חתונה: כרוניקה של מינוס ידוע מראש

חבל להתחיל את חיי המשפחה במשבר כלכלי וזוגי, רק כי הוצאתם על החתונה כסף שאין לכם

אחד האירועים החשובים והיקרים ביותר בחייהם של רוב בני האדם הוא כמובן החתונה. כיום יותר מכל תקופה אחרת זו הפכה להיות הפקה יקרה ומסובכת, שמשאירה רבים מהזוגות בחובות גדולים כבר בתחילת חייהם.

נתחיל מהנתונים: מחיר ממוצע של חתונה בימינו מתחיל סביב 80 אלף שקל, מגיע ל-150 אלף שקל, ובחלק מהמקרים מדגדג את המיליון שקל.

הסכומים האלה גדלים משנה לשנה במקביל לשתי מגמות: האחת היא התפתחותו של ענף הפקות האירועים, והשנייה היא מגמת ה"שופוני".

המגמה הראשונה, כאמור, נוגעת לענף הפקת החתונות, שחותר לשיאים חדשים של גאווה וראווה. לשכור לימוזינה באורך 10 מטר? קטן עלינו... חופה בעלות של 10,000 שקל? ברור! סידורי פרחים ומסוקים שנוחתים מהשמיים? ודאי!

המגמה היקרה הזאת הולכת מצוין עם המגמה השנייה, שהיא הצורך הבלתי נשלט של רבים מאיתנו להיות לא פחות טובים ולא פחות מנקרי עיניים מחברינו ("היא ובעלה נכנסו עם סוסי פוני לחופה? קטן עליי, אני מגיעה על סוס ערבי אציל. להם היו סידורי פרחים ב-20 אלף שקל? אני אגדל שנה לפני החתונה גלדיולות בחווה אורגנית ייחודית, ככה שאף אחד לא ישכח אותי"!).

מיותר לציין כי שתי המגמות מסוכנות לכיס המדולדל שלנו.

במה אפשר לחסוך?

אז מה ניתן לעשות? הרי עבור רבים מהאנשים יום החתונה הוא יום של התגשמות כל החלומות, ופחות שמים לב לתקציב. צריך להבין כי החגיגה היא חגיגת איחוד הלבבות. תהיה חשיבותו של האירוע אשר תהיה - אם בסיומו נשאר הזוג הצעיר עם בור תקציבי שאינו יכול לכסות לבד, מה הועילו חכמים בתקנתם?

ליוויתי כבר מאות זוגות לפני חתונה במצבי משבר בניסיון לשמר מערכות יחסים. ברוב המוחלט של המקרים תפסו מקום נכבד בחילוקי הדעות שהובילו למשבר ויכוחים כתוצאה מבעיות כלכליות.

ערב החתונה אמור ליצור חוויית איחוד ייחודית שתלווה אותנו ותשמר את הזוגיות גם בימים קשים יותר. הוא לא אמור ליצור חובות שיובילו לוויכוחים, לדאגות ולקשיים, שבסופו של דבר יפגעו במרקם הזוגי.

איך חוסכים בלי לפגוע בחגיגיות וביופי של העניין?

  1. עיתוי שווה כסף, והרבה: אין דין יום שישי בצהריים כדין יום שני או חמישי בערב, החורף זול מהקיץ, והיום הראשון אחרי ספירת העומר יקר מסתם יום. אז ראשית בחרו לכם עיתוי נכון שיעלה לכם הרבה פחות כסף.
  2. לא להפריד את הקייטרינג: זכרו כי אולמות וגני אירועים שמספקים קייטרינג במקום יהיו בדרך-כלל זולים באופן משמעותי מהאופציה האחרת, שהיא פיצול בין מקום האירוע לחברת הקייטרינג.
  3. בר אקטיבי? לא להיסחף: למרות מה שנדמה לכם, אף אחד מהאורחים לא באמת מסוגל להבחין בין וודקה כזו או וודקה אחרת. בר אקטיבי זה מושג שקיים אך ורק בראש שלכם, כי בפועל לאף אחד אין מושג מה הופך אותו לאקטיבי ולמה הוא צריך לעלות הרבה יותר מחברו הפאסיבי.
  4. חופה ומסיבה בנפרד: לאלה מכם שמוכנים ללכת צעד אחד קדימה, שווה לבחון את האפשרות לקיים את החופה בקרב כמה עשרות בני משפחה קרובים והחברים הטובים ביותר, מלווה בארוחה מפוארת ומפנקת, ולקיים במועד אחר מסיבה שמחה עם יתר האורחים, על טהרת הכיבוד הקל. כך יירדו העלויות בצורה ניכרת.

אל תסמכו על הצ'קים

מילה אחת לגבי האמונה של רבים, שאת ההוצאות העצומות הם יחזירו מהצ'קים של האורחים. קבלו טיפ: ההבדל בין אמונה לטיפשות דק מאוד. לא סתם אומרים שחכמים לומדים מניסיונם של אחרים.

אם תתחקרו את סביבתכם, תגלו כי לרוב חצי מהאורחים מביאים מתנות (שרק חלק מהן אפשר למחזר), ואלה שמביאים צ'קים לא באמת מחשבים את המתנה לפי 300-400 שקל לאדם, אלא חצי מזה במקרה הטוב.

נכון שאפשר ללכת לאבא ואמא ולבקש מהם תוספת תקציב לאירוע, אבל תזכרו שחובות באות עם זכויות, ואל תתפלאו אם אמא רוצה בסוף לקבוע את סידורי הישיבה או את השיר שאיתו תיכנסו לחופה. כולנו יודעים שבעל המאה הוא גם בעל הדעה.

שיהיה במזל טוב!

* הכותב הוא מנחה תכנית הטלוויזיה "משפחה חורגת" של רשת ומנכ"ל ובעלים של חברת האימון "תות תקשורת ותוצאות"