מה מבדיל את הודו מסין בכל הקשור לייצור ורכש?

לפי דירוג מדדי הביצוע הלוגיסטי של הבנק העולמי, סין מדורגת במקום ה-27 בעולם ■ הודו במקום ה-47 בעולם ■ מייסד ומנכ"ל PTL Group: "לא ניתן להתעלם, לא מסין ולא מהודו, כאשר מבצעים הערכות של כדאיות ייצור ורכש"

לפי דירוג מדדי הביצוע הלוגיסטי של הבנק העולמי, סין מדורגת במקום הגבוה ביותר מבין המדינות ב- BRIC (ברזיל, רוסיה, הודו וסין) ובמקום ה-27 בעולם. התוצאות הגבוהות יחסית של סין בעמילות מכס, בתשתית מתאימה, בלוגיסטיקה ובמעקב אחר אספקת הסחורות, מציבות אותה מעל הודו, הממוקמת במקום ה-47 בעולם.

ההשוואה בין סין להודו היא בלתי נמנעת: בשתי המדינות יותר ממיליארד תושבים, שתיהן נהנות מגידול מהיר בתוצר ושתיהן שיפרו לאחרונה באופן משמעותי את מעמדן בשוק הבינלאומי. כוח העבודה הלא יקר אך מיומן הפך את שתי המדינות לשחקניות מפתח בשוק הסחורות. אולם, ישנם הבדלים ביכולות האספקה והלוגיסטיקה של שתי המדינות ויש לקחת זאת בחשבון בשיקולי כדאיות הרכש.

לדברי צבי שלגו, מייסד ומנכ"ל PTL Group המספקת תשתיות לוגיסטיות ופתרונות ניהול לחברות זרות בסין: "ההבדלים בתשתיות ובמערכות הלוגיסטיות הם ההסבר לכך שהודו היא אתר מבוקש למיקור חוץ של שירותי תוכנה ומערכות מידע, ואילו סין עדיפה בכל הנוגע לייצור סחורות הדורש הערכות לוגיסטית, הפצה ושינוע ממקום למקום".

מחקר שנערך ב-London School of Economics בנוגע לשוק הרכב של שתי המדינות העלה כי שני שליש מהספקים המקומיים מסוגלים לספק תשומות עם שיעור של פחות ממאה פריטים פגומים למיליון - השיעור הטיפוסי לאה"ב, אירופה ויפן.

מחקר מקיף שבוצע על ידי משרד רואי החשבון Deloitte הראה כי בסין פריט נמצא במלאי בממוצע 24.2 ימים לעומת 32.5 ימים בממוצע בהודו. בתחום התובלה המצב דומה. הודו מסתמכת לרוב על רשת הכבישים שלה, שהיא השנייה בגודלה בעולם אחרי ארה"ב, עם יותר משלושה מיליון קילומטרים. אולם, רק כמחצית מכבישים אלה סלולים, ורוחבם מאפשר מעבר של משאית קטנה ולא מעבר לכך.

לסין לעומת זאת, אמנם יש רשת כבישים פחות ענפה מזו של הודו כשמתוך למעלה ממיליון קילומטר של דרך רק 300,000 קילומטרים סלולים, אך היא מפצה על כך באמצעות כבישים עבירים יותר וחדשים יותר. לראיה, כמות הכבישים המהירים בסין גדולה פי חמישה מזו של הודו. היתרון הסיני מתבטא גם ברכבת, באוויר ובים.

בסין יש 500 נמלי תעופה לעומת 334 נמלי תעופה בהודו. הודות ליתרונות גיאוגרפיים, דרך הים של סין קלה יותר לניווט. לסין גם יתרון גדול בהובלה ימית של מטענים, המסחר בתוך סין עצמה עובר ב 110,000 קילומטרים של דרכים ימיות. לעומת זאת, בהודו יש 16,000 קילומטרים בלבד של דרך ימית.

"ההבדלים בתשתיות ובמערכות הלוגיסטיות הם ההסבר לכך שהודו היא אתר מבוקש למיקור חוץ של שירותי תוכנה ומערכות מידע, ואילו סין עדיפה בכל הנוגע לייצור סחורות הדורש הערכות לוגיסטית, הפצה ושינוע ממקום למקום", הסביר שלגו.

גם הודו וגם סין הקציבו למעלה מ 10% מהתל"ג לפיתוח תשתיות, מה שיביא לשיפור הדרגתי ביכולות של שתי המדינות לספק מוצרים לצרכנים ברחבי העולם. "דבר אחד בטוח - לא ניתן להתעלם, לא מסין ולא מהודו, כאשר מבצעים הערכות של כדאיות ייצור ורכש", הדגיש שלגו.