גליה מאור: החשיפה של הבנקים ליוון ופורטוגל מזערית

מנכ"לית בנק לאומי: "משך שנים רבות לא נוהלה כלכלת יוון מתוך ראייה לטווח ארוך, המגזר הציבורי גדל והתנפח וכתוצאה מכך, יחס החוב לתוצר שלה הגיע ב-2009 לכ-115%. גלישה של המשבר למדינות כמו ספרד ואיטליה עלולה להשפיע לרעה על ישראל"

מנכ"לית בנק לאומי, גליה מאור, נאמה היום (ו') בטקס שבמהלכו הוענק לה פרס רמניסיאנו לכלכלה באוניברסיטת ת"א. בין השאר דיברה מאור על השלכות המשבר ביוון ובאירופה על ישראל.

בשלב זה של חיי, אמרה מאור, "אני שואלת ונשאלת לא אחת: מה מסייע להצלחה כלכלית? לשאלה הקצרה הזו ראוי להקדיש הרצאה בפני עצמה, אך בקצרה אומר שכדי להגיע להישגים בניהול עסקי, וכדי לקדם הצלחה כלכלית, יש להקפיד על שלושה כללים עיקריים וחשובים:

1. הסתכלות לטווח ארוך - ניהול טוב, בכל תחום שהוא, ראוי שיתבסס על ראייה ארוכת טווח, כזו שמעודדת הישגים לטווח הקצר, אך ורק אם הם תומכים בהתקדמות למימוש יעדים מכאן, שמדידת ההישגים וההצלחה בזמן הקצר, ראוי שתהיה במונחים של תשואה וסיכון כאחד.

2. הבנה מפוכחת של המגמות והנתונים הרלבנטיים - לעניין זה, יש חשיבות לאיסוף דקדקני של מידע, לניתוחו הקפדני ולראיה נכונה של הקשרים בין תמונת המאקרו ופרטי המיקרו.

3. הסתמכות על מגוון של דעות - יש לבסס את ההערכות העסקיות וקבלת ההחלטות על מסד רחב של דעות מקצועיות, עד כדי האזנה והתייחסות לדעות שהן "איפכא מסתברא". עקרונות אלה של התנהלות וקבלת החלטות, ראוי שיתקיימו הן ברמת החברה הבודדת והן ברמה הציבורית".

בנוגע להתפתחויות באירופה אמרה מאור כי גם בשלב הנוכחי של המשבר, משבר שמיקודו באיחוד האירופי, ניתן לזהות כשלים הנובעים מאי עמידה באמות מידה ברורות. כך לדוגמא, משך שנים רבות לא נוהלה כלכלת יוון מתוך ראייה לטווח ארוך, המגזר הציבורי גדל והתנפח וכתוצאה מכך, יחס החוב לתוצר שלה הגיע ב-2009 לכ- 115%.

"אנחנו ערים להשלכות השליליות שעשויות להיות לכך על המדינה עצמה, על גוש האירו ועל העולם כולו. אף שחשיפתה של מדינת ישראל ושל הבנקים הישראליים ליוון ולפורטוגל - שהיא המדינה הראשונה הצפויה להידבק ממנה - מזערית, עלינו לעקוב בקפידה אחר התקדמות המשבר. כשליש מהיצוא הישראלי מופנה אל אירופה, והתקדמות אפשרית של המשבר למדינות גדולות יותר, דוגמת ספרד או איטליה, עלולה להשפיע גם עלינו לרעה".

עוד אמרה מאור כי "בטקס לרגל תחילת הקדנציה השנייה שלו, ציין נגיד בנק ישראל את שני האתגרים הכלכליים העומדים בפנינו כיום. האחד: שימור ואף האצת קצב הצמיחה של הכלכלה, והשני: הפחתת העוני והפערים החברתיים. בהקשר זה אמר פרופ' פישר, ואני מסכימה איתו לחלוטין, כי עלינו לכוון את מאמצינו, ואת צעדי המדיניות לכיוונים אלה, ע"י נקיטת צעדים לעידוד הצמיחה ולהגדלת העוגה הלאומית. זאת - באמצעות מדיניות פיסקאלית אחראית ובעלת חזון, והגברת ההשקעות בהון אנושי ופיזי".

בסיום אמרה מאור כי "אם אמרתי קודם שכדי לקדם הצלחה כלכלית, יש להקפיד על הסתכלות לטווח ארוך, זה המקום להדגיש שוב את חיוניות ורלוונטיות הכלל הזה, גם בנושאים לאומיים. מערכות החינוך וההשכלה הגבוהה יקרות מכדי שנרשה לעצמנו להפקיר אותן לטובת אילוצים קצרי טווח. טיפוח האיכות במערכות החינוך וההשכלה הגבוהה הוא צו השעה, ויפה שעה אחת קודם. אין לנו את הלוקסוס להמתין".