דירוג קופות הגמל: אנליסט וילין לפידות הם המובילים ברבעון

שתי חברות הגמל של בתי ההשקעות שנחשבים בינוניים מבחינת סדר הגודל שלהם, זכו בדירוג הגבוה ביותר של S&P מעלות - 5 כוכבים - על ביצועיהם במסלול הכללי

סיומו של הרבעון הראשון של 2010, בולטים בדירוג קופות הגמל של S&P מעלות ו"גלובס", שני מנהלים: אנליסט וילין לפידות. שתי חברות הגמל של בתי ההשקעות שנחשבים בינוניים מבחינת סדר הגודל שלהם, זכו בדירוג הגבוה ביותר - 5 כוכבים - על ביצועיהם במסלול הכללי, על סמך המידע הפומבי שנוגע לביצועיהן.

ילין לפידות זוכה גם בדירוג AA בדירוג האינטראקטיבי של S&P מעלות, בעוד אנליסט זוכה כאן לדירוג של A. גם קופות הגמל של פסגות זוכות לדירוג אינטראקטיבי של AA, אך חשוב להדגיש כי הדירוג לקופות הללו, אינו כולל את קופות פריזמה שמוזגו לתוך פסגות, כשפריזמה פורקה מנכסיה. קופות הגמל של פריזמה נמצאות כעת בתהליך דירוג מחדש על ידי S&P מעלות. בדירוג הכוכבים זוכות קופות הגמל של פסגות (כולל קופות פריזמה) בדירוג של 3 כוכבים בלבד.

בתחתית הרשימה במסלול הכללי נמצאים שני גופים: הלמן אלדובי והדס מרכנתיל. האחרון צפוי לעבור באופן מלא לבעלותו של הדס מרכנתיל של אייזיק סיטון, לאחר שבנק מרכנתיל דיסקונט הודיע כי יממש אופציית המכר ליתרת החזקותיו בקופות. הביצועים החלשים של הקופות ביחס לשאר התעשייה אינם מצדיקים את תג המחיר הגבוה שנקבע באופציה של הדס מרכנתיל, שמבוסס על שיעור של 4.25% מהנכסים.

חשוב להדגיש כי הדירוג של S&P מעלות אינו כולל את ביצועי הקופות בחודש אפריל, בו הן עשויות להציג תשואה שלילית לראשונה מאז סוף 2008. היקף הנכסים בקופות, נזכיר, נמצא כעת בשיא של כל הזמנים - 289 מיליארד שקל - ושיעור נכסי הסיכון בהן נמצא במגמת עלייה, והגיע ל-30%.

את המסלול המנייתי מוביל הלמן אלדובי, בניגוד בולט למצבו במסלול הכללי. צמוד אליו, עם 5 כוכבים גם כן, נמצא הראל גמל. ילין לפידות ואנליסט בולטים גם במסלול זה עם 4 כוכבים כל אחד. בתחתית נמצא אלטשולר שחם עם כוכב בודד.

ילין לפידות מתבלט גם במסלול האג"ח הכללי, שם פרט לדירוג 5 כוכבים הוא מחזיק גם בדירוג אינטראקטיבי של AA. הקופות של אנליסט מדורגות בקטגוריה זו ב-2 כוכבים ובדירוג אינטראקטיבי של BBB בלבד. את טבלת הדירוג במסלול זה סוגרת פסגות עם דירוג של כוכב אחד בודד.

מתודולוגיה: כך דירגנו

דירוג S&P מעלות מדרג את הגופים המנהלים על פי ממוצע דירוגי הקרנות והקופות שבניהולם. הפרסום נעשה עבור קטגוריות שיש בהן לפחות 3 גופים ומבוסס רק על דירוגי הקרנות והקופות המנוהלות בניהולו הישיר של הגוף המנהל (לא כולל ניהול של מנהל מתארח).

הפרסום כולל שני סוגי דירוגים:

דירוג על בסיס מידע פומבי - מבוסס על ביצועי הקרנות והקופות על פני תקופות זמן שונות. הדירוג משלב פרמטרים כמותיים ופרמטרים איכותיים אותם ניתן לכמת כמו ותק וניסיון של מנהל ההשקעות, ביצועי המנהל בעבר ופרמטרים הנוגעים לגוף המנהל.

מהנתונים הללו נגזר מיקומם של הגופים השונים, והוא מומר לכוכבים על פי ההגדרות הבאות:

5 כוכבים ניתנים לגופים שנמצאים ב-10% העליונים של קטגוריית ההשקעה; 4 כוכבים ניתנים לגופים שנמצאים ב-20% שלאחר מכן; 3 כוכבים ניתנים לגופים שנמצאים ב-40% הבאים; 2 כוכבים ניתנים לגופים שנמצאים ב-20% שלאחר מכן; כוכב אחד ניתן לגופים שנמצאים ב-10% הנותרים.

דירוג אינטראקטיבי - דירוג איכותי הכולל הן ניתוח ביצועי עבר, והן ניתוח מעמיק שכולל מעקב אחר יכולותיו של מנהל ההשקעות והגוף בו הוא פועל. בדירוג זה נבחנים פרמטרים הנוגעים למדיניות ההשקעות של המנהל ושיטות עבודת צוות הניהול, תהליכי הבקרה והפיקוח, ועוד. הדירוג נעשה בתמורה לתשלום מצד הגופים המנהלים.

הדירוג נעשה על פי סולם אותיות לועזיות מ-AAAafr המסמל את הדירוג הגבוה ביותר ועד Bafr המסמל את הדירוג הנמוך ביותר. UR מסמל קרנות או קופות שנמצאות תחת תהליך מעקב של הדירוג.

22
 22