, במקרקעין ובדיני רשויות מקומיות ■ משרד שבלת צירף 5 עורכי דין חדשים ■ ועו"ד-רו"ח אסף ישועה פרש מרשות המסים והצטרף למשרד גולדמן-ברון

ההתאוששות במשק מעוררת גם את שוק עורכי הדין. לפניכם כמה מביכורי תחילת 2010.

ענת בירן עוברת ל"בית" חדש

עו"ד ענת בירן, מפורשי משרד עורכי הדין יגנס-טויסטר-בירן, שהתפרק בהסכמה לפני כחודשיים לאחר ש-3 השותפים - רן יגנס, עופר טויסטר ובירן - הודיעו כי הם יוצאים לדרך עצמאית, פתחה החודש משרד עורכי דין חדש המתמחה בתכנון ובנייה, במקרקעין ובדיני רשויות מקומיות.

המשרד מעסיק 5 עורכי דין, בהם 3 עורכות דין - דפנה תמיר, אפרת לרנר ו-ורד מאירוביץ - שעבדו עם בירן במשרדה הקודם ועזבו עימה, ושני עורכי דין חדשים: ליאור לוי ואסף עירוני.

בד בבד הודיע לאחרונה גם עו"ד עופר טויסטר, משותפיה של בירן לשעבר, על הקמת משרד נישה שיתמחה בהיבטי תכנון ובנייה. אל עו"ד טויסטר הצטרפו 3 עורכי דין מהשותפות המפורקת.

עו"ד בירן, מעורכי הדין המובילים בישראל בתחום התכנון והבנייה, כיהנה במשך 7 שנים כיו"רית הראשונה של ועדת הערר במחוז תל-אביב, וב-6 השנים האחרונות שימשה כשותפה בכירה במשרד עוה"ד יגנס-טויסטר-בירן. בין היתר ייצגה את רוכשי יחידות הדיור בפרויקט צוקי ארסוף, את המתנגדים לחידוש הפעילות של מחצבת בית מאיר במסגרת הפרויקט להקמת מסילת הרכבת לירושלים, ואת עמותת אחל"ה נגד תוכנית עיר התע"ש.

לדברי בירן, פתיחת המשרד החדש "הלכה חלק", כיוון ש"כל הלקוחות עברו אתי למשרד החדש, ולשמחתנו יש זרימה של לקוחות ותיקים-חדשים".

* היו חששות לקראת היציאה לדרך חדשה ללא השותפים?

"השותפות שלי במשרד הקודם נמשכה 6 שנים. לקראת סוף התקופה הרגשתי שעליי ללכת הלאה, וכך עשיתי. אני מאמינה בהגשמת חלומות, ואין בי פחד משינויים. להיפך, אני מאמינה ששינויים מאפשרים התקדמות אישית ומקצועית. אותי אישית זה ממלא באנרגיות חדשות. הרגשתי בשלה מבחינה אישית ומקצועית להקמת משרד עצמאי - ורציתי להגשים את השאיפה הזו. יש בזה הרבה אחריות ועבודה קשה, אבל גם הרבה אושר וסיפוק לראות שהעסק מתנהל ומתקדם.

"האווירה במשרד היא של התלהבות, עשייה משותפת ובנייה של משהו חדש, ומרגישים את זה באוויר. להרגשה הנהדרת תרם מאוד גם התכנון של המשרד החדש, שעיצבה המעצבת דורית ויינברן, בקו נקי, בהיר, מואר וצעיר, שונה מהעיצוב המסורתי של משרדי עורכי דין. שמנו דגש רב על העיצוב, והמטרה היתה ליצור מקום שכיף לעבוד בו ונעים לבקר בו".

* היום את אדון לזמן של עצמך. זה משנה משהו בסגנון העבודה?

"קודם עבדתי מאוד קשה, היום אני עובדת עוד יותר קשה. אני נהנית מכל רגע וחושבת על המשרד כל הזמן. ההבדל המשמעותי הוא בעיקר במשימות ההקמה של העסק החדש וניהול המשרד, לצד העבודה המקצועית ותכנון האסטרטגיה של המשרד לטווח הקצר והארוך".

