האסטרטג הראשי של מיקרוסופט: "אני עדיין מרגיש כמו בסטארט-אפ"

קרייג מנדי, המבקר בימים אלה בישראל, אומר: "רשת האינטרנט הפכה להיות כמו המערב הפרוע. אי אפשר לאכוף בה מנגנון של אימות" ■ מפזר רמזים לפתרון אפשרי לפיראטיות: "נוכל להקשיח את המוצרים כשהתוכנה תסופק כשירות"

לפחות ממבט ראשון, אין לקרייג מנדי, האסטרטג הראשי של מיקרוסופט ומנהל המחקר של ענקית התוכנה, כל סיבה לבקר בגרג'-גיקס, החלל התעשייתי בחולון שבו מתכנסים חובבי טכנולוגיה בחסות יוסי ורדי להפגנות של יצירתיות. אבל אחרי שעתיים של ביקור אתמול בערב (ב'), נראה מנדי, ששוהה בימים אלה בישראל, כבן בית. הוא עמד שם עם ז'קט חצי פתוח, מבט תמים בעיניים, ומשקפיים אופייניים למי שראה יותר מדי מסכי מחשב בחייו. מזכיר לכם מישהו? כן, ממש דומה לביל גייטס.

מנדי עובד במיקרוסופט כבר 18 שנה, והוא אחד משני היורשים המוצהרים של גייטס, לצד ריי אוזי, שביקר בישראל בשנה שעברה. מנדי אחראי על הצד האסטרטגי ארוך הטווח של החברה, כלומר - חשיבה של 10-15 שנים קדימה. הוא זה שצריך לספק לסטיב באלמר, המנכ"ל ואיש הביצוע האולטימטיבי, את החזון העתידי של החברה, שיכוון את התקדמותה בשנים הקרובות. בצד הפרקטי, אחראי מנדי, בין השאר, על פעילות המחקר של מיקרוסופט, שהיא אחד ממרכזי המחקר הבולטים בעולם, שכולל יותר מ-1,000 מדענים, ומחזיק שלוחה במרכז הפיתוח בהרצליה.

"ביל גייטס הביא אותי למיקרוסופט כדי להקים סטארט-אפים בתוך החברה", אומר מנדי. "במובנים רבים, אני עדיין מרגיש בתוך סטארט-אפ". הסיבה המקצועית לביקורו בישראל קשורה לאירוע ThinkNext שתערוך מחר מיקרוסופט, הכולל תצוגות של כמה עשרות סטארט-אפים בנושאים שנראים לחברה כרלוונטיים. מעבר לכך, מציין מנדי כי על הפרק עומד גם ביקור במכון ויצמן, וכן פגישות עם עובדים ועם חברות.

חשיבה לא שגרתית

את דרך החשיבה הלא שגרתית של מנדי ניתן לראות בהצעה שהעלה לאחרונה בכנס הפורום הכלכלי בדאבוס - לספק טכנולוגיית זיהוי דמוית רישיון נהיגה לכל גולש באינטרנט, כדי לצמצם את כמות הפשיעה הווירטואלית.

לדבריו, "רשת האינטרנט התפתחה כך שהיא היום כמו המערב הפרוע. אי אפשר לאכוף מנגנון של אימות, ועבור אפליקציות מסוימות צריך יכולת זיהוי. אני חושב שבלי לזוז לכיוון הזה יהיה קשה למנוע פשיעה באינטרנט. אנחנו מאמינים שאפשר לעשות עבודה טובה יותר במציאת האיזון בין אנונימיות לזיהוי מושלם".

אחד מהסטארט-אפים הפנימיים שפיתח מנדי היה בתחום הטלוויזיה האינטראקטיבית, אותו ניהל משה ליכטמן, נשיא מרכז הפיתוח בישראל, שמארח אותו היום. התחום לא התרומם במיקרוסופט, ומנדי נשאל אם הוא חושב שהטלוויזיה האינטראקטיבית תבצע פריצה בשנה הקרובה. "אני חושב שהשנה נראה התחלה של תלת-ממד בטלוויזיות, אבל ייקח זמן עד שנראה טלוויזיה אינטראקטיבית".

שילוב בין קרוב לרחוק

בין הדברים המרכזיים שעומדים על הפרק בחשיבה על העתיד מבחינתו של מנדי היא אספקת התכנים ושירותי מחשוב שונים מרחוק, כלומר - נושא מחשוב הענן. ענקית התוכנה נדרשת בתחום זה לשלב מודל של גבייה ושימוש בתוכנה שאינה על המחשב האישי - לא משהו טריוויאלי עבורה. לדברי מנדי, מיקרוסופט, שהשיקה לאחרונה את פלטפורמת ה-Azure, מעדיפה להמשיך לשמור על יכולת מחשוב שגם מתבצעת קרוב למשתמש, ולא רק בענן, כלומר - מרחוק.

