תביעת לומניס נגד בכירי אלמה לייזרס תועבר לבית הדין לעבודה

מדובר בתביעת הענק בסך 200 מיליון שקל שהגישה לומניס כנגד בכירי אלמה לייזרס בטענה לגניבת קניין רוחני ■ ביהמ"ש קבע כי התביעה תועבר לבית הדין כיוון שהסכסוך נובע מיחסי העבודה בין הצדדים

תביעת הענק של לומניס בסך 200 מיליון שקל כנגד בכירי אלמה לייזרס בטענה לגניבת קניין רוחני תועבר לבית הדין לעבודה, ואילו התביעה נגד החברה עצמה תעוכב עד לסיום ההליכים המשפטיים שם כנגד מייסדיה - כך קבעה הבוקר (ד'), שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ד"ר מיכל אגמון-גונן.

בכך נעתרה השופטת לבקשת אלמה לייזרס, שהוגשה באמצעות עוה"ד גד טיכו ואסף פריאל ממשרד כספי ושות', להעביר את הדיון לערכאה המקצועית, מכיוון שהסכסוך נובע מיחסי העבודה בין הצדדים ומהפרה הנטענת לכאורה של חוזה העבודה שנחתם ביניהם.

כזכור, לומניס, החברה הגדולה בארץ למכשור רפואי, תבעה מחברת אלמה לייזרס ו-4 מייסדיה - זיו קרני, יואב אבני, נדב באייר ויבגני קודריצקי - 200 מיליון שקל, בטענה כי בעת שעזבו את לומניס והקימו את אלמה גנבו עימם את קניינה הרוחני, שהיווה את הליבה הטכנולוגית של המוצרים העיקריים שלה. זאת, לצורך שימוש בטכנולוגיה זו במוצר העיקרי של אלמה - מכונת ה"הרמוני" הנמכרת ברחבי העולם.

באמצעות עוה"ד ד"ר רלי לשם, מוטי ארד ושי שרביט ממשרד מיתר, ליקוורניק, גבע & לשם, ברנדויין ושות', טענה לומניס כי חלק מרכיבי הליבה של מכונת ה"הרמוני" של אלמה דומים באופן כמעט זהה לרכיבים של לומניס, שפותחו זמן קצר לפני ש-4 מייסדיה של אלמה עזבו את לומניס.

"הסיכוי ששני מפתחים של מעגל חשמלי יגיעו במקרה לקבצי 'גרבר' זהים ואפילו דומים שואף לאפס. ממש כמו הסיכוי ששני סופרים יכתבו במקרה את אותו ספר בדיוק", נטען.

בכתב הגנתה טענה אלמה לייזרס כי התביעה של לומניס בישראל אינה אלא חולייה נוספת בשרשרת ניסיונות נואשת שלה לפגוע במתחרה מובילה בשוק, תוך שימוש בפלטפורמה המשפטית.

לטענת אלמה לייזרס, הרכיבים האלקטרוניים, המתוארים בתביעה ככאלה המהווים את "הליבה הטכנולוגית" של מכונות לומניס, אינם יכולים להיחשב "סוד מסחרי" של לומניס או רכיבים שיש לה לגביהם "זכות יוצרים". זאת, משום שהמידע הטמון בהם הינו נחלת הרבים, אין בו כל חידוש, והוא אינו מקנה כל יתרון מסחרי ללומניס.

לפי כתב ההגנה שהוגש בתביעה, בדצמבר 2007 ביקשה אלמה מה-PTO לבחון מחדש 64 תביעות הנכללות ב-7 הפטנטים נשואי התביעה שהגישה לומניס בארה"ב, וזו דחתה את כל התביעות של לומניס. באפריל 2008 ביקשה אלמה לערוך בדיקה חוזרת לגבי 58 תביעות נוספות בפטנטים שהגישה לומניס, כך שבסך-הכל בחנה רשות הפטנטים בארה"ב 122 תביעות פטנטים של לומניס, כולל התביעות שעל בסיסן הגישה לומניס תביעה נגד אלמה לייזרס בארה"ב.

בנוסף, בית המשפט האמריקני החליט לעכב את הליכי התביעה המתנהלים אצלו עד לסיום בדיקות רשות הפטנטים. בפן הפרוצדורלי טוענת אלמה כי יש להעביר את התביעה לבית הדין לעבודה.

הבוקר, כאמור, הועבר חלק הארי של המחלוקת לבית הדין לעבודה.

השופטת אגמון-גונן דחתה את בקשתם של הנתבעים למחוק את עילות גזל הסוד המסחרי וגרם הפרת חוזה כנגד מייסדיה של חברת אלמה, בטענה כי ליתר עילות התביעה כנגדם אין קיום עצמאי, וכן משום שלא ניתן יהיה לתבוע את החברה בגין עילות אלה אם מייסדיה לא ייתבעו.

עוד נקבע כי על אף שניתן היה לפצל את הדיון ולדון בחלק מהתביעה בבית המשפט המחוזי, הרי במקרה בו תובעים חברה מתחרה ובכיריה בטענה של גניבת סודות מסחריים שנעשתה בזמן שהבכירים היו בקשרי עבודה עם התובעת - התביעה כולה תתברר בבית הדין לעבודה, על כל המשתמע מכך. (ת.א. 1372/08).