"הסיפור של גולדמן יחלוף מהר אבל יפתח את מירוץ הרגולציה"

יניב חברון, מנהל מחלקת המחקר של אקסלנס: מבט בגובה העיניים מלמד כי הרשות לניירות ערך האמריקאית טיפסה על עץ קצת גבוה מידי ■ בשוק המניות המגמה החיובית תימשך לפחות ברבעון הקרוב על בסיס אינדיקטורים חיוביים

"זה אולי מרגיז את הציבור האמריקאי ועושה לא מעט כותרות אבל מבט בגובה העיניים מלמד כי הרשות לניירות ערך האמריקאית טיפסה על עץ קצת גבוה מידי. הרשות לניירות ערך האמריקאית מאשימה את גולדמן זאקס ביצירת מוצר שנועד מלכתחילה להגיע לחדלות פירעון, הבעיה - יהיה מאוד קשה להוכיח את זה". כך אומר יניב חברון, מנהל מחלקת המחקר של אקסלנס, בסקירה שפרסם היום (א').

לגולדמן זאקס, אומר חברון, היה לקוח או לקוחות שהיו מוכנים להמר כנגד אותן אג"ח מגובה משכנתא (מייסד קרן הגידור ג'ון פולסון) ובגולמן סאקס יצרו מוצר המשלב את אותן איגרות ומכרו ללקוחות אחרים שלם. האם אין זה בדיוק תפקידו של עושה שוק, למצוא מוכר ולמצוא קונה. האם אין זה תפקידו של כל ברוקר בחדר עסקאות לשכנע למרות שיש מישהו אחר המעוניין דווקא בפוזיציה הנגדית? השאלה החשובה מגיעה בשלב זה - האם מותר לאותו גוף לנהל תיק נוסטרו ולקחת פוזיציות כנגד חלק מלקוחותיו?

לכאורה על פי החוק אין כל מניע מלבד המניע האתי. "הרי כאשר אני לוקח את הפוזיציה הנגדית, קצת קשה יהיה לשמור על שקיפות מלאה כאשר אני מוכר את המוצרים האלה ללקוחות. זו בדיוק חלק מהרפורמה אותה רוצה להעביר ממשל אובמה וזו בדיוק אותה סיבה שהשוק הגיב בירידות אז ואותה סיבה שהוא הגיב בירידות ביום שישי - הרי חלק לא מבוטל מרווחי הבנקים מגיעים מפעילות הנוסטרו".

כרגע, אומר חברון, הדבר האחרון שנותר לרשות ניירות ערך לעשות הוא להוכיח כי במכירת המוצר השתמשו גולדמן באמצעים מסלפים ובנתונים חסרים כדי למכור את המוצר ולא הצהירו וכתבו את האזהרות כראוי - הטענה הזו עשויה לחזור לרשות כבומרנג שכן בהעדר רגולציה מספקת וכללית ברורים, היכן עובר הקו הדק שבין שקיפות אתית ומקצועית לסילוף והאם הרשות לניירות ערך האמריקאית, היא לא זו שנרדמה כאן בשמירה ולכן יכולה בעיקר לבוא בטענות לעצמה. אנו מעריכים כי סיפורו גל גולמן סאקס יעבור מהר יחסית אבל המרוץ להגברת הרגולציה ייפתח מחדש.

בנוגע להתרחשויות באירופה מציינים באקסלנס כי המשבר האירופאי עשוי להתפשט במהרה לתוך המערכת הבנקאית הרעועה. קשיי הגיוס עשויים להוביל למשבר נזילות במערכת, משבר שיהפוך במהרה למשבר מטבע. באיחוד מודעים לסיכונים אך אין ביכולתם לעשות הרבה מעבר. נוסף על כל הצרות משבר תעופה הגדול ביותר מאז מלחמת העולם השניה משבית את אירופה וגורר הפסדים של מאוד מיליוני אירו ביום.

באקסלנס מעריכים כי מדד חודש אפריל צפוי לעלות בשיעור של 0.7%. המדד יושפע בעיקר מעליות עונתיות במחירי המזון הלבשה והנעלה, התייקרות במחירי הנסיעות לחו"ל ומחירי התרבות והבידור צפויים עלות על רקע מופעי החג וחופשות בבתי המלון והארחה.

לגבי שוק האג"ח מותירים באקסלנס את ההמלצה מהשבועות האחרונים שלא להתפתות ולהאריך את המח"מ. "קצב העלאות הריבית במשק המקומי עשוי לעלות בעקבות הציפיות האינפלציוניות התבססות הצמיחה בישראל ובעולם והאצה בהליכי הקיפול המוניטרי במדינות נוספות בעולם. בנוסף, אנו כותבים מזה מספר שבועות כי ההסתברות להעלאת תשואות בארה"ב עלתה בעקבות אינדיקטורים חיוביים וצפי להתאוששות בשוק העבודה. יש להמשיך ולהגדיל את מרכיב הריבית המשתנה".

זאת ועוד, במידה והציפיות האינפלציוניות יישארו ברמתן ובהנחה כי תנאי המאקרו יישארו ללא שינוי מהותי יאלץ נגיד בנק ישראל להעלות את הריבית לחודש מאי פעם נוספת למרות ההסתבכות הלא נעימה בשוק המט"ח.

בשוק המניות מעריכים כלכלני אקסלנס כי המגמה החיובית תימשך לפחות ברבעון הקרוב על בסיס אינדיקטורים חיוביים. ההמלצה שלהם נותרת להסיט יותר כספים לשוקי חו"ל הן לשוק האמריקאי והן למדדי שווקים מתעוררים.