"חשבו לאפשר שכל התוכנות יגיעו ממודל של תוכנה כשירות, אבל זה לא יעבוד כל כך טוב", אומר מנדי. "אנחנו חושבים שמה שמתפתח הוא פלטפורמה שמשלבת בין יכולות על המחשב האישי ומרחוק". אחת הדוגמאות הרלוונטיות כאן היא הטלפון הנייד שעליו הכריזה החברה אמש, ה-Kin, שמכיל זיכרון פנימי אבל גם מאחסן חלק מהתכנים ברשת. "בנינו על השילוב בין הזיכרון המקומי לזיכרון על הענן הרבה זמן, כך שלא צריכים להיות מופתעים מזה", אומר מנדי.

אלא שהענן עשוי להיות גם נקודת מפנה מעניינת בסוגיה אחרת, הפיראטיות. "אחד הדברים המבטיחים במשך הזמן, הוא שלמשל אין פיראטיות בטלפונים ניידים", מפתיע מנדי. "אם אתה לא משלם, הם מכבים את השירות. בעולם שבו יש רכיב שירות זה נעשה חשוב. במיוחד בקישור רציף, תהיה לנו אפשרות להקשיח חלק מהמוצרים שלנו, כי זה יגיע עם רישיון שירות שמבוסס על ענן. זו טכנולוגיה ידועה שלמעשה עשויה לחסל את הפיראטיות בחלק מהמוצרים".

לטענת מנדי, למיקרוסופט אין בעיה להתמודד עם הפיראטיות אך זוהי עלות שהם מעדיפים לספוג בכדי לא להקשות יותר מדי על מיליוני משתמשים. "זה כמו קשיים של בנק עם כרטיסי אשראי שנגנבים, הם עדיין מעדיפים לספוג את זה".

החשיבה של מנדי לעתיד כוללת גם פתרונות בתחומי איכות הסביבה, כמו פתרונות שמאפשרים מדידה רציפה של צריכת החשמל והמים, או פתרונות לזיהום של כלי רכב. אולם, נראה שנושא ממשק אדם-מכונה מרתק אותו יותר. מנדי משוכנע שפריצת הדרך בנושא הממשק הטבעי (NUI - Natural User Interface) שבין האדם למחשב נמצאת מעבר לפינה.

"השינוי הגדול יתחיל ב-2012 ויתקדם מהר אחרי זה", הוא אומר. "הבעיה עד כה ביכולות זיהוי דיבור או כתב הייתה בעיקר של כוח עיבוד. המחשב לא היה חזק מספיק. בשנים הקרובות המחשב יהפוך חזק פי 15 לעומת היום, ואני מאמין שהיכולות האלו ישרתו גם לצורך הממשק, כולל זיהוי מחוות, קול וכתב ועוד". מנדי מאמין שפרויקט Natal, שמיועד להשתלב בקונסולות ה-XBOX של החברה ולספק פלטפורמת בידור מבוססת מחוות פיזיות, הוא רק ההתחלה.

"אי אפשר להתקדם בלי לקחת סיכון"

מנדי נמצא היום באחת העמדות החזקות בעולם המחשוב, לא רק מבחינת ההשפעה על מיקרוסופט עצמה אלא גם בזווית הראיה על העולם הטכנולוגי בכלל. לפרספקטיבה שלו בנושא היה ביקוש גם על ידי הממשל האמריקני ולפני שנה הוא מונה לחבר במועצה המייעצת לנשיא אובמה בתחום המדע והטכנולוגיה.

את חלק מההשקפה שלו אפשר היה לקבל לפני שבועיים בטור שפרסם העיתונאי תומס פרידמן, מ"הניו יורק טיימס", ובו ציטט אותו בנוגע לחשיבות היכולת של מדינה לתמוך בלקיחת סיכונים על ידי יזמים בעלי IQ גבוה.

"הסיבה להובלה הטכנולוגית של ארה"ב היא בגלל שקיבלנו כזה חלק גדול מלוקחי הסיכונים בעלי ה-IQ הגבוה", אומר מנדי. "לדעתי, זה מה שצריך בכדי להניע שינוי, גם בעסקים וגם במדינה". מנדי תומך בכך שמדינות אמורות לתמוך רגולטורית בפתיחות כלפי קליטת עובדים מוכשרים וגם להקל על לקיחת סיכונים. "מעבר לזה, חשוב לשים לב אם אתה מקדם לקיחת סיכון ומתגמל את זה. בסוף היום זה בא לידי ביטוי בהתקדמות האיטית של הרבה חברות, האינטגרציה של חברות קטנות שנרכשות על ידי הגדולות, תשומת לב למחקר כללי, והנכונות לקחת סיכון. אין שום יכולת להתקדם בלי לקיחת סיכון".