מרדית' ויטני: "יש לי ספק ביחס ליציבות ההתאוששות באמריקה"

"הפער העצום בין ההתאוששות של החברות האמריקניות לבין חולשתו המתמשכת של הסקטור הצרכני מסוכן ומטריד" ■ "הצריכה עדיין חלשה וצולעת, והכלכלה האמריקנית תלויה בה"

‎‎מרדית' ויטני, מהאנליסטיות הבכירות בארצות הברית, הציגה את עמדותיה בנוגע למשק האמריקני בכנס השנתי של מכון מילקן. לדבריה, הפער העצום בין ההתאוששות של החברות האמריקניות לבין חולשתו המתמשכת של הסקטור הצרכני מסוכן ומטריד. "מגזר החברות הוביל את ההבראה הכלכלית של ארצות הברית והוא חזק ובריא, אבל הצריכה עדיין חלשה וצולעת. הכלכלה האמריקנית תלויה בצריכה, ולכן המצב הנוכחי מעלה ספק באשר ליציבותה של ההתאוששות בכלכלה האמריקנית", אמרה.

מרדית' ויטני הסבירה את הפער בהתפתחותם של שני המגזרים טמון בשוק האשראי: "בזמן המשבר, לאף אחד לא היתה גישה לאשראי, אבל בשנה האחרונה חברות מקבלות אשראי בקלות ויכולות לגדול ולהתרחב. לצרכנים אין גישה לאשראי, 1.4 טריליון דולר נחתכו ממערכת האשראי האמריקנית, ואנשים פשוט לא יכולים לקבל אשראי".

עוד טענה ויטני שהעליות החדות בבורסות האמריקניות משפיעות באופן חלקי על הציבור: "אם מביטים על הראלי בשוק, רואים שהוא נוגע לנתח מסוים באוכלוסיה, לשכבות החזקות. לחלק השני אין היכולת להוציא יותר כסף".

תומס ג'ויס, יו"ר ומנכ"ל נייט קפיטל גרופ, חלק על דעתה הפסימית של ויטני ואמר שאין לזלזל בחשיבותו של הראלי בשווקים. "העושר שיצרו העליות בבורסה ימצא את דרכו לכלכלה הריאלית", אמר. ג'ויס הוסיף שהוא מאמין בחוק ניוטון העוסק באינרציה, וכרגע האינרציה פועלת לטובה. עם זאת, הבהיר, השוק יתקן את עצמו אחרי העליות החדות. "השוק רץ למעלה הרבה זמן בלי שתיקן את עצמו, ויהיה לנו תיקון של כ-10% בקרוב".‏‏‎‎‏