אסטרטג המניות האמריקניות הראשי של סיטיגרופ: "השוק יעלה ב-5%-4% ובעוד כחודשיים יירד ב-10%"

טוביאס לבקוביץ בראיון בלעדי למגזין 100 טיפים להשקעות: "לא הייתי קונה אג"ח אמריקניות; אני מאוד חושש מהשוק הזה" ■ על משבר יוון: "בדרום אירופה יש מדינות עם בעיות חמורות מאוד כמו ספרד, פורטוגל ואיטליה - ויש כאלה שמאמינים שזה עשוי להתגלגל אפילו לבריטניה וארה"ב"

"השוק יעלה בעוד 5%-4% ולאחר מכן, לקראת אמצע השנה, יצוצו בעיות מעוררות דאגה ויתרחש תיקון כלפי מטה, של כ-10%. זה מאוד נורמלי באווירה שמאפיינת את המסחר כרגע - עליות בשיעורים דרמטיים ולאחריהן ירידות משמעותיות. יש בכלכלה האמריקנית הרבה בעיות שצריך להתגבר עליהן, ולכן הרעיון של לקנות מניות ולהחזיק אותן לאורך זמן לא עובד בתקופות שאחרי גאות ושפל".

כך אומר בראיון בלעדי למגזין 100 טיפים להשקעות טוביאס לבקוביץ', אסטרטג המניות הראשי של סיטיגרופ לשוק האמריקני.

לבקוביץ', הכלכלן בעל הוותק של יותר מ-20 שנה בוול סטריט, נחשב כיום לאחד מאנשי ההשקעות המקצועיים והמשפיעים בארצות-הברית. בניגוד לאחרים, הוא גם אינו נוהג להתלהם בתחזיות שהוא מספק, וכשהוא מדבר על לקחי המשבר, על כיוון השווקים ועל המלצות להשקעה - כדאי להקשיב.

"אחד השינויים העיקריים שהתרחש בעקבות המשבר נוגע למדינות שמרגישות בטוחות מדי בעצמן, שהאגו הולך לפניהן, אומר לבקוביץ'. "המדינה כל כך חזקה ומלאת כוח, שנוצרת בה התחושה ששום דבר לא יכול לעצור אותה ושהיא לא טועה. דוגמאות למדינות כאלה הן יפן של סוף שנות השמונים וארצות הברית של סוף שנות התשעים, ולדעתי סין היא הבאה להפוך לכזאת. המסקנה מהמשבר האחרון היא שהמצב לא באמת מצוין כפי שנדמה בתקופות הגאות, ובהתאמה המציאות לא גרועה כפי שהיא נראית בזמנים קשים".

"השווקים לא עלו מהר מדי"

אתה לא חושב שהשווקים התאוששו מהר מדי? שהקצב והגובה מוגזמים?

"לא ממש. אם נחזור לתחתית של 1932 ונראה מה קרה עד 1939, נגלה שבשבע השנים האלה היו חמש תקופות של ראלי בארצות הברית והרווח הממוצע היה 93%. זה לא מה שמדמיינים כשחושבים על השפל הגדול. זה חוזר על עצמו בכל פעם מחדש, עליות חדות ונפילות מהירות. זאת התנהגות נורמלית של השווקים ואנחנו בסיטי מדברים על זה כבר תשע שנים, מאז התפוצצות בועת ההיי-טק. העובדה שהשווקים עלו בסביבות 78% מהתחתית לא מדהימה אותי. אווירה כמו זו של שנות ה-30 ושנות ה-70 במאה ה-20 וזו של המשבר האחרון מופיעה פעם בשלושים-ארבעים שנה".

בנקודת הזמן הנוכחית, אפשר לומר שהכלכלה האמריקנית הבריאה?

"בהחלט אפשר לומר שהכלכלה התאוששה. החששות לגבי ההתאוששות הן באשר לעמידות ולהמשכיות שלה. התדרדרנו כל כך הרבה והתאזנו בחזרה, אבל מה יקרה הלאה, אחרי שהשווקים התאזנו? כאן יש הרבה מאוד ספקות. אנחנו בודקים את זה כל הזמן וחושבים שזה יותר מסתם תהליך של איזון. חלק גדול מהעושר שאבד לצרכנים, במיוחד בשוק ההון, הושב. לדוגמה, מדד 500 S&P עלה בכמעט 80%. אנשים מרגישים קצת יותר ביטחון, מוציאים יותר כסף. ראינו שהחלו להיווצר מקומות עבודה. הפירמות נהנות מריבית נמוכה, וההשקעות מתחילות להתאושש.

"דוגמה נוספת היא ענף הנדל"ן, שכולם מוטרדים ממנו. בנקודת השיא, ב-2007, היו 1.3 מיליון התחלות בנייה בארצות הבית. הנתון הזה צנח לשפל של 300 אלף התחלות בנייה. אם מספר התחלות הבנייה יעלה רק ב-10% מדי שנה בחמש השנים הקרובות, זה עדיין יהיה נמוך מממוצע התחלות הבנייה מאז שנות השישים. צמיחה מנקודה נמוכה כל כך לא נראית כמו אתגר גדול מדי. זה לא אומר שהכלכלה תהיה נהדרת, זה רק אומר שהיא תשתפר".

כלומר, מדובר עדיין בתהליך. זאת לא הבראה מוחלטת.

"כל הבראה היא תהליך. אנחנו חושבים שהבעיות החמורות ביותר מאחורינו. התוצר המקומי הגולמי ישתפר. הצמיחה שאנחנו מצפים לה היא 3.2% ב-2010 ו-2.9% ב-2011. האם אנשים ירגישו את ההתאוששות באופן מקיף ורחב? את זה קשה לדעת. במושגים כלכליים טהורים הכלכלה התאוששה. אם בוחנים את זה דרך עיני הציבור ותחושת הרווחה שלו, אז מדובר עדיין בתהליך. ייקח זמן עד ששוק העבודה יתאושש לגמרי. ארצות הברית איבדה במשבר 8 מיליון מקומות עבודה והם לא הולכים לחזור בשנה-שנתיים הקרובות. מדובר בתהליך שיארך זמן".

היית קונה, במצב הכלכלי הנוכחי, איגרות חוב של ממשלת ארצות הברית?

"לא. אני מאוד חושש משוק האג"ח. הרבה מאוד אנשים שמו את הכסף שלהם באיגרות חוב ונהיה שם מאוד צפוף. 375 מיליארד דולר הושקעו בשנה שעברה באיגרות חוב, זה המון. האינפלציה בכל זאת עלולה לעלות ולגרום להעלאת הריבית או שהממשלה תנפיק עוד איגרות חוב כדי לממן את ההוצאות הגדולות שלה, כך שקשה מאוד להתלהב מהשקעה באיגרות חוב אמריקניות".

יש מדינות נוספות שנמצאות בסכנת הידרדרות למצב של יוון?

"בדרום אירופה ישנן מדינות עם בעיות חמורות מאוד כמו ספרד, פורטוגל ואיטליה ויש כאלה שמאמינים שזה עשוי להתגלגל אפילו לבריטניה וארצות הברית. אני חושב שהמקרה של יוון בכל זאת ייחודי מהרבה בחינות".

חברות הטכנולוגיה הן הסיבה ששוק ההון הישראלי התאושש כל כך מהר"

לבקוביץ נולד למשפחה יהודית דתית בקנדה. יש לו קרובי משפחה רבים בישראל, הוא מרבה לבקר בארץ, את בר המצווה של בנו ערך בכותל, והוא מודה ששקל כמה פעמים לעשות עלייה. כלכלת ישראל אינה שייכת לתחום עיסוקו ויחד עם זאת הוא שמח לחוות עליה את דעתו.

הופתעת מהיציבות ומהעוצמה שהפגין המשק הישראלי במהלך המשבר?

"באופן מסוים כן. ישראל לא חוותה את המשבר ואת הכאב שהוא גרם לעולם במלוא עוצמתו. אחת הסיבות היא ענף הנדל"ן בישראל, שהוא טוב בהרבה מזה האמריקני. אין בעיות מינוף חמורות כל כך וממה שאני מבין יש עדיין מקום לעליית ערך הנדל"ן בישראל. בהסתכלות על הבנקאות והנדל"ן, שהיו מקור המשבר, ישראל הייתה מחוסנת".

מה אתה חושב על שוק ההון הישראלי?

"אני מאמין שחברות הטכנולוגיה הן הסיבה ששוק ההון הישראלי התאושש כל כך מהר. הטכנולוגיה הישראלית היא אחת הטובות בעולם והיא חלק חשוב מהכלכלה הישראלית. לטכנולוגיה יש שני מאפיינים נהדרים - באופן כללי לחברות טכנולוגיה יש כסף מזומן בשפע ואין להן חוב גדול, ובאווירה שבה כולם מודאגים באשר להיקף החוב של החברות, חברות הטכנולוגיה הן מקלט טוב. טכנולוגיה היא גם תחום שרגיש למחזור העסקים. וכשמחזור מגיע לשפל, חברות טכנולוגיה נראות כדרך עם סיכון נמוך להרוויח מהתאוששות כלכלית".