תלת-מימד בכל מקום

הצלחת טלוויזיות התלת-מימד הביתיות מעודדת את כניסת הטכנולוגיה למוצרי צריכה רבים

כשהוצגו טלוויזיות ה-LCD הביתיות הראשונות שתומכות בתלת-מימד (3D) באמצע השנה שעברה, המתינה להן קבלת-פנים צוננת. לא מעט ספקנים טענו כי מדובר בגימיק שיווקי שמקדים את זמנו, ופונה רק לקהל צר ומצומצם של מסגלי חידושים עשירים.

המבקרים קבעו כי ליצרניות התכנים המסחריים עדיין אין מה להציע בתחום הסרטים והמשחקים בתלת-מימד, והטכנולוגיה עדיין אינה רלוונטית לשוק הצלמים הביתיים, בהיעדר מצלמות ומסרטות וידיאו שתומכות בפורמט היקר. אפילו רשתות הטלוויזיה בכבלים ובלוויין עדיין היו רחוקות מאוד מאימוץ נרחב של סרטי 3D.

בחודשים שעברו מאז קרו הרבה דברים. מסכי ה-3D הראשונים שיצאו לשוק זכו לביקושים רציניים בארה"ב ובמזרח אסיה, למרות שרובם התמקדו בשלב הראשון בפלח השוק היקר. ההצלחה הפנומנלית של הסרט "אווטאר" הראתה את הדרך לאולפנים ולחברות ההפצה, וכיום מתבשלות שם עשרות גירסאות תלת-מימד של סרטים קיימים ועתידיים.

אבל ההתפתחויות המרתקות ביותר בתחום התלת-מימד מתרחשות בימים אלה במעבדות המחקר והפיתוח, ובקרוב גם על מדפי מוצרי הצריכה.

המהפכה הקטנה

שארפ היפנית המחישה החודש את הפוטנציאל הגלום בטכנולוגיית התלת-מימד, עם חשיפה של סדרת מסכי LCD קטנים, שתומכים בתצוגת תלת-מימד ללא צורך במשקפיים ייחודיים, ומיועדים למוצרי צריכה אלקטרוניים עתידיים.

המסכים של שארפ יוצעו בשלב הראשון בגדלים של 2.4 אינץ' ו-3.4 אינץ', עבור טלפוני, מצלמות, משחקים ניידים וכדומה, וכן בגודל של 10.6 אינץ' לספרים אלקטרוניים ודור חדש של מחשבי לוח (טאבלט), שאמור לגרום למוצר הדגל החדש של אפל, ה-iPad, להרגיש מיושן כבר בשלב הילדות.

המסכים החדשים של שארפ מבוססים על טכנולוגיית עיבוד סיליקון חדשה. הם שומרים על מימדים דומים לאלה של מודול LCD מקובל, אך מציעים בהירות כמעט כפולה, רזולוציה חדה מזו של מסכי 3D קיימים, ניגודיות בטריטוריה של 1 ל-100 אלף ועוד.

שארפ לא לבד במערכה - גם היטאצ'י קפצה על העגלה, והכריזה על כוונתה לשווק עוד ב-2010 מסכי LCD תומכי תלת-מימד ונטולי משקפיים בגדלים של 3.7 אינץ' ו-10.1 אינץ'. כל המסכים החדשים אמורים לעבור בצורה חלקה בין תצוגה רגילה לתצוגת תלת-מימד ולהפך, ורובם מתוכננים מראש לתמוך בקלט-מגע.

לא קשה לדמיין את המהפכה שמסכים אלה עתידים ליצור בשוק מוצרי הצריכה בשנתיים הקרובות. הם צפויים, למשל, להאיץ משמעותית את שוק התוכן לטלפונים חכמים. פרט לכך, מכיוון שתוכני תלת-מימד הם כבדים מהמקובל ודורשים פס רחב יותר - המסכים הללו ישתלבו היטב כמקדמי מכירות בתוכניות של מפעילות הסלולר בעולם לעבור לרשת דור רביעי.

ולא נצטרך לדמיין יותר מדי זמן. נינטנדו כבר הודיעה על כוונתה לשלב מסך LCD צבעוני תומך תלת-מימד בדור הבא של קונסולת המשחק הניידת נינטנדו DS. המכשיר, שיצא לשוק ככל הנראה בנובמבר 2010, לקראת חג המולד, תומך בכל המשחקים הקיימים, בתוספת מערך מסיבי של משחקי תלת-מימד חדשים.

עזרים תלת-מימדיים

גם שוק מוצרי העזר שתומכים בטכנולוגיית 3D מתקדם כיום בקפיצות גדולות. במארס השיקה חברת אופטומה משפחה חדשה של מקרנים מתקדמים, שתומכים בהקרנת תלת-מימד, ומצוידים בשבב חדש של טקסס אינסטרומנטס. משפחת המקרנים כוללת דגמים לשימוש עסקי, דגמים לקולנוע ביתי, ואפילו דגמים שתוכננו מראש עבור גיימרים רציניים.

במחיר של 500 עד 700 דולר (בארה"ב) אפשר לקבל הקרנת תלת-מימד על מסכים בגודל של עד 80 אינץ', וערכי בהירות וניגודיות ברמה גבוהה מאוד. עם זאת, במקרנים האלה אין קיצורי דרך, והצפייה בתלת-מימד עדיין מחייבת שימוש במשקפיים ייעודיים ובתכנים שנוצרו מראש ל-3D.

וגם יצרניות המצלמות סוגרות את הפער. פוג'י-פילם היפנית, למשל, השיקה בשנה שעברה מצלמה קומפקטית שתומכת בצילומי תלת-מימד. החודש, בעקבות התרחבות החדירה של טלוויזיות תלת-מימד לשוק הביתי, השיקה החברה מתאם נלווה, שמאפשר להקרין על הטלוויזיות החדשות תמונות וקטעי וידיאו בתלת-מימד, שצולמו עצמאית במצלמה הקומפקטית. על המשימה מופקד קורא כרטיסים שעולה כ-50 דולר, עם יציאת HDMI, המקרים את התוכן ישירות מכרטיס הזיכרון של המצלמה.

יצרניות הטלוויזיות מצידן מנצלות את הביקוש הגואה למסכים הביתיים תומכי ה-3D כדי להכניס בדלת האחורית טכנולוגיות חדשות ומתקדמות לסלון. סמסונג השיקה במארס בקוריאה את מסכי ה-3D הראשונים שלה בגודל 55 אינץ' ומעלה, הכוללים תמיכה מובנת בשירותי התקשורת של סקייפ. באמצעות חיבור לנקודת אינטרנט ומצלמה נלווית מאפשרת הטלוויזיה הביתית לבצע שיחה קולית או שיחת וידיאו בזמן אמת. השלט של הטלוויזיה מאפשר לנווט בין חשבונות סקייפ, או ליצור חשבון חדש.

סוני תשיק בקרוב סדרת טלוויזיות 3D בגדלים של 40 עד 60 אינץ', שכוללות תמיכה מובנית באינטרנט אלחוטי ודפדפן פנימי, שמאפשר להיכנס לאתר התוכן של סוני ולהוריד אפליקציות.

עכשיו, כל מה שנשאר זה להתגבר על משוכת המחיר.