מזרחי-טפחות - הבנק היחיד שהגדיל את הוצאות הפרסום ב-2009

בהוצאות הפרסום והשיווק של הבנקים וחברות האשראי נרשמה ב-2009 ירידה של 15%, המשקפת גם הורדת מחירים במדיה ■ ההוצאה המצרפית בתחום עמדה ב-2009 על 760 מיליון שקל, לעומת 896 מיליון ב-2008

נתוני הדו"חות הכספיים מאשרים את התחושה כי ההאטה במשק הורידה את היקף הוצאות הפרסום והשיווק של הבנקים. מדו"חות הבנקים לשנת 2009 עולה כי חלה ירידה של 15% בהוצאות הפרסום והשיווק של המערכת הבנקאית, כאשר כל הבנקים וחברות האשראי, למעט בנק מזרחי-טפחות, צמצמו בהוצאותיהם.

ההוצאה המצרפית של הבנקים על פרסום ושיווק עמדה בשנת 2009 על 760 מיליון שקל, בהשוואה ל-896 מיליון שקל בשנת 2008, ולמעשה חזרה לרמתה בשנת 2005.

הבנקים לא מפרידים בדיווחיהם בין הוצאה על פרסום במדיה, הוצאה לשיווק מעל ומתחת לקו, אך יודגש כי מדובר בהוצאה כספית בפועל ולא במחירי מחירון או נתוני יפעת בקרת פרסום. למרות הירידה בהיקף ההוצאות, אין זה אומר בהכרח שהבנקים פרסמו פחות או קיבלו פחות זמן מסך, כיוון שהירידה מבטאת גם הורדת מחירים במדיה ותנאי סחר טובים יותר שהשיגו הבנקים.

למרות הירידה בהוצאות, 2009 היתה שנה גדושת קמפיינים בנקאיים עקב התחרות המחריפה בתחום הקמעונאי. בנק מזרחי-טפחות יצא עם קמפיין "להעביר את דביר", בנק לאומי השיק את "לאומי דיגיטל", ובנק הפועלים פרסם מוצרים ספציפיים כמו משכנתא וגם עסק בקמפיינים תדמיתיים. מקומם של שאר הבנקים לא נפקד: הבנק הבינלאומי עם מספר קמפיינים בתחום ההשקעות, בנק דיסקונט עם מודי בר-און, ובנק אגוד עם "חשבון הפוך".

בנק הפועלים הוא המפרסם הגדול במערכת הבנקאית עם הוצאות בסך 240 מיליון שקל - ירידה של 12% בהשוואה לשנת 2008.

ישראכרט, חברת כרטיסי האשראי של בנק הפועלים, רשמה הוצאות פרסום בסך 45 מיליון שקל בהשוואה ל-60 מיליון שקל, ובנוסף הוציאה על מבצעי מתנות למחזיקי הכרטיס 45 מיליון שקל.

ירידה קלה בקבוצת הבינלאומי

בנק לאומי הוציא 215 מיליון שקל - ירידה של 21% - כך שאחרי 3 שנים שבהן הוציא לאומי כמו הפועלים, נוצר שוב פער בין הבנקים. בראש מערך השיווק והפרסום של לאומי עומדת תמר יסעור, לשעבר מנכ"ל פוגל-אוגילבי.

חברת כרטיסי האשראי לאומי קארד הוציאה 7 מיליון שקל על פרסום ועוד 28 מיליון שקל למבצעי מתנות ללקוחותיה.

הוצאות הפרסום והשיווק של דיסקונט נחתכו בשנת 2009 בשיעור של 22.5%, החיתוך הגבוה ביותר מהבנקים הגדולים. ההוצאות של דיסקונט הסתכמו ב-169 מיליון שקל, בהשוואה ל-218 מיליון שקל בשנה קודמת.

כאל, חברת כרטיסי האשראי המשותפת לדיסקונט ולבינלאומי, נחבטה בשנת 2009 עם כמה וכמה שערוריות סליקה לא תקינה בתחום ההימורים ותוספי המזון. בכאל, בניגוד לחברות אחרות, מדווחים על סעיף "פרסום, שימור וגיוס לקוחות" כמקשה אחת. ההוצאה בסעיף זה עמדה על 43 מיליון שקל, בהשוואה ל-55 מיליון שקל ב-2008. על מבצעי מתנות הוציאה כאל 44 מיליון שקל.

דיינרס שבבעלות כאל (51%) ורבוע כחול (49%) צמצמה כמעט לחלוטין במחצית השנייה של 2009 את פעילויות השיווק שלה, כאשר ההוצאות בסעיף פרסום, שימור וגיוס לקוחות קטנו בשנת 2009 ל-5 מיליון שקל, בהשוואה ל-14 מיליון שקל בשנת 2008.

בנק מזרחי-טפחות היה היחיד שצמח בהוצאות הפרסום והשיווק. היקף ההוצאה בבנק עמד על 62 מיליון שקל, בהשוואה ל-57 מיליון שקל בשנת 2008. חלק מהעלייה נובע מכך שבנק יהב עבר לבעלות מזרחי-טפחות רק במחצית 2008. סמנכ"לית השיווק של מזרחי-טפחות היא נעמה גת.

בקבוצת הבינלאומי ירדו הוצאות הפרסום והשיווק ב-3.3% בלבד - השיעור הנמוך ביותר במערכת הבנקאית - ועמדו על 58 מיליון שקל. הבינלאומי כאמור המשיך גם בשנת 2009 בסדרת קמפיינים בכיכובו של אסי כהן, שנועדו למתג את הבנק תחת הסיסמה "בנקאות יצירתית".

ההוצאות של בנק אגוד עמדו על 13 מיליון שקל ושל בנק ירושלים על כ-3 מיליון שקל.

22
 22