חשד: דני דנקנר נתן שוחד לראש מינהל מקרקעי ישראל יעקב אפרתי שקידם פרויקטי נדל"ן של תעשיות מלח

גלובס tv (עדכונים שוטפים) - ככל הנראה, מדובר בקרקעות בעתלית (ראו רקע בכתבה) ■ ביהמ"ש האריך ב-5 ימים את מעצרם של דנקנר, יו"ר הפועלים לשעבר ומנכ"ל אריסון החזקות בהווה, ושל אפרתי, ראש המינהל לשעבר ■ השופט: "מדובר במעשים חמורים ביותר" ■ צפו בדנקנר מגיע לביהמ"ש

דני דנקנר, יו"ר בנק הפועלים לשעבר וכיום מנכ"ל אריסון החזקות, נעצר היום (ד') בחשד למעורבות בפרשת שוחד. כמו כן נעצר ראש מינהל מקרקעי ישראל לשעבר, יעקב אפרתי. השניים משתתפים בשעה זו בדיון במעצרם בבית משפט השלום בראשון-לציון.

המשטרה מבקשת להאריך ב-5 ימים את מעצרם של השניים. דנקנר אמר הערב בפתח הדיון בבית המשפט: "אני מכבד את החקירה, ומעבר לכך לא אומר דבר".

השופט אברהם הימן קיבל את עמדת המשטרה והורה על הארכת מעצרם של דנקנר ואפרתי ב-5 ימים, עד 25 באפריל. לדבריו, "אני סבור כי לא יהא זה נכון להורות על שחרורו של דנקנר. על-פי חומר החקירה מדובר במעשים חמורים ביותר". עוד אמר השופט כי "יש אינטרס ציבורי לתת למשטרה את מלוא האפשרות למצות את החקירה בלי הסיכון שתשובש".

לדברי השופט, "נוכח החשד המצוי לפניי בדבר מעורבותו של דנקנר במעשי שחיתות כה חמורים, אני נעתר לבקשת המשטרה במלואה".

כמו כן אמר השופט כי כאשר הוא בוחן את החשדות שבחומר החקירה בעין "ראייתית-משפטית", הרי ש"החשדות קיימים ואף למעלה מכך".

לגבי אפרתי ציין השופט כי "יש לתת למשטרה את מלוא האפשרות לחקור בלי שיהיה חשש לשיבוש החקירה". הוא ציין את מורכבותה של הפרשה ואת המספר הרב של הגורמים המעורבים בה, ואמר באשר לחומרת המעשים: "די בעיון בבקשת הארכת המעצר כדי להבין במה מדובר".

דנקנר חשוד במתן שוחד, קשירת קשר לביצוע פשע, רישום כוזב במסמכי תאגיד, מירמה והפרת אמונים בתאגיד, הלבנת הון ועבירות מס.

אפרתי חשוד בעבירות של לקיחת שוחד, מירמה והפרת אמונים. על-פי החשד, בין השנים 2001 ל-2008, בעת שכיהן כראש המינהל, קיבל אפרתי שוחד מדנקנר בכל הקשור למקרקעין של חברת תעשיות מלח שבשליטת משפחת דנקנר. בנוסף לקח אפרתי על-פי החשד שוחד על מנת להיטיב עם פרויקטים שונים, שענייניהם טופלו באותה עת גם במינהל מקרעי ישראל.

על-פי החשד, דנקנר נתן את השוחד לאפרתי ככל הנראה כדי לשנות את הייעוד של הקרקעות שבבעלות משפחת דנקנר מחקלאות לבנייה.

רקע/ משה ליכטמן: הבית, הבריכות והמשרדים

הבית במתחם חברת המלח - מדובר בבית מגורים שבנה דני דנקנר לפני כ-9 שנים, במתחם חברת המלח בעתלית. כיום גרה בבית גרושתו של דנקנר.

