חגיגת שכר גם בקופות הגמל: 93 אלף שקל בחודש בממוצע למנהל

עלות השכר השנתית הממוצעת של הבכירים עמדה ב-2009 על 1.12 מיליון שקל ■ והעובד הזוטר? שכר ממוצע של 14,100 שקל בחודש ■ מיהם המרוויחים הגדולים והיכן איש מכירות מרוויח יותר מהמנכ"ל שלו?

בשבועות האחרונים הגיעו לבתי העמיתים הדיווחים השנתיים של קופות הגמל. דיווחים לא ידידותיים, קשים לקריאה שבתוכם מסתתרים נתונים כמו התשואה השנתית של הקופה וכמה דמי ניהול נגבו מהעמיתים. אחרי שראו את דמי הניהול ונזכרו שאלו כמעט והוכפלו בשנים האחרונות, היו כמה וכמה עמיתים ששאלו את עצמם, מה שכרם של אלו שמנהלים את כספי החיסכון שלנו?

כאן ב"גלובס" הרמנו את הכפפה, בדקנו את הנתונים הללו בדו"חות הכספיים של קופות הגמל, וכעת אנחנו חושפים בפעם הראשונה את נתוני השכר של מנהלי הקופות. אלה שמנהלים את הכסף שלנו, מתברר, משתכרים לא מעט.

הנה הנתונים: עלות השכר השנתית הממוצעת של בכירי קופות הגמל עמדה בשנת 2009 על 1.12 מיליון שקל, כלומר 93 אלף שקל בחודש. ההוצאה הכוללת על שכר עובדים בחברות ניהול הגמל היא 267 מיליון שקל, כאשר עלות השכר הממוצעת של עובד בחברה מנהלת גמל היא 14,100 שקל בחודש. השכר הממוצע במשק למי ששכח הוא כ-8,000 שקל בחודש.

במועדון המיליון של חברות הגמל נמצאים 13 חברים, שעלות השכר השנתית שלהם גבוהה ממיליון שקל בשנה. ותתפלאו, רק שבעה מהם מכהנים כמנכ"לים. באקלים הנוכחי בקופות הגמל, המכירות והשיווק הם כה מהותיים עד שיש חברות מנהלות, כמו אקסלנס למשל, בהם איש המכירות משתכר יותר מהמנכ"ל.

בדש ואקסלנס יודעים לתגמל

אז מיהו מנהל הגמל היקר ביותר? במקום הראשון נמצא אורן חנוכה, מנכ"ל דש גמל, עם עלות שכר של 4.7 מיליון שקל. עיקר שכרו של חנוכה הוא בונוס בסך 3.35 מיליון שקל אותו קיבל ב-2009 (ראה מסגרת). במקום השני, אבי דויטש, יו"ר אקסלנס גמל, עם עלות שכר של 2.35 מיליון שקל, ואחריו יאיר לוינשטיין, מנכ"ל אלטשולר שחם גמל, שעלות שכרו היא 1.95 מיליון שקל.

אבל השכר השוטף הזה הוא לא הרבה יותר מפיצוחים לשבת, הכסף הגדול באמת של שלושתם מגיע ממניות: כך, ביוני 2008 מימש חנוכה את מניותיו בדש גמל תמורת 18 מיליון שקל. גם דויטש מימש בשנים האחרונות את מניותיו באקסלנס גמל, וקיבל תמורה של כ-20 מיליון שקל, והוא עוד אמור לקבל בשנים הקרובות סכום נוסף הנאמד גם הוא בכ-20 מיליון שקל.

אצל לוינשטיין הסיפור יותר מורכב. הוא היה אחד משלושת מייסדי פרפקט, שבשנת 2008 התמזגה עם אלטשולר שחם. אז הוקצו לה 38.25% ממניות אלטשולר שחם גמל, ולאחרונה רכש לוינשטיין נתח מחלקם של שותפיו והגיע-19.25% מחברת הגמל. על פי העסקאות נאמד שווי מניותיו של לוינשטיין בסכום של לפחות 40 מיליון שקל.

במקום הרביעי נמצאת המשנה למנכ"ל אקסלנס גמל, יפעת מזרחי (36), עם עלות שכר של 1.93 מיליון שקל, כ-160 אלף שקל בחודש. קצת אחריה מנכ"ל אקסלנס גמל, יורם מנחם, עם עלות שכר של 1.89 מיליון שקל. איך קורה שמזרחי מקבלת יותר מהמנכ"ל שלה? פשוט מאוד, מזרחי הקימה בזמנו את מחלקת ההפצה באקסלנס באמצעות סוכנים, והסכם ההעסקה שלה מעניק לה בונוס על מכירות.

במקומות השישי והשביעי נמצאים בכירי פסגות גמל, הגוף הגדול בשוק המנהל כיום כ-50 מיליארד שקל.

