"אנחנו לא נמצאים בסיבוב האחרון של המשבר, ישראל חזקה"

מנכ"ל כלל ביטוחי אשראי, חיים כהן, בשיחה עם "גלובס": "המשבר הזה לא התחיל אתמול והוא לא יסתיים מחר" ■ "יצואן צריך לשאול את עצמו לפני שהוא מעלה את המשלוח, הסחורה, לאוניה, אם הוא היה נותן הלוואה לאותו לקוח שקונה את הסחורה"

משבר החובות באירופה היכה גלים ברחבי העולם בשבוע שעבר, והשאלה הגדולה כעת היא האם תוכנית הייצוב עליה הכריזו בסוף השבוע מנהיגי האיחוד, בראשות נשיא צרפת ניקולא סרקוזי וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, אכן תביא לבלימת ההדרדרות.

המשקיעים בבורסה עוקבים מקרוב, בדאגה, אחרי ההתרחשויות על המסכים אולם מעבר להם נמצאת הכלכלה הריאלית והיצואנים הישראליים, שצפויים לספוג מכה לא פשוטה מהפיחות החד בשער האירו בימים האחרונים.

בשיחה עם "גלובס" אומר חיים כהן, מנכ"ל כלל ביטוחי אשראי, כי "הסיכונים באירופה זו בעיה שהולכת ומחמירה כבר תקופה לא קצרה, משהו כמו שנתיים וחצי. יש עלייה ברמת סיכוני האשראי מכיוון שהסיכון שמי שצריך לשלם חוב עשוי שלא לעשות כך רק הולך ועולה, וכרגע עדיין לא רואים את הסוף. עד לאחרונה הדגש היה על סיכונים מסחריים ברמה של החברה הבודדת והמיגזר וכעת מצטרפים סיכוני המדינה הבודדת שעלו לכותרות. הביטוח שאנו מספקים מכסה את שניהם".

- איפה אנחנו עומדים, האם רואים את האור בקצה המנהרה?

"לדעתי אנחנו לא נמצאים בסיבוב האחרון של המשבר. עד שמדינות לא יראו יותר נחישות המשבר הזה לא יעבור ואי אפשר לדעת כמה זמן הוא יימשך. כשרואים סופת טורנדו מתמשכת, קשה לדעת היכן היא תכה. לפעמים היא פוסחת על מדינות מסויימות ולפעמים היא מכה בהם".

"אף מדינה לא יכולה לקבל החלטה שהטורנדו נעצר. בו נניח שקיבלו החלטה לתת למדינה מסויימת הלוואה, זה לא אומר שהמשבר נעצר. מי ערב לכך שהיא תצליח לעמוד בהחזר ההלוואה?".

- מה לגבי כלכלת ישראל, היא תעמוד בפרץ?

"כלכלת ישראל חזקה ולכן אני מעריך שהפגיעה בה עדיין רחוקה. יש לנו רזרבות מט"ח גדולות, אנחנו על סף כניסה לארגון ה-OECD, אבל עדיין יש סיכון לחברה הבודדת המייצאת לאירופה. מה שיקרה בתקופה הקרובה זה שנראה פחות אשראי מכיוון שהחברות באירופה ימכרו פחות ולכן הבנקים יעניקו להם פחות אשראי. נראה גם המשך עלייה של מרווחי הסיכון, בצורה כזו או אחרת".

- מה אתה יכול לייעץ ליצואן הישראלי?

"בו לא נשכח שחלק גדול מהיצואנים, בעיקר הקטנים והבינוניים, עוד לא הספיק להתאושש מהמשבר של 2008-2009 ועכשיו הם חוטפים את המשבר באירופה. הם צריכים לדאוכ לעצמם ולחשוב הרבה יותר על נזילות במקום על הכנסות ורווחים. כלומר, כל יצואן, לפני שהוא מעלה את המשלוח, הסחורה, לאוניה, הוא צריך לשאול את עצמו אם הוא היה נותן הלוואה לאותו לקוח שקונה את הסחורה. אם התשובה היא "לא" אז אולי עדיף לא למכור מכיוון שיש סיכוי גבוה יחסית שהוא לא יראה את הכסף".

"אבל, בסך הכל יש שוני רב בין המדינות בגוש האירו ואני חושב שההשפעה על ישראל לא תהיה מהותית".

- האם הייתה קפיצה בפרמיות בשבוע האחרון?

"צריך להסתכל על מכלול העליות בביטוח סיכוני אשראי. אנחנו עושים עסקאות לטווח ארוך וכרגע עדיין אין שינוי בשבוע-שבועיים האחרונים. אנחנו לא מתעסקים בצד הפיננסי אלא בצד הריאלי, אשראי מסחרי לעסקים".