בירן מסתכלת עכשיו קדימה, מסמנת את הנושאים "החמים" לשנת 2010 בתחומי התמחותה - ומתכוננת לאתגר. "הנושא הכי חם היום בתחום הוא הרפורמה בתכנון ובנייה שהוביל ראש הממשלה, בנימין נתניהו. מדובר ברפורמה מקיפה שמשנה סדרי עולם ויוצרת שפה חדשה בחוק התכנון והבנייה. קראתי אותה על בוריה, ויש לה צדדים חיוביים וגם חסרונות, שיש מקום לתקן בשלבי הדיונים הצפויים בכנסת. אם אכן הרפורמה תעבור בכנסת, אזי כל העוסקים בתחום ייאלצו להשקיע זמן רב כדי ללמוד אותה וליישם את השינויים בעבודתם".

עוד נושא שיעסיק את הענף בשנה הקרובה, כך בירן, הוא חיזוק מבנים נגד רעידות אדמה במסגרת תמ"א 38. "רעידות האדמה האחרונות בעולם עוררו בישראל את הנושא, ומחפשים היום דרכים להפוך את התוכנית ליותר כדאית מבחינה כלכלית. אני מאמינה שבשנה הקרובה נראה יותר ויותר פרויקטים כאלה, המחייבים מעורבות גדולה של עורכי דין העוסקים בתחום התכנון והבנייה והנדל"ן".

ועד שרעידות האדמה "ירעידו" את עולמם של עורכי הדין, ישנם כמה עניינים דחופים יותר על הפרק: "קבוצות הרכישה הולכות ותופסות פלח גדל והולך בתחום היזמות, וגם בתחום זה יש מקום לליווי משפטי הן בתחום החוזי והן בתחום התכנון והבנייה. כבר היום ניכרת מודעות של קבוצות הרכישה המתוחכמות יותר, לליווי משפטי מתמחה בתחום לצורך מקסום וטיוב הפרויקט. גם הנושא של תשתיות חדשות, כמו אנרגיות חלופיות, אנרגיה סולארית וכדומה, צובר תאוצה".

משרד שבלת מצרף 5 עורכי דין חדשים

משרד עוה"ד שבלת לא מסתפק במקום העשירי בדירוג עורכי הדין לפי הגודל. לאחרונה צירף המשרד 5 עורכי דין חדשים למחלקותיו השונות, ואף קידם שותפה אחת - עו"ד הדס רקח, ראש מחלקת דיני עבודה של המשרד - למעגל השותפות. עם הצירוף האחרון מונה המשרד היום 101 עורכי דין, מתוכם 23 שותפים.

לדברי עו"ד יענקל'ה (יעקב) ישראלי, שותף בכיר במשרד, "אנחנו רואים את עצמו כמועמדים טבעיים להיכלל בין 5 המשרדים הגדולים והמובילים בישראל, בלי להתפשר על האיכות והמקצועיות".

לדברי ישראלי, שוק עריכת הדין המקומי עדיין לא מיצה את פוטנציאל הצמיחה המקסימלי שלו. "המשרדים הגדולים יילכו ויגדלו. ישראל טרם הגיעה לגידול היחסי שאליו הגיעו מדינות בגודלה, בהן הולנד. יחד עם זאת, יהיה תמיד מקום גם לבוטיקים בתחומים ספציפיים כמו לדוגמה פטנטים, מיסוי וכיוצא בזה. לגודל יש יתרון, בעיקר במגה-עסקאות, כשיש צורך בתמיכה ובטיפול בו-זמנית של כל אגפי המשרד. רק משרד גדול יכול להציע זאת. במקביל, תמיד יהיה מקום גם להתמחות נישתית".

* מהם האתגרים העומדים בפני עורכי הדין בשנה הקרובה?

"המשק הישראלי מתעורר ונעשה יותר ויותר אטרקטיבי בזירה הבינלאומית. אנחנו חשים את זה כבר במשרד, בעיקר מצד חברות מארה"ב, מסין ומהמזרח הרחוק. ההתעניינות היא בתחומים שבהם יש לישראל יתרון, כמו לדוגמה טכנולוגיות המים המיוחדות שיש לישראל, האנרגיה החלופית על סוגיה השונים ועוד. תחום משפט שתפס לאחרונה גובה רב, ואנו עוסקים בו רבות בימים אלה, הוא האנרגיה המתחדשת, שיש בו הרבה עניין ופעילות. גם תחום הנדל"ן זכה לעדנה לאחרונה, בעיקר בזכות קבוצות הרכישה. כמו כן, יש התעוררות בשוקי ההון, ואנחנו נמצאים עתה בהליכי צירוף של עורכי דין נוספים בתחום זה".

