שלוש הערות על אלווריון

מדוע נאלץ המנכ"ל הטרי, לעמוד מול התקשורת ולהסביר פיטורים שאינו אחראי להם?

מזה מספר שנים שאלווריון , תוצר המיזוג בין בריזקום לפלאוור, נחשבת למאכזבת סדרתית. שם החברה מלווה יותר ידיעות על אזהרות רווח ופיטורי עובדים מאשר ידיעות על חוזי ענק או הצלחות עסקיות, וכך היה גם בשבוע שעבר.

אלווריון שוב נפרדה מחלק מעובדיה, דיווחה על עוד ירידה בהכנסותיה הרבעוניות ועל עוד הפסד רבעוני, ואנחנו הגענו למסקנה שלכבוד עשר שנים להנפקת שתי החברות מהן נוצרה החברה, הגיע הזמן להזכיר מספר דברים.

1. יצאו בזמן

כשמישהו מפסיד תמיד יש מי שמרוויח, והדבר נכון גם במקרה של אלווריון. בריזקום, אחת מתוך שתי החברות שיצרו את אלווריון כאמור, השכילה לבצע שתי הנפקות בימי הבועה העליזים. בשנייה - ביולי 2000, מכרו חלק מבעלי העניין בה מניות תמורת 75 מיליון דולר.

בין בעלי עניין אלו ניתן למצוא את קרן סטאר ונצ'רס, בני הניגאל, וורבורג פינקוס, כלל ישראל, מופת, ומיכאל רוטנברג, מי שהיה מייסד החברה והמנכ"ל טרם ההנפקה. אלו כבר אינם נמנים על בעלי העניין באלווריון, וסביר להניח שאינם מתחרטים על המהלך שעשו.

2. אבות אכלו בוסר - הבנים מסבירים לתקשורת

בימים אלה נאלץ ערן גורב, המנכ"ל הטרי של אלווריון, "לצאת לתקשורת" ולהסביר מדוע חלק מעובדי החברה צריכים לארוז את חפציהם ולרענן את קורות החיים שלהם. "לחלק מהעובדים אין יכולות רלוונטיות להשקעה המתוכננת של החברה", ניסה גורב להסביר בצורה עדינה, וסביר להניח שלא הובן כהלכה.

לא קל לפטר עובדים, וזה עוד פחות קל להסביר בפני התקשורת מדוע צריך לפטר אותם, אך במקרה של אלווריון זה אינו התפקיד של גורב. גורב, בכיר בנייס בעברו הלא רחוק, מכהן כמנכ"ל אלווריון מזה חמישה חודשים - לא פחות ולא יותר.

המצב אליו נקלעה אלווריון, שאילץ את החברה להיפרד מחלק עובדיה, אינו פועל יוצא של מהלכי ההנהלה בחמשת החודשים האחרונים, כי אם במהלך השנים האחרונות. לכן מי שאמור היה לעמוד מול התקשורת, וכן מול ציבור המשקיעים והאנליסטים, הוא צביקה פרידמן, אשר שימש מנכ"ל החברה במשך חמש השנים שקדמו למינוי גורב.

פרידמן הוא זה שחתום על המצב הנוכחי של החברה, אך "למזלו" הוא כבר אינו חלק ממנה. מבחינתו, הוא פרש "בשיא".

מניית אלווריון איבדה בשבוע האחרון 30% משווייה, וביום שישי נסגרה על מחיר שפל שנתי של 2.63 דולר המשקף שווי חברה של 152 מיליון דולר.

3. קרן אור וכסף בקופה

ואם יש איזושהי קרן אור בסיפור של אלווריון, הרי זו העובדה שהחברה - גם אחרי עשור חיים ציבוריים הצליחה שלא לשרוף את כל ההון, שגייסו פלאוור ובריזקום טרם מיזוגן. השתיים גייסו יחדיו קרוב לרבע מיליארד דולר (בניכוי הצעת המכר בהנפקה השנייה של בריזקום), ומתוכם נותרו כיום לאלווריון 118 מיליון דולר.

אלווריון, למי ששכח, מעולם לא הרוויחה, והמושג "תזרים מזומנים חיובי" עדיין לא מצוי בלקסיקון של החברה, כך שזו מצליחה להחזיק את הראש מעל המים (ותצליח להחזיקו עוד מספר שנים) רק הודות לימי הבועה העליזים.