"השוק הסיטונאי הולך להיות הפרויקט הכי יפה שהיה בישראל"

חברת האחים גינדי היא אחת החברות המרכיבות את הקבוצה שרוכשת את מתחם השוק הסיטונאי תמורת 1.5 מיליארד שקל ■ משה גינדי: "במאה אחוז, זה הולך להיות הפרויקט הכי מבוקש בתל אביב"

שלוש החברות המרכיבות את קבוצת גינדי-רבוע נדל"ן, שחתמה על רכישת חלק א' במתחם השוק הסיטונאי, יהיו מעורבות באופן שווה בכל חלקי המתחם שנרכש. "זאת ההצלחה שלנו במשא ומתן", אומר היום (א') זאב שטיין, מנכ"ל רבוע כחול נדל"ן , "בניגוד לקבוצות האחרות שהתמודדו על המכרז הזה, הקבוצה שלנו באה מאוחדת כגוף משותף, היות שיש לשלושתנו אינטרס זהה. אנחנו באים כגוף אחד שבא להרים פרויקט שהוא כל כך משמעותי לעיר".

עסקת השוק הסיטונאי נחתמה בבניין עיריית תל אביב בחמישי בלילה בין הקבוצה הרוכשת ובין המוכרות - תנובה, עיריית תל אביב והסוחרים, תמורת 950 מיליון שקל בתוספת מרכיב האפסייד על יחידות הדיור. סך הכל מסתכם סכום התמורה בכ-1.5 מיליארד שקל. מוכרי המתחם הם חברת תנובה (60%), עיריית תל אביב (25%), עו"ד שרגא בירן (6%) וסוחרים שפעלו במתחם.

קבוצת גינדי-רבוע כחול נדל"ן מורכבת מהאחים משה ויגאל גינדי, מחברת גינדי השקעות שבשליטת מנור גינדי, אורי לוי, אייל פרידמן וכפיר גינדי, ומחברת רבוע כחול נדל"ן שבשליטת דודי ויסמן.

מדובר בחלק הראשון של המתחם, הכולל את שטחי הבנייה של הקניון ומגרש 6, שעליו ניתן לבנות 15 אלף מ"ר משולב של מסחר ומגורים. סך הכל יכלול מתחם זה 700 יחידות דיור."לא מדובר במתחם, לא בשכונה ולא במבנה בודד, אלא במרכז אורבאני שהוא רובע חדש בתל אביב", אומר עו"ד שרגא בירן, המייצג את חברת השוק הסיטונאי, בה חברים תנובה, העירייה והסוחרים, במשך 15 השנה האחרונות, "זהו רובע שמגלם בתוכו אלמנטים של רב-שכבתיות ושימושים מעורבים והוא רובע שחי לעצמו, יש בו חיות שלמה, יש בו מגורים, יש בו מסחר, מרכז חינוך, בית ספר, גני ילדים ומשרדים".

"כדי ליצור את הרובע החדש בלב תל אביב הבאנו את הארכיטקט ז'אן פול ויגייה שזכה לתואר ארכיטקט הדגל של צרפת. ניצור מרקם אורבאני מיוחד עם פארק ירוק בלב השכונה, עטוף בשתי שדרות, שדרות החשמונאים ושדרות רוטשילד, על ציר התרבות של תל אביב. זהו ההישג הגדול של התוכנית - שההתחדשות העירונית של תל אביב יורדת מצפון העיר דרומה, מה שמגשים חלום שחלמתי הרבה מאוד זמן. יש לעשות הכל מבחינה חברתית כדי להפוך את הדרום לצפון וכדי שכל הפרויקטים האליטיסטיים והעושר לא יתרכזו רק בצפון העיר", הוסיף.

לדברי בירן, "התכנון והמהלכים לפיתוח השוק הסיטונאי וליצירת התחדשות עירונית לקחו לנו יותר מ-15 שנה. זה לא צריך לקרות. אילו זה היה תלוי בנו או בעיריית תל אביב, שהיתה מאוד מעוניינת בפינוי השוק הסיטונאי כדי להפוך את המרחב הזה של תל אביב למשהו אחר לגמרי, הרי שאין ספק שזה היה הולך מהר יותר. הביורוקרטיה הישראלית היא קשה. לקח חצי שנה לסגור את עסקת השוק הסיטונאי, אבל זו חצי שנה לעומת תקופת ה-15 שנה שלקח התכנון. עיקר המאמץ בכל נושא התכנון והפיתוח של המתחם היה בחמש השנים האחרונות".

ה-6% שבהם מחזיק בירן במתחם השוק הסיטונאי מבטאים את שכר הטרחה בהקשר לטיפול המשפטי של משרדו שניתן לאורך השנים בכל הקשור במתחם. כשהצטרפה רבוע כחול נדל"ן להצעת קבוצת גינדי בינואר האחרון נטען כי בירן מעורב הן בצד של המוכרים דרך ה-6% בחברת השוק הסיטונאי ודרך רבוע כחול נדל"ן. חברה זו היא בשליטת רבוע כחול (78.35%) שמוחזקת על ידי קבוצת אלון (69.63%), בה מחזיקה חברת ההשקעות ביילסול ב-37.21%, המוחזקת ב-79.4% על ידי חברת שיבג בבעלות עו"ד שרגא בירן, עזבון פרופ' שושנה בירן, גרא, בועז ויפתח בירן.