עורכי הדין החדשים שהצטרפו למשרד הם: עו"ד טל כלימיאן, שהצטרף למחלקת הליטיגציה; עו"ד יוסף (יוסי) כתראן,ש הצטרף למחלקת הקלינטק ואיכות הסביבה; עו"ד פנחס (פיני) שחר, שהצטרף למחלקת הנדל"ן; עו"ד דניאל דמבוריץ, שהצטרף למחלקת ההיי-טק; ועו"ד נטע מוסק, שהצטרפה למחלקת דיני עבודה.

עו"ד אסף ישועה מצטרף לגולדמן

גם ב-2010 נמשכת שרשרת הפרישות מרשות המסים: עו"ד-רו"ח אסף ישועה, עד לאחרונה הגורם המקצועי המתווך בין האזרח לבין משרדי מיסוי מקרקעין האזוריים, פרש מרשות המסים, לאחר כ-7 שנות עבודה במשרדי השומה ובמחלקה המקצועית של מיסוי מקרקעין. ישועה הצטרף למשרד עוה"ד גולדמן-ברון, המתמחה בתחומי המסים, איסור הלבנת הון ונדל''ן.

ישועה התחיל את דרכו ברשות המסים כמפקח שומה וכיועץ משפטי במחלקת השגות ועררים. ב-2006 עבר למחלקה המקצועית מקרקעין וקבלנים, ובהמשך למחלקת שומת מקרקעין בתפקיד עורך דין ויועץ מקצועי בהנהלת רשות המסים. כמו כן, הוא שימש כרפרנט מקצועי ב-6 משרדי מיסוי מקרקעין - תל-אביב, מרכז, חדרה, רחובות, נתניה ונצרת - וטיפל במאות פניות של נישומים מול משרדי המיסוי ברחבי הארץ.

לדבריו, פרשת המינויים ברשות המסים (שבמסגרתה מואשם, בין השאר, ראש הרשות לשעבר, ג'קי מצא, בעבירות שוחד) עדיין מהדהדת במסדרונות. "הרשות עדיין לא הצליחה להתאושש מרעידת האדמה שפקדה אותה מאז התפוצצה פרשת רשות המסים. התקשורת מסרבת לקבור את הפרשה, ובכך היא מנציחה את תחושת התסכול בקרב העובדים. יחד עם זאת, כעובד ששובץ ביחידת ההנהלה אני יכול לומר שהרשות עושה כל שביכולה להחזיר את הגאווה לרשות".

היום, למרות שישועה נמצא כבר מחוץ למערכת, ואולי דווקא בגלל זה, הוא חש חובה לעצמו להזהיר מפני הכשלים במערכת, שלדבריו מבריחה את המוחות הצעירים ממנה. "כמי שהיה ביחידת העלית של רשות המסים, המחלקה המקצועית, אני אומר שיש צוואר בקבוק בכל הקשור לתפקידי ניהול ברשות - אין מספיק אופציות לקידום צעירים ומוכשרים. גם פרשת המסים גילתה איך הדברים מתנהלים בשירות הציבורי בעניין המינויים, וזה מאוד מדאיג. יש לי לא מעט חברים ברשות המסים שחשים כמוני, ולדעתי בזמן הקרוב גם הם ייאלצו לפרוש לאור השכר והאופציות שהשוק הפרטי יציע להם".

לדברי ישועה, כל עוד לא יהיה שינוי תפיסתי בעניין, הרשות תסבול מפרישת בכירים וצעירים שאינם רואים בה עתיד. "ברשות המסים תמיד תהיה 'בריחת מוחות', כי משרד האוצר אינו מעוניין, בין היתר משיקולי תקציב, בשינוי המדיניות הקיימת. בשל חוסר בתמריצים או אי-הענקת תוכנית אופק וקידום לעובדים טובים, יותר ממחצית מחבריי בקורס מפקחים עזבו את הרשות עד היום".

משרד עוה"ד גולדמן-ברון הודיע בנוסף על מינויו של עו''ד אורי גולדמן לשותף במשרד, ועל צירופם של שני עורכי דין נוספים, עו"ד יעל פוסטלינקו ושירת ברוכאל, לשורותיהם.