בעל מניות באזורים תובע נושאי משרה: "אחראים לנזק של 137 מיליון שקל"

דורש לתבוע את מנהלי החברה שכיהנו במועד רכישת מניות לגנא הולדינגס, ובהם שעיה בוימלגרין, גיל טובול ושמואל סלבין, וכן את חברת גיזה זינגר אבן - בגין ירידת שוויים של נכסים שונים של לגנא

הבלגן בפעילותה של קבוצת אזורים במזרח אירופה עובר לפסים אישיים: בעל מניות בחברה הגיש תביעה נגד חברי הדירקטוריון נושאי משרה בחברה שכיהנו במועד רכישת מניות לגנא הולדינגס מידי יעקב אנגל, ובהם בעל השליטה שעיה בוימלגרין, גיל טובול, גדעון בט, שמואל סלבין, חיים דביר (דויטש), אפי חרמוני, אליצור גורן, דוד לב ורון הימן, וכן כנגד חברת גיזה זינגר אבן.

העסקה לרכישת לגנא נחתמה בנובמבר 2006 והושלמה בחודש פברואר 2007, לפי שווי חברה של כ-600 מיליון שקל, כשהיום היא נסחרת לפי שווי של 13 מיליון שקל בלבד.

בעל המניות באזורים דורש מהחברה לתבוע את נושאי המשרה ואת פירמת גיזה בשל אחריותם, לטענתו, לנזק שנגרם לאזורים בסך של 137 מיליון שקל, בגין ירידת שוויים של נכסים שונים של לגנא (בעיקר זכויות בנכס נדל"ן בעיר אודסה באוקראינה), לעומת שווים כפי שהוערך במועד העסקה על-ידי גיזה.

לטענת בעל המניות, נושאי המשרה בחברה, שקידמו את העסקה ואישרו את תנאיה, הפרו את חובות הזהירות אותן הם חבים כלפי החברה, עת התרשלו בקביעת תנאי העסקה ובאישורה, ועת בחרו לאמץ את הערכת השווי שערכה גיזה ללגנא.

בנוסף, טוען התובע, גיזה - שהכינה וערכה את הערכת השווי - התרשלה בהכנת חוות-הדעת ללגנא בכלל, ובקביעת השווי של הנכס באודסה בפרט.

במקביל, מדו"ח בדיקה שנערך לבקשת הדירקטוריון לגבי פעילות החברה באוקראינה, במסגרת השקעה משותפת עם חברת אנגל משאבים , עולה תמונה של ניהול לא מקצועי של נכסי החברה בחו"ל. בשנת 2007 רכשו החברות, שהחזיקו 39.5% כל אחת, קרקע בקלינובקה (סמוך לקייב) תמורת 30 מיליון דולר.

הרכישה מומנה בהלוואות בעלים של הצדדים לחברה משותפת שהקימו. במאי 2008 נטלה החברה המשותפת הלוואה של 16.7 מיליון דולר כנגד שיעבוד הזכויות בקרקע. אנגל משאבים השתמשה בכסף לצורך פרויקטים אחרים, והמהלך גרם להפרת עיקרון החלוקה השווה של הזכויות והחובות בין אזורים לבין אנגל משאבים.

סכום משיכת היתר לטובת אנגל משאבים התברר למנכ"ל החברה רק לאחר התרחשות האירועים, ונעשו מאמצים להשבת הסכום מאנגל משאבים לידי החברה, אך ללא הצלחה. במארס 2009 התברר כי אנגל משאבים לא תוכל בטווח המיידי להחזיר את סכום משיכת היתר.

בניהול ההשקעה המשותפת של החברה עם אנגל משאבים נפלו ליקויים מהותיים, שעיקרם: לא נחתם הסכם מייסדים מפורט המסדיר את הפעילות המשותפת והתנהלות הצדדים על כל היבטיה, ולא היה ממלא תפקיד אופרטיבי מטעם החברה שהיה מעורב באופן שוטף בניהול הפעילות המשותפת.

בתוך כך, מונה היום (א') עו"ד רוני בר-ניר כמפרק זמני לחברת לגנא הולדינגס.