קדחת סחורות: פולי הקקאו לשיא של 21 שנה

גם הבשר והסלמון צפויים לזנק לשיא של כל הזמנים ■ יצרני שוקולד וקמעונאים רוקנו את מלאי הקקאו בגלל תחזיות למחסור בהיצע על רקע חשש מפגיעת מזג אוויר בגידולים

שוק הסחורות: מחירי הקקאו עלו לשיא של 21 שנה לפחות במסחר היומי בלונדון, על רקע ההערכה שההיצע יפגר אחרי הביקוש בעונה הנוכחית, בגלל הצטיידות מחודשת של יצרני שוקולד וקמעונאים.

התפוקה העולמית של הקקאו לא תעמוד בביקוש בעונת 2009-2010 ותוביל לגירעון של 124,000 טונות, העריכו בנק פורטיס ובקבוצת VM בשבוע שעבר. כמות הקקאו הטחון תגדל, לפי הערכה זו, לכמעט 3.6 מיליון טון, עלייה של 3.3% מהשנה שעברה.

סכנת כפור

מחיר הקקאו לאספקה במאי עלה ב-0.9% ל-3,608 דולר לטון בבורסת Liffe בלונדון הבוקר. הקקאו למסירה ביולי עלה ל-3,231 דולר לטון בבורסת ICE בניו יורק. סוכר לבן או מעובד למסירה באוגוסט עלה ב-0.4% ל-482 דולר לטון בלונדון.

גם מחירי הקפה האמירו אמש בניו יורק, בדרך לעלייה השבועית התלולה ביותר מזה יותר מחודש, על רקע חששות שמזג אוויר גרוע יפגע ביבולים מברזיל, מגדלת הקפה הגדולה בעולם.

אזורי הגדול העיקריים של הקפה והקקאו בברזיל ניצבים בפני סכנת כפור השנה, דיווחה חברת חיזוי מזג אוויר בסאו פאולו ב-5 במארס השנה. הפעם האחרונה בה פגע כפור ביבולי הקפה היתה בשנת 2000, כאשר 1.4 מיליוני שקים של פולי קפה נהרסו. כל שק שוקל 60 ק"ג.

"אין הרבה קפה בשוק. שוק החוזים העתידיים מתחיל לגלם את זה בהדרגה", אמר ג'ק סקובילו, סגן נשיא חברת הברוקרים לסחורות פרייס גרופ בשיקגו.

מחיר קפה ערביקה למסירה במאי עלה ב-3 עשיריות סנט או 0.2% ל-1.373 דולר לפאונד (0.44 ק"ג) אמש במסחר בבורסת החוזים ICE בניו יורק. סגירה במחיר כזה תייקר את הקפה ב-3.6% בסיכום שבועי, ההתייקרות החדה ביותר מאז 12 בפברואר השנה.

להערכת יצרנית הקפה הנמס היפני קי קופי, מחיר הקפה עלול לעלות ב-8% כתוצאה ממזג האוויר בברזיל. בתחזית שפרסמה החברה אתמול, נאמר שהמחיר עלול לעלות ל-1.45 דולר לפאונד עד אוגוסט.

בינתיים נמסר במקביל על עלייה במחיר המזון לדגים לשיא של כל הזמנים. מדובר במזון שעליו מגדלים דגי סלמון וחסילונים בבריכות מלאכותיות. המחיר זינק לאחר שרעידת האדמה בצ'ילה הרסה החודש מפעלים לעיבוד מזון זה. צ'ילה היא היצרנית השנייה בעולם של מזון לדגים.

המכה הזו לתעשיית הדגים מצטרפת למחסור בהיצע שנוצר כתוצאה מתופעת "אל ניניו", שפוגעת בשלל הדגים בפרו, הייצואנית הגדולה ביותר של מזון לדגים. הבעיות הללו צפויות לייקר את מחירי הדגים והבשר, מאחר שמזון הדגים משמש גם להאבסת חזירים ועופות.

גידול דגים באמצעים מלאכותיים צומח בעולם בקצב דו-ספרתי, הודות לצמיחה המהירה של תעשייה זו בסין. לפי ארגון המזון והחקלאות של האו"ם (FAO), אקווה-קולטורה (גידול דגים בבריכות) אחראית כיום ל-40% מסך הדגים הנצרכים בעולם, לעומת 6.5% בלבד בשנת 1980.

סחורה לוהטת

FAO מסר אתמול שהמסחר בדגים הפך לגלובלי והוא "אחת הסחורות הלוהטות ביותר במסחר העולמי כיום", עם ייצוא עולמי שהוערך ב-102 מיליארד דולר ב-2008.

תעשיית מזון הדגים הופכת דגים כמו הרינג, סרדינים ואנשובי למזון למאכל דגים. ה-FAO, שפועל מרומא, מעריך ששליש מהדגים שנלכדו בעולם בשנים האחרונות הוסבו למאכל לגידול דגים ובהמות משק.

מחיר מזון הדגים הבסיסי עלה בשבוע שעבר לשיא של 1,937 דולר לטון, עלייה של 85% בשנה האחרונה.