כך בולמים מחירי הדירות: סין מטילה מגבלות על משקיעי הנדל"ן

בבנק המרכזי של סין חוששים מבועת נדל"ן ובממשל חוששים מתסיסה חברתית נוכח הקושי ברכישת דירות ■ הפתרון: ריסון מוניטארי והגדלת הערבויות וריביות המשכנתאות לרוכשי דירות להשקעה

שוק הנדל"ן בסין מבעבע. מחירי הנכסים זינקו בשנה האחרונה הודות למדיניות המוניטארית המרחיבה שהנהיג הבנק המרכזי, כמו גם בשל תמיכתו הענפה של הממשל בכלכלה שנועדה לחזק את הצמיחה. הממשל שחרר את הרסן בשלהי 2008 ואפשר לחגיגת אשראי של ממש להתפתח בסין, ובחודשים האחרונים הוא החל ללחוץ על הבלמים מחשש להיווצרות בועות במשק והתחממות האינפלציה. כעת, הממשל מחריף את צעדיו לקרר את שוק הנדל"ן, כשעל הכוונת נמצאים המשקיעים.

אתמול (ה') נודע כי כלכלת סין צמחה ב-11.9% ברבעון הראשון של 2010 (בקצב שנתי), וחזרה למעשה לשיעורי הצמיחה שלה ערב פרוץ המשבר הכלכלי הגלובלי. בבנק המרכזי של סין חוששים מבועת נדל"ן אך בממשל חוששים גם מתסיסה חברתית נוכח הקושי ברכישת דירה. ההערכות הן שבבייג'ינג ושנחאי תשלום המשכנתא החודשי הממוצע "מגלח" כ-65-70% מההכנסה החודשית של הסינים, אשר נאלצים ליטול משכנתאות גבוהות יותר כדי לממן רכישת דירה.

מלחמת החורמה שהכריז הממשל במחירי הנדל"ן מתמקדת במשקיעי הנדל"ן, אך גם בריסון מוניטארי. מתחילת השנה נקט הבנק המרכזי של סין במספר צעדים לריסון קצב מתן האשראי במדינה, כולל העלאת שיעור רזרבות המזומנים שהבנקים נדרשים להקצות כנגד מתן אשראי. ההערכות הן כי הבנק המרכזי יתחיל להעלות את ריבית הבסיס במשק עד סוף החודש.

אך כאמור, בנוסף לצעדים המוניטאריים החליט הממשל להרחיק את משקיעי הנדל"ן מהשוק. מועצת המדינה, המכונה גם "הקבינט" בסין, החליטה כי כל מי שירצה לרכוש דירה להשקעה ייאלץ להפקיד 50% מערך הנכס כערבות, לעומת 40% שהיו נהוגים עד כה. שיעורי המשכנתאות לרוכשי דירה שנייה ומעלה יועלו גם כן. דרישה נוספת של הממשל מיועדת לשכבות חזקות יותר: כל מי שירכוש דירה הגדולה מ-90 מ"ר יידרש להביא הון עצמי של 30% מערך הנכס לכל הפחות, ממש כמו בישראל. אם צעדים אלה לא יסייעו לקרר את מחירי הנדל"ן, הממשל ישקול להטיל מסים חדשים כדי להקשות על משקיעי הנדל"ן.

מניות הנדל"ן בסין רשמו היום ירידות חדות נוכח החלטות הממשל. ממד מניות הנדל"ן הסיניות הנסחרות בהונג קונג נפל היום ב-2.5% ואילו הבורסה בשנחאי איבדה 0.8%. כלכלנים בבנקים הגדולים בעולם הגיבו להחלטות הממשל ובמריל לינץ' הדגישו כי "הפעם זה אמיתי", תוך שהם מציינים כי צפויים צעדים נוספים מצד הממשל.

כלכלני קרדיט סוויס, שהזהירו לאחרונה מפני התנפחות בועת נדל"ן בסין, מסרו כי צעדי הממשל הכרחיים אך באותה נשימה הרגיעו ואמרו כי המצב בסין לא דומה כלל וכלל לבועות הנדל"ן בארה"ב ובמערב לפני פרוץ משבר הסאב-פריים, שכן יחס היקף המשכנתאות לתמ"ג בסין עומד על 15% בלבד, לעומת 80-110% בארה"ב ובבריטניה ערב המשבר.