לחגי בדש, המנכ"ל, עלות שכר של 1.62 מיליון שקל, ואחריו סמנכ"ל ההשקעות, שלומי ברכה, עם עלות שכר של 1.61 מיליון שקל. במקום השמיני, קובי רוזין מנכ"ל IBI גמל - אחד הגופים הקטנים בשוק המנהל כ-1.1 מיליארד שקל. IBI גמל אמנם סיימה את 2009 בהפסד של 4 מיליון שקל, אבל זה לא הפריע לרוזין לקחת הביתה 1.34 מיליון שקל.

במקומות 9 ו-11 נמצאים שני עובדי דש ששמם אינו נחשף בדו"ח וכל מה שאנחנו יודעים עליהם היא הגדרתם תפקידם: "משווק". עלות השכר של עובד א' הייתה 1.24 מיליון שקל, ואילו עובד ב' הסתפק ב-1.17 מיליון שקל. מאחר שדש הייתה המגייסת הגדולה של הגמל בשנת 2009 יש מקום להניח כי המשווקים קיבלו בונוסים שמנים לאור הצמיחה בהיקף הנכסים. עוד נציין כי שני המשווקים של דש קיבלו שכר הגבוה מהשכר של רוב המנכ"לים של חברות הגמל.

במקום העשירי נמצא גיל וייסמן, שהיה מנכ"ל ישיר גמל עד שהתמזגה לתוך מיטב. עלות שכרו של ויסמן הייתה 1.24 מיליון שקל. עלות שכרו של איציק אסטרייכר, מנכ"ל מיטב גמל, היא כשני שלישים מהסכום הזה: 765 אלף שקל.

במקום ה-12, דן פנחסי, מנכ"ל כלל גמל, עם עלות שכר של 1.13 מיליון שקל. פנחסי רשאי להרגיש מקופח, כלל גמל, הכוללת בין היתר את קופות תמר וגפן, היא חברת הגמל עם התשואות הטובות ביותר בישראל לאורך זמן, אך מדיניות השכר הסולידית של מנכ"ל כלל ביטוח, שי טלמון, נותנת את אותותיה, ופנחסי, למרות ההישגים, מסתפק בשכר נמוך ממרבית עמיתיו.

את מועדון המיליון סוגר הנציג הרביעי של דש גמל ששמו אינו נחשף, להלן עובד ג'. דש גמל מדווחת כי הוא מנהל השקעות בחברה ועלות שכרו עמדה בשנת 2009 על 1.05 מיליון שקל. דש גמל עצמה סיימה את 2009 עם רווח של 21.3 מיליון שקל.

הגופים המתגמלים ביותר, אם כן, הם דש שלה ארבעה נציגים מבין 13 חברי מועדון המיליון, ואקסלנס שלה שלושה נציגים.

ויש גם מי שמתחמק

שאר מנהלי הגמל מסתפקים כאמור בעלות שכר נמוכה יותר, למרות שגם עליהם אין צורך להזיל דמעה. כך, למשל, אנחנו מוצאים שם את איתי יעקב ממנורה מבטחים שמקבל 69 אלף שקל בחודש (833 אלף שקל בשנה), את אילן ארצי מהדס ארזים (735 אלף שקל בשנה), יאיר אהרוני מהלמן אלדובי (679 אלף שקל בשנה), אילנה פרימו מאנליסט (609 אלף שקל בשנה) ורועי דרורי מאיפקס גמל (563 אלף שקל). להבדיל מפרימו, שרשמה רווח של 9.7 מיליון שקל ודרורי שסיים עם רווח סמלי, אהרוני בהלמן אלדובי מדווח על הפסד של 5.6 מיליון שקל, וארצי בהדס ארזים על הפסד של 3.6 מיליון שקל.

בחברות הגמל הקטנות השכר צנוע יותר. עלות שכרו של אורן לוי מתמיר פישמן היא 331 אלף שקל בשנה, וירון ברנע ממילניום מקבל 284 אלף שקל בשנה.

באפסילון, מקבל השכר הגבוה ביותר הוא משווק בשם יובל כהן, המקבל 268 אלף שקל, ובאינפיניטי עובד ששמו לא דווח מגיע לעלות של 221 אלף שקל.

ומה שכרה של מנכ"לית הראל גמל חגית ציטיאט לוין (שהיא, אגב, רעייתו של הממונה על השכר באוצר, אילן לוין)? זאת לא נדע כי בהראל גמל כמו במגדל גמל, מגדל שוקי הון והפניקס גמל, דו"חות החברה המנהלת מתחמקים מלפרט את שכר הבכירים בתואנה כי שכרם מתקבל במסגרת החברה האם, ולכן מחושב ומדווח במסגרת דו"חותיה.

11
 11