בכפפות משי: אובמה בחר לא ללחוץ על ישראל בנושא הגרעיני

נשיא ארה"ב העדיף לא לנצל הזדמנות כדי לדרוש מישראל בפומבי לחתום על האמנה למניעת הפצה של נשק גרעיני ■ חששות ישראל לא התממשו: טורקיה ומצרים לא דרשו לנהוג בישראל כפי שהעולם המערבי נוהג באיראן ■ מרידור מסרב להגיב על החלטת נתניהו להיעדר מהוועידה

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, העדיף אמש (ג') לא לנצל הזדמנות נדירה לדרוש בפומבי מישראל לחתום על האמנה למניעת הפצה של נשק גרעיני. במסיבת עיתונאים שזכתה בחשיפה גלובלית, עם סיום הפסגה לביטחון גרעיני, הסתפק אובמה בקריאה "לכל המדינות" לחתום על האמנה והדגיש שהוא "אינו מוכן להגיב על התכנית הגרעינית של ישראל".

מקור פרו-ישראלי בוושינגטון אמר ל"גלובס", כי אובמה נהג בישראל ב"כפפות של משי". לדבריו, "ניתנה לנשיא הזדמנות פז (שאלה של כתב במסיבת העיתונאים - ר.ד.) להראות לעולם הערבי והמוסלמי שארה"ב אינה נוהגת איפה ואיפה כלפי איראן; שהיא אינה מתעלמת מהיכולת הגרעינית של ישראל. הוא בחר לא לעשות זאת והסתפק במינימום שבמינימום כדי להפנות לישראל קריאה בעקיפין לחתום על האמנה".

כך התנהל הדו-שיח בין הנשיא לכתב:

סקוט ווילסון, מ"וושינגטון פוסט": "אדוני הנשיא, אתה מדבר לעיתים תכופות על הצורך ליישר קו בין המדיניות האמריקנית לבין המחויבות הבינלאומית של ארה"ב (לפעול נגד הפצת נשק גרעיני, לפי האמנה למניעת הפצתו של נשק כזה) כדי למנוע מצב, שבו חלק מהעולם מייחס צביעות לארה"ב ולבעלות בריתה. ברוח זו, האם תקרא לישראל לתת פומבי לתכניתה הגרעינית ולחתום על האמנה נגד הפצת נשק זה? אם לא תעשה זאת, האם מדינות אחרות לא יראו בכך תמריץ לא לחתום על האמנה, שאתה מייחס לה חשיבות רבה?"

אובמה: "התחלת לדבר על התנהגותה של ארה"ב ולפתע אנו עוסקים בישראל. הרשה לי לדבר על ארה"ב. אני אכן חושב שמהמחויבויות שלנו, לפי האמנה, כמעצמה הגרעינית הגדולה ביותר, היא לנקוט צעדים לצמצום המאגר הגרעיני...

"ואשר לישראל, אינני עומד להגיב עת תכניתה (הגרעינית). אבל אני רוצה לציין את העובדה שאנו קוראים באופן עקבי לכל המדינות לחתום על האמנה.

"אין פה שום סתירה. לדעתנו, יש חשיבות לקיום גישה בינלאומית, שנושאת אופן אוניברסלי ושנשענת על שלושה יסודות: אלה שמחזיקים בנשק גרעיני עושים מאמצים רציניים לצמצם את המאגרים שבידיהם; כולנו פועלים נגד התפשטות נשק גרעיני ומדינות שאין בידיהן נשק כזה מחליטות לא לנסות להשיג אותו; לכל המדינות יש זכות להתשמש באנרגיה גרעינית לצרכי שלום.

"לכן, בין אם אנו מדברים על ישראל או על כל מדינה אחרת, אנו חושבים שלחתימה על האמנה יש חשיבות. ואגב, זו לא עמדה חדשה. זו העמדה העקבית של ארה"ב עוד לפני תחילת ממשלי".

ראש ממשלת טורקיה כלל לא נקב בשמה של ישראל בהקשר הגרעיני

ישראל הסכימה להשתתף בוועידה רק אחרי שממשל אובמה הבטיח לה שמדיניות העמימות הגרעינית של ישראל לא תיכלל בסדר היום הרשמי בוועידה ושארה"ב לא תלחץ עליה להצטרף לאמנה הגרעינית. תשובתו הפתלתלה של אובמה עולה בקנה אחד עם ההתחייבות הזו, כמו גם עם התחייבותו לרה"מ נתניהו, בפגישתם הראשונה בבית הלבן, אשתקד, שארה"ב תוסיף לכבד את מדיניות העמימות של ישראל.

בינתיים מתברר, כי חששותיה של ישראל ממתקפת תעמולה נגדה בוועידה לא התממשו. כזכור, החליט נתניהו, בעצה אחת עם ארה"ב, ולפי ידיעות בוושינגטון גם בעידודה, להיעדר מהוועידה כדי לא לשמש כליא ברק לקובלנות של מדינות מוסלמיות, ובראשן טורקיה, שהעולם המערבי נוהג איפה ואיפה כלפי איראן: הוא מנסה למנוע ממנה השגת נשק גרעיני, ובה בעת עוצם עין ממאגר נשק גרעיני שנמצא כביכול בידי ישראל. עתה מתברר שהיה זה חשש שווא.

ראש ממשלת טורקיה, רג'פ ארדואן, כלל לא נקב בשמה של ישראל בהקשר הגרעיני. הוא הסתפק באמירה שטורקיה מתנגדת לנשק גרעיני ב"אזור שלנו" ושהיא היתה מעוניינת בכך, ש"כל המדינות שבידיהן נשק גרעיני יפעלו לפרקו בתוך מסגרת זמן מסוימת". יחד עם זאת, הוא מתח שוב ביקורת על יחס ישראל לפלסטינים ותיאר את עזה כ"כלא תחת כיפת השמים". גם שר-החוץ המצרי, עבול אל רייט, לא נקב בשם ישראל ויצא ידי חובתו בקריאה להטיל פיקוח על מתקנים גרעיניים במדינות שעד עתה לא פתחו שעריהן לפקחים.

השר לענייני מודיעין, דן מרידור, אמר אמש, כי בוועידה לא הופעל שום לחץ על ישראל להצטרף לאמנה וכי שמה כלל לא הוזכר בנאומים במליאה, אף לא בנאומים של מנהיגים שהיה אפשר לצפות שיעשו זאת. מרידור סירב להתיחס לשאלה על החלטתו של רה"מ, בנימין נתניהו, לא להשתתף באירוע.

בשיחה עם כתבים ישראלים אמר מרידור: "צר לי לאכזב, אך לא דיברנו על זה (הצטרפות לאמנה למניעת או על הימצאות נשק כזה בידי ישראל, ר.ד.). אנו לא היינו על סדר היום. הנושא העיקרי היה מניעת זליגה של חומרים גרעיניים לארגונים לא מדינתיים. פשוט לא היינו במרכז העניינים פה".

הוא לא הוציא מכלל אפשרות שהדברים ישתנו בוועידה על האמנה, שאמורה להתקיים בחודש הבא בניו-יורק, אך לא הרחיב על כך את הדיבור.

הועידה הסתיימה בהצלחה גדולה

לפי הודעה שפרסמה אמש המשלחת הישראלית לוועידה, הולך וגובר איום הטרור הגרעיני במזה"ת "בגלל הסיכוי שמדינות שתומכות בטרור, המפתחות נשק גרעיני, יעבירו נשק זה וכל חומר גרעיני אחר לשלוחותיהן, בניסיון להסתיר אחריותן לפעילות גרעינית".

ההודעה מציינת, כי "האיום הזה מובן לישראל היטב מפני שהמשטר שפועל באופן בלתי חוקי לפתח נשק גרעיני, קורא בגלוי להשמיד את מדינת ישראל ותומך בשלוחות טרור שתוקפות ללא הפסקה את אזרחי ישראל בטילים, ברקטות ובאמצעים נוספים".

הועידה הסתיימה בהצלחה גדולה: אובמה הצליח לשכנע את 46 המדינות שהתשתתפו בה לחתום על תכנית לחסימת הגישה של ארגוני טרור לחומרים גרעיניים ולטכנולוגיה גרעינית בתוך ארבע שנים. עם זאת, ההתחייבויות שניתנו אינן בעלות תוקף מחייב ולדברי מומחים יהיה קשה ליישמן.אולי ההישג העיקרי של הוועידה, חוץ מהישגים בולטים, כגון הסכמת אוקריאנה לוותר על כל הנשק הגרעיני שברשותה, הוא העלאת המודעות הגלובלית לנושא.

אובמה אמר, כי גדל הסיכון של פיגוע גרעיני וכי אם אל קאעדה יצליח להניח יד על נשק כזה, זו תהיה "קטסטרופה לעולם כולו, שתגרום לאובדן חיים בהיקפים אדירים ושתנחית מכה קשה על השלום והיציבות הגלובליים".