זליכה: החברות מנצלות את העובדה שיש להן גרעיני שליטה מוחלטים

החשב הכללי לשעבר והכלכלן הראשי של רשות לניירות ערך, שמואל האוזר, הגיעו הבוקר להעיד בוועדת השרים לבדיקת שכר הבכירים שהוקמה ע"י ראש הממשלה נתניהו

החשב הכללי לשעבר ירון זליכה והכלכלן הראשי של רשות לניירות ערך שמואל האוזר, הגיעו הבוקר (ב') להעיד בוועדת השרים לבדיקת שכר הבכירים אשר הוקמה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו.

זליכה טען כי בעיית שכר הבכירים המופרז נובעת ממבנה השוק בישראל היוצר את מה שמכונה "בעיית הסוכן". לדבריו, החברות הציבוריות בישראל מנצלות את העובדה שיש להן גרעיני שליטה