TopForeignStocks מציג: 10 סיבות להשקיע בישראל

באתר TopForeignStocks.com כותב דייוויד האנקר על סיבות רבות להשקעה בישראל כיום ומציין שמות של כמה מניות אטרקטיביות ■ בין הסיבות המרכזיות: העודף הגדול בחשבון השוטף, קברניטי המשק מנהלים אותו ביד רמה ומנווטים את הכלכלה היטב, סקטור הבנקאות החזק ושוק הנדל"ן יציב וממשיך לצמוח

שוק המניות התל-אביבי רשם בחודש אפריל ירידות חדות של 5.3% לאחר שמדד המעו"ף עקף לרגע את רמת השיא ההיסטורית שלו ב-1,237 נקודות. כרגע זה נראה כמו מימוש בריא וקל בדרך לפסגות חדשות בבורסה אולם כמו בכל גל של ירידות, רואים ויודעים איך זה מתחיל אבל אף אחד לא יודע היכן זה ייעצר וייסתיים ולכן רמת אי הודאות והחששות עולה.

למשקיעים בישראליים יש אולי ממה לחשוש, בעיקר מההתרחשויות בשוקי חו"ל ולאו דווקא מהכלכלה או השוק המקומי. בכל אופן, באתר TopForeignStocks.com כותב דייוויד האנקר (David Hunkar) על 10 סיבות להשקעה בישראל דווקא בימים אלה.

1. הסיבה הראשונה - עודף בחשבון השוטף. בשנת 2009 זינק העודף בחשבון השוטף ב-243% לרמה של כ-7.2 מיליארד דולר.

2. את המעבר למעמד של שוק מפותח רואה האנקר כהתפתחות חיובית. ב-26 למאי תצא ישראל ממדד MSCI לשווקים המתפתחים ותצטרף למועדון של 23 השווקים המפותחים והאנקר מציין שזה מעיד על השתכללות השוק המקומי וההתקדמות המהירה של הכלכלה הישראלית בשנים האחרונות.

3. סקטור הבנקאות נותר חזק ויציב במהלך המשבר ואף יצא ממנו מחוזק. לחמשת הבנקים הגדולים, הפועלים, לאומי , דיסקונט , מזרחי טפחות והבינלאומי הון עצמי גבוה בהרבה מהנדרש על פי תקנות בזל.

4. תעשיית ההיי-טק חזקה ומהווה חלק משמעותי מהמשק. אפשר אפילו לכנות את ישראל "מעצמת היי-טק". ישראל מובילה עולמית בסקטורים חשובים כגון ביוטכנולוגיה, מוצרי אוויוניקה וחלל, תרופות גנריות ועוד.

5. מכיוון שאין לישראל משאבים טבעיים משמעותיים, היא מייבאת את מוצרי גלם כמו נפט ופחם ומייצאת מוצרים מוגמרים שיש להם שולי רווח גבוהים הרבה יותר בדרך כלל. הגרעון המסחרי של ישראל נמוך, בניגוד לזה של ארצות הברית.

6. לישראל יש את המספר הגדול ביותר של חברות זרות הרשומות בנאסד"ק מלבד קנדה. האנקר רואה בנתון הזה עוד גורם משמעותי מכיוון שאוכלוסיית ישראל קטנה מאוד יחסית למדינות אחרות כמו ברזיל, סין או הודו.

7. בדצמבר 2009 המליצו כלכלני בנק אוף אמריקה - מריל לינץ' על השקעה בישראל כשוק הגנתי. בין הסיבות המרכזיות שהם ציינו - עוצמת השקל, החוזקה היחסית של הכלכלה והניהול שלה על ידי הנגיד פרופ' סטנלי פישר והממשלה בראשות נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ.

8. הערך של ההשקעה במחקר ופיתוח ביחס לתוצר המקומי הגולמי הוא הגבוה בעולם. לישראל יש כוח עבודה איכותי ביותר הכולל מספר גבוה של מדענים ומהנדסים ומספר גבוה מאוד של חברות הזנק (סטארט-אפים). כל אלה מהווים כר פורה לפיתוח מאות מוצרים חדשים ואטרקטיביים לשוק העולמי בעיקר בשוקי ה-IT והתקשורת.

9. שלא כמו במדינות מתפתחות אחרות, החברות המובילות בישראל המשיכו להשקיע ולהתרחב גם במהלך המשבר, בארץ ומחוצה לה. בין אלה מזכיר האנקר את טבע כמובן, החברה לישראל, אלקו החזקות , אמדוקס ואורמת .

10. ולבסוף מונה האנקר מספר פקטורים נוספים המוסיפים לאטרקטיביות של ישראל: הוצאה ציבורית נמוכה יחסית, שיעור אבטלה נמוך יחסית, שוק נדל"ן יציב וממשיך להתרחב ולצמוח, יחס חוב-תוצר נמוך, ותשואה עודפת של מדד ת"א 25 על פני מדד ה-S&P 500 בשנים האחרונות.