מדובר בבית ישן ששימש את מגורי פועלי חברת המלח. דני דנקנר רכש מחברת המלח את הבית ואדמה סביבו, ושם הקים בית מגורים גדול. מספר תושבים וכן התנועה לאיכות השלטון טענו כי אי-אפשר כלל לקבל היתר בנייה לבית. נודע כי דנקנר, שנתמך על-ידי כרמל סלע, ראש המועצה האזורית חוף הכרמל, ניסה להכשיר את הבית אך לא הצליח. בכל מקרה, הבית, על קרקע של המינהל, עומד על תילו עם טענות חמורות על חריגות בנייה.

הסכם בריכות המלח - הסכם שבו תמך אהוד אולמרט, כשהיה שר התמ"ת והממונה על המינהל, להפשרת קרקעות מסיבית של קרקעות חברת המלח לטובת בנייה למגורים, הן בעתלית והן באילת. בעקבות ביקורת ציבורית חריפה, כולל של מבקר המדינה, ולמרות הלחצים שהופעלו על המינהל, יוזמה זו נעצרה בסופו של דבר על-ידי היועץ המשפטי לממשלה דאז, אליקים רובינשטיין. יש לציין כי מימון רכישת בנק הפועלים נשען על חוות-הדעת שייחסה לקרקעות חברת המלח ערכים גבוהים. ‏

בחוות-דעת של יועמ"ש קק"ל, שנמסרה למועצת מקרקעי ישראל ב-2003, הקצאת הטבות הקרקע לדנקנר במסגרת שינוי הייעוד היתה פסולה, והעניקה לחברת המלח הטבה פסולה של עשרות מיליוני שקלים.

משרדי חברת המלח בעתלית - המבנה יושב בתוך מתחם חברת המלח, והוקם לפני כ-6 שנים, וגם לגביו נטען כי הוא נבנה ללא היתר והוכשר בדיעבד, כולל בשתיקה של צמרת המינהל.

מי שהיה אחראי על הפיקוח במינהל מקרקעי ישראל באותו זמן הוא מיכה גזית, המקורב לדני דנקנר ולאלון אחיו, וקודם לתפקיד סגן מנהל מחוז חיפה.

פרשת הולילנד: עו"ד פטמן מבטיח ש"שולה זקן תשוב בשבוע הבא"

בתוך כך, פרקליטה של שולה זקן, עו"ד מיכה פטמן, מסר היום אחר-הצהריים במסיבת עיתונאים הודעה בפרשת הולילנד, אותה הגדיר מוקדם יותר כ"דרמטית". פטמן, שפגש בימים האחרונים את זקן בארצות-הברית, התייחס לטענות על מעורבותה לכאורה של זקן, מנהלת לשכת אולמרט לשעבר, בפרשת הולילנד ובפרשיות נוספות.

לדברי פטמן, "בימים האחרונים נפוצו שמועות ורכילויות בכלי התקשורת על מגעים שנוהלו עם שולה זקן להסכם עד מדינה בפרשת הולילנד. לאור זאת מצאנו לנכון להוציא הבהרה זו כדי להעמיד דברים על דיוקם.

"כידוע, נגד זקן מתנהל משפט בימים אלה. זקן שוהה כעת בחופשה משפחתית בחו"ל, שקיבלה את אישור בית המשפט. חזרתה לארץ התעכבה בשל נסיבות שונות. בנוסף, זימונה לחקירה בארץ אינו דחוף. היא תשוב לארץ בשבוע הבא.

"כידוע, אהוד אולמרט הקדים את שובו לארץ עם פתיחת החקירה, אך טרם זומן לחקירה עד היום. זקן תגיע לארץ בשבוע הבא ותהיה זמינה לכל חקירה בכל מועד, על-פי שיקול-דעת החוקרים. נשמח תמיד לעמוד לרשות המדינה ולסייע לה לעשות את הדבר הנכון. בכוונת זקן למסור גירסה ברורה בפרשת הולילנד ולהעמיד את עצמה לרשות החוקרים.

"הפרסומים כי זקן תחתום על הסכם עד מדינה בפרשת הולילנד הם הבל-הבלים, והם מצערים את זקן ואת בני משפחתה. המשטרה והפרקליטות צריכים לבדוק למי יש אינטרסים לפרסם את הפרסומים המטעים האלה.

לסיכום, עו"ד פטמן הכחיש את החשדות המיוחסים למרשתו, ואמר כי "הגברת זקן מקווה כי החוקרים ישתכנעו באמיתות טענותיה בפרשת הולילנד ובפרשות האחרות, וכי האמת תצא לאור".

הפרקליטות: אין מגעים עם זקן

מפרקליטות המדינה נמסר מוקדם יותר כי "בעקבות פניות כתבים נבקש להבהיר כי אין אמת בפרסומים לפיהם המשטרה או הפרקליטות מקיימים או קיימו מגעים עם שולה זקן, וממילא הגורם העומד מאחורי הפרסומים אינו המשטרה או הפרקליטות. לעניין זה, העובדה היחידה המשקפת את המציאות היא כי נמסר לזקן זימון לחקירה כבר לפני למעלה משבוע, וכידוע היא טרם התייצבה".

הרל"שית שהסתבכה בפלילים

פרשת הולילנד, שבמסגרתה חשודה שולה זקן ששימשה כמתווכת בהעברת כספי שוחד מיזמי פרויקט הולילנד לפטרונה, ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, כדי שיסייע בקידום הפרויקט, היא הפרשה השלישית שבה מסובכת ראש לשכת ראש הממשלה לשעבר.

ביולי 2009 הוגש נגד זקן, ראש לשכתו לשעבר של אולמרט, כתב אישום בפרשת המינויים ברשות המסים בעבירות של מירמה והפרת אמונים, תיק המתנהל כעת בבית המשפט. זקן מואשמת כי תיווכה בין אנשי העסקים, הנמנים עם מקורביה, לבין ראשי רשות המסים, כדי שיופחתו סכומי המסים שנדרשו אנשי העסקים לשלם. כמו כן, מואשמת זקן בשיבוש חקירה של אחיה, יורם קארשי, המואשם גם הוא בפרשה, ובמעורבות במינויים של בכירים, בעת שהיתה ראש לשכתו של אולמרט במשרד האוצר ואחר כך במשרד ראש הממשלה.

כעבור חודשיים, בספטמבר 2009, הוגש נגד זקן כתב אישום נוסף, הפעם במסגרת פרשת טלנסקי ובקשר לעבודתה לצדו של אולמרט. במסגרת פרשה זו מואשמת זקן בקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד, מירמה והפרת אמונים והאזנת סתר.

לפי כתב האישום, המתנהל כעת בבית המשפט, תיווכה זקן בהעברת כספים בלתי כשרה מטלנסקי לאולמרט. עוד נטען כי זקן היתה מעורבת ביחד עם עו"ד אורי מסר, בניהול "הקופה הסודית", שבה נשמרו מאות אלפי דולרים שקיבל אולמרט מטלנסקי ומאחרים.

זקן מואשמת בכתב אישום זה גם בעבירה של ביצוע האזנות סתר. נטען כי בזמן עבודתה היא נהגה להאזין לשיחותיו של אולמרט באורח שיטתי, בעצמה ובאמצעות פקידות בלשכתה, הנתונות למרותה. זאת, מבלי שאולמרט או הצד השני לשיחה התירו לה לעשות כן.

צ'רני, קלנר ושטרית שוחררו למעצר-בית

בתוך כך, בית משפט השלום בראשון-לציון שיחרר הבוקר למעצר-בית את אנשי העסקים הלל צ'רני ואביגדור קלנר ואת מהנדס עיריית ירושלים לשעבר אורי שטרית, מהחשודים המרכזיים בפרשת הולילנד. על-פי החלטת בית המשפט, השלושה ישהו במעצר-בית בן 10 ימים בתנאים מגבילים.

בתוך כך, צפוי להיחקר ואולי להיעצר בימים הקרובים בכיר לשעבר ברשות המסים.