הטריק של פדרמן: ככל שיפרשו יותר מבז"ן, בונוס הנותרים יגדל

אחרי חודשים של מו"מ, יוצא לדרך המיזוג הארגוני בין כרמל אולפינים לבית הזיקוק בחיפה ■ הפורשים יזכו לפנסיה מוקדמת

חודשיים אחרי מזכר ההבנות עם הוועדים, המיזוג הארגוני בין כרמל אולפינים לבית הזיקוק בחיפה (בז"ן ) יוצא לדרך. ל"גלובס" נודע כי ללא הרבה רעש, חתמו אתמול (ד') ההנהלות של בז"ן וכרמל אולפינים על הסכמים קיבוציים עם ועדי העובדים של המפעלים ועם ההסתדרות הכללית.

גולת הכותרת של ההסכמים היא מודל שהציע דיוויד פדרמן, שמחזיק מניות בבז"ן (באמצעות חברת הפטרוכימיים ) לאחר המיזוג עם כרמל. כדי לתמרץ את הוועדים להסכים לפרישת עובדים, הוא הציע כי העובדים יזכו במענק בגובה 10% מהחיסכון שיושג בכוח האדם. כך, למעשה, לעובדים הנותרים יש אינטרס לכאורה להגדיל ככל הניתן את מספר הפורשים. ההסכמים קובעים כי כל יחידות המטה והשירות המרכזיות שנוהלו עד היום במקביל ובנפרד בשני המפעלים - כספים, רכש, התקשרויות, שיווק ומערכות מידע, ינוהלו מעתה תחת קורת גג אחת. מכאן המשמעות היא כי לפחות בטווח הארוך, עשרות עובדים ייאלצו לפרוש בשל כפל תפקידים.

על פי הערכות, רוב העובדים שיפרשו יגיעו מכרמל אולפינים, ועל כן הוסכם שעובדי כרמל יזכו לאותם תנאי פרישה מיטיבים שלהם זכו עד היום עובדי בז"ן בזכות הסכמי ההפרטה משנת 2006: פנסיה מוקדמת מגיל 50 ומעלה ומענק הסתגלות של 13 משכורות. כמו כן, בז"ן תשלם לקרן הפנסיה של הפורש באופן מיידי את מלוא ההפרש שבין גיל הפרישה לפועל ועד גיל הפרישה על פי חוק - ומשמעות הדבר כי לבז"ן יכולות להיות הוצאות כבדות בזמן הקרוב.

עוד נקבע בהסכמים כי כל 405 עובדי כרמל המועסקים בהסכם קיבוצי וכל 800 עובדי בז"ן שבהסכם, יקבלו מענק חד פעמי בגובה 10,000 שקל, בגין הסכמתם לעצם המיזוג. הוועדים הסכימו גם ליצירת הסכם "דור עתיד" - הסכם קיבוצי חדש שאליו ייקלטו העובדים העתידיים בכרמל ובבז"ן, ככל הנראה בתנאי שכר נמוכים יותר מאלה הנהוגים כיום במפעלים. לדברי מנכ"ל בז"ן, ישר בן מרדכי, ההנהלה והוועדים ידונו כעת בבניית ההסכם הזה, כאשר הוא מצפה כי "מצד אחד העובדים יתוגמלו בהתאם, ומצד אחר ההסכם הזה צריך להבטיח שההנהלה תוכל לתפקד ולתגמל על פי יכולתה". בן מרדכי חלק בשיחה עם "גלובס" מחמאות להסתדרות בראשות עופר עיני: "אני מכיר את ההסתדרות כבר שנים רבות, אבל בשנים האחרונות יש בהחלט שינוי - רואים הרבה ראייה מתקדמת מצד הארגון הזה והרבה הבנה לצורכי העסק".

המתווכת: דורית טנא-פרצ'יק

מנכ"ל בז"ן ציין כי המו"מ עם העובדים התנהל על פי מודל חדש: הם העסיקו את דורית טנא-פרצ'יק, לשעבר ראש אגף הפנסיה בהסתדרות, כמתווכת המקובלת על שני הצדדים. "היא הייתה בעצם מטעם כולם, כדי להגיע למכנה משותף רחב ככל הניתן", מספר בן מרדכי. את הרעיון הגה יוסי רוזן, יו"ר בז"ן, שהכיר את טנא פרצ'יק מימי הפרטת החברה.