"וינרוט הופתע שלרשות הלבנת הון אין סמכויות חקירה לגבי גאידמק"

כך אמר היום עו"ד יהודה שפר, לשעבר ראש הרשות לאיסור הלבנת הון, במהלך הדיון במשפטם של עו"ד יעקב וינרוט ופקיד השומה של מחוז דן לשעבר, שוקי ויטה, בבית המשפט המחוזי בתל-אביב

"בפגישה שנערכה במאי 2003 בין נציגי הרשות לאיסור הלבנת הון לבין עו"ד יעקב וינרוט לא דובר כלל על נושא הכנסותיו של איש העסקים ארקדי גאידמק או על הבאת כספיו לישראל" - כך אמר היום (א') עו"ד יהודה שפר, המשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית ולשעבר ראש הרשות לאיסור הלבנת הון, במהלך הדיון במשפטם של וינרוט ופקיד השומה של מחוז דן לשעבר, שוקי ויטה, שנמשך היום בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

במסגרת כתב האישום נגדו מואשם וינרוט, בין היתר, כי פתח חשבונות על שמו כדי להסוות את הונו של לקוחו, גאידמק, שהיה הנהנה האמיתי בהם ובכך עבר עבירה של הלבנת הון. החשבון, שנקרא "וינרוט בנאמנות פלדמן", נפתח בבנק המזרחי סניף גן העיר תל-אביב, ושולמו ממנו 10 מיליון שקל מגאידמק לרשות המסים.

וינרוט טוען כי מעולם לא הסתיר כי מקור הכסף בחשבון הוא גאידמק, וכי כל העברות הכספים על-שם גאידמק נעשו בגלוי. לטענת וינרוט, אחת ההוכחות לכך שהוא לא ניסה להסתיר שהכספים בחשבון הגיעו מגאידמק הינה בכך שסיפר על הדבר בפגישה שנערכה מיוזמתו ב-6 במאי 2003 בינו ובין רו"ח זאב פלדמן לבין ראשי הרשות לאיסור הלבנת הון, לאחר שנודע לו כי היחידה הארצית לחקירות בינלאומיות במשטרה פתחה בחקירה נגד גאידמק והוציאה צו לקבלת מידע על חשבונותיו.

במהלך הדיון היום ביקש סניגורו של וינרוט, עו"ד פרופ' דוד ליבאי, להראות כי ויטה קיבל את אישור הרשות לאיסור הלבנת הון לביצוע ההסכם עם גאידמק, וכי וינרוט סבר כי ראש הרשות, עו"ד שפר, לא ראה בעיה בהסדר שנערך בין גאידמק לבין רשויות המס.

מנגד, שפר העיד כי הוא כלל לא עסק בכך והוסיף כי הוא זוכר כי במהלך הפגישה עם וינרוט ופלדמן "הופתע וינרוט מתשובתי שהרשות לאיסור הלבנת הון היא רק רשות מודיעינית, שאין לה סמכויות חקירה בנוגע לכשרות הכספים של גאידמק או נגיעה לכך".

שפר ציין כי הוא הבין את הפגישה שיזם וינרוט "כניסיון שלו לייצג את גאידמק ולהציג את ממונו כלגיטימי, אך עד היום לא קיבלתי הסבר למקור התעשרותו של גאידמק".

בהמשך היום העיד במשפט עו"ד משה גביש, נציב מס ההכנסה לשעבר.

האישום הנוסף נגד וינרוט, לבד מהאישום בהלבנת הון, הוא במתן שוחד לשוקי ויטה. בכתב האישום נטען כי וינרוט ייצג את ויטה ונמנע מלגבות ממנו שכר-טרחה ממשי, שעה שאינטרסים של וינרוט, של אחיו ושל לקוחותיו היו נתונים לפתחו של ויטה כפקיד השומה.

המדינה טוענת כי את שכר-הטרחה האמיתי, בסך כ-30 מיליון שקל, קיבל וינרוט "בדלת האחורית" מלקוחותיו, גאידמק ומיכאל צ'רנוי, בזכות הסכמי מס חריגים שויטה כרת עבורם. ויטה מואשם בעבירות של לקיחת שוחד ושל מירמה והפרת אמונים במסגרת תפקידו הציבורי.

וינרוט מיוצג בידי עוה"ד דוד ליבאי, נוית נגב, נבות תל-צור, דן שינמן ואיריס ניב-סבג. שוקי ויטה מיוצג בידי עו"ד אלון רון. התובעות במשפט הן עוה"ד שרון כהנא ויפעת שטיין מפרקליטות מיסוי וכלכלה. (4778-12-09).