* מה יש לך לומר על כך שטוענים שאתה מעורב גם בצד של המוכרים וגם בצד של הקונים?

בירן: "יש מקרים שבהם חומות סיניות של אנשים נשמרות בקפדנות ובצורה קדושה. שמרנו על חומה סינית בצורה מוחלטת בין המשרד שייצג את השוק הסיטונאי לבין רבוע כחול נדל"ן, שיוצג על ידי משרד עורכי דין אחר ועל ידי הנהלה בלתי תלויה, ואנחנו לא היינו מעורבים כהוא זה, לא בעצם הפנייה, לא בעצם ההשתתפות במכרז ובכל העסק הזה בין רבוע כחול נדל"ן וחברת השוק הסיטונאי. חברת סיטי גרופ ניהלה את המכרז בצורה הכי שקופה והכי בנויה. זהו מכרז שבו בינינו לבין גינדי ורבוע כחול נדל"ן נשמרה הפרדה מוחלטת".

* כיצד יעמוד הקניון המתוכנן במתחם השוק הסיטונאי בתחרות מול קניון עזריאלי המבוסס?

בירן: "אני לא חושב שתהיה מלחמה רצינית, אלא תהיה הזנה הדדית בין שני המוקדים האלה. המוקד של עזריאלי ומוקד השוק הסיטונאי יוצרים רצף אורבאני חדש לאורך נתיבי איילון. אין שום ספק שהפרויקט יתרום לפיתוח עוד יותר יפה של מתחם חסן ערפאה וכל האזור הזה של המוסכים, שהוא אזור די נכשל".

חברת האחים גינדי, אחת החברות המרכיבות את הקבוצה הזוכה במתחם, היא בשליטת האחים משה ויגאל גינדי. "זה הולך להיות הפרויקט הכי יפה שהיה במדינת ישראל", אמר היום ל"גלובס" משה גינדי, "אנחנו רוצים לעשות במתחם קניון מיוחד וגדול, שיהיה קניון סופר מודרני ועכשווי. יש למתחם היתרי חפירה ודיפון ואנחנו ניגשים כעת לתכנן את הדירות. להערכתי נתחיל את הבנייה בעוד כשנה-שנה וחצי וזה ייקח להערכתנו ארבע עד חמש שנים לסיים. את הקניון, שלהערכתנו יהיה הכי מבוקש בתל אביב, נתחיל לשווק בעוד שישה חודשים, אחרי שנסיים את הסיורים שלנו בחו"ל ללמידת ובדיקת קניונים מעבר לים. נלמד את הדבר הכי חדש שיש בנושא. במאה אחוז, זה הולך להיות הפרויקט הכי מבוקש בתל אביב".

בנוגע לסביבה המסחרית של תל אביב, אמר שטיין כי "הסביבה התחרותית של המסחר היום בתל אביב מורכבת מקניון עזריאלי, קניון רמת אביב ודיזנגוף סנטר. אלה למעשה שלושה קניונים שמשרתים היום את תל אביב והסביבה, שזה מעט מאוד ביחס לסביבה גדלה ומתחדשת. היום תל אביב והסביבה זה כמעט חצי ממדינת ישראל ולכן מעבר לעובדה שיש צורך ברור במתחם מסחרי נוסף בלב העיר אנחנו רואים בפרויקט זה הזדמנות לייצר מרכז מסחרי שהוא גם שונה וגם מפתיע".

שטיין הוסיף כי "עכשיו, אחרי שנסגרה העסקה, הדבר שהכי יושב לי בתוך הבטן הוא האחריות העצומה של הפרויקט הזה, שהוא רובע מגורים חדש בלב תל אביב. זו אחריות עצומה להביא לעיר מרקם חדש ונכון שישתלב בתוך תל אביב כפי שתל אביב מצפה וכפי שאנחנו יודעים לעשות. מתחם המגורים יעוצב הצורה של חצי גורן המקיף את הפארק וצופה הן פנימה והן החוצה, גם לכיוון הפארק וגם לכיוון הסביבה האורבאנית שמסביב. יהיה ניתוק בין המגורים ובין הכבישים כיוון שיש קומה מסחרית גבוהה לאורך הרחובות והבינוי של המגורים יתחיל מעל לקומה המסחרית בהסטה".

לדברי מאיר שמיר, מבעלי תנובה, "עסקה היסטורית מסוג זה נסגרת ללא קשר למצב השוק, מה גם שאני לא סבור שהשוק נמצא בתקופה בעייתית, ויעידו על כך עסקת דרום הקריה ועסקאות נוספות. השוק המתין בציפייה לסגירת עסקת השוק הסיטונאי והתוצאה היא נכונה עבור כל הצדדים. תנובה תמשיך להשביח את נכסי הנדל"ן שלה ולהתמקד בעסקי המזון שלה".