שני בכירים במליסרון וסוחר אג"ח נעצרו בחשד להרצת ני"ע

השלושה שוחררו מהמעצר בתנאים מגבילים ■ החשודים: אבי לוי, ששימש כמ"מ מנכ"ל מליסרון וכמנכ"ל עופר השקעות; גולן מדר, מנהל הכספים של עופר השקעות; וסוחר האג"ח של פועלים סהר, אלי העליון

רשות ניירות ערך פירסמה הערב (ד') כי ביצעה אתמול והיום חקירה בחברת מליסרון בחשד לעבירות תרמית בניירות ערך, וביקשה היום מבית המשפט לשחרר את החשודים בתנאים מגבילים. מדובר בשני מנהלים בכירים בחברה ובסוחר אג"ח בפועלים סהר. השלושה שהו במעצר-בית מאז אתמול (ג').

החשודים הם גולן מדר, אלי העליון ואבי לוי.

גולן מדר שימש בתקופה הרלוונטית לחקירה, בחודשים נובמבר-דצמבר 2009, כמנהל הכספים של עופר השקעות ושל החברות-הבנות שלה.

אלי העליון שימש בתקופה הרלוונטית לחקירה כסוחר באג"ח בחדר המסחר של פועלים סהר, אשר מבצע את הפעולות בחשבון של החברה.

אבי לוי שימש בתקופה הרלוונטית לחקירה כממלא-מקום מנכ"ל מליסרון במשך מספר חודשים וכמנכ"ל עופר השקעות.

החקירה מתייחסת לחשד לביצוע תרמית בניירות ערך לפי סעיף 54(א)(1) וסעיף 54(א)(2) לחוק ניירות ערך, על-ידי העלאת שערי אגרות החוב של החברה במהלך התקופה נשוא החקירה.

ממצאי החקירה

מהחקירה עולה כי חברת מליסרון דיווחה ביום 25 בנובמבר 2009, בהמשך לדיווח מיידי מיום 4 בנובמבר 2009 בדבר הסמכת הנהלת החברה לפעול לגיוס חוב באמצעות הנפקת אג"ח, כי היא בוחנת אפשרות לבצע הצעה לציבור של אג"ח סדרה ד' בדרך של הרחבת סדרה.

החברה דיווחה כי אגרות החוב תוצענה על-פי דו"ח הצעת מדף בהצעה אחידה ובדרך של מכרז על מחיר היחידה. מליסרון דיווחה כי אין ודאות באשר לביצוע הגיוס בפועל, היקפו המדויק של הגיוס ומועדו.

ביום 2 בדצמבר 2009 דיווחה מליסרון כי התקיים ביום 1 בדצמבר 2009 מכרז למשקיעים מסווגים לקראת הנפקה אפשרית של האג"ח על דרך של הרחבת סדרה. המכרז למשקיעים המסווגים נסגר במחיר של 1.16 שקל עבור כל 1 שקל ע.נ. אגרות חוב סדרה ד', והמחיר המזערי ל-1 שקל ע.נ. אג"ח שנקבע בהצעה לציבור יהיה 1.16 שקל.

מהחקירה עולה כי לחברת עופר פיתוח ולחברת מליסרון היה אינטרס להביא לכך ששער הבורסה של אגרות החוב של מליסרון, ביום מכרז הגיוס במליסרון, יהיה גבוה יותר משערו בימים שקדמו ליום המכרז, וזאת, על-פי החשד, על מנת להביא לבסוף למחיר הגבוה יותר שייקבע במכרז.

בהתאם לכך, בתאריכים 26 בנובמבר עד 1 בדצמבר 2009 פעלו אבי לוי וגולן מדר מעופר השקעות, באמצעות אלי העליון מפועלים סהר, להעלות את שער האג"ח בדרכי תרמית, וזאת במטרה להגיע למחיר הגבוה ביותר ערב המכרז.

עוד עולה מממצאי החקירה כי לצורך העלאת השער הקצו אבי לוי וגולן מדר לאלי העליון סכומים נכבדים שיאפשרו את העלאת שער האג"ח. בהתאם השתמשו השלושה בחשבון של חברת עופר פיתוח, חברה פרטית בבעלות משפחת עופר, ובאמצעותה רכשו בימים הללו אג"ח בסכום כולל של 23.9 מיליון שקל מתוך מחזור מצטבר של 34 מיליון שקל .

מממצאי החקירה עולה כי בין הימים 26 בנובמבר עד ל-1 בדצמבר שער האג"ח-סדרה ד', עלה בשיעור משמעותי של 1.1%+ עד לשער של 117 אגורות בסיום המסחר של היום בו התבצע המכרז.

ביקשו להעלות את שער האג"ח בתרמית

החשד הנחקר הינו כי מנהליה של חברת עופר פיתוח, שבבעלותה של חברת עופר השקעות שהינה בעלת השליטה בחברת מליסרון, באמצעות אלי העליון, ביקשו להעלות באופן תרמיתי את שער האג"ח במועדים שקדמו למכרז, מתוך רצון להביא לכך שבמכרז ייקבע שער גבוה יותר.

במהלך החקירה התגלו ממצאים המחזקים את החשדות לפיהם לוי, מדר והעליון ביצעו תרמית בניירות ערך. בהתאם לאמור לעיל חשודים לוי, מדר והעליון בביצוע עבירות לפי סעיף 54(א) לחוק ניירות ערך.

במהלך החקירה התגלו ממצאים רבים המחזקים את החשדות בנוגע למעורבותם של מדר, העליון ולוי. ממצאים אלה קושרים אותם לכאורה לביצוע עבירות תרמית בניירות ערך.

כאמור, החשודים נחקרו אתמול והיום ושהו במעצר-בית.

מליסרון הנה חברה ציבורית המצויה בשליטת חברת עופר השקעות בע"מ שבשליטת משפחת עופר. חברת מליסרון עוסקת בעצמה ובאמצעות חברות-בנות המוחזקות על-ידה בהפעלת שטחי מסחר ומשרדים להשכרה שבבעלותה. המתחמים העיקריים כוללים את קניון הקריון, קניון רמת-אביב, קניון רננים ברעננה, קניון סביונים ומתחם חוצות המפרץ.

מניות החברה נסחרות בבורסה לניירות ערך בתל-אביב, ובנוסף החברה הנפיקה 3 סדרות אג"ח - ג, ד, ה - שנסחרות אף הן.

חברת עופר פיתוח והשקעות בע"מ הינה חברה פרטית בבעלות משפחת עופר.

מעופר השקעות נמסר בתגובה: "הרשות לניירות ערך בדקה אצל החברה את מה שביקשה לבדוק, שיתפנו פעולה באופן מלא, אנו בטוחים בדרכנו ובניקיון כפם של המנהלים בחברה".

דובר החברה ציין כי המנהלים חזרו לעבודה בחברה באופן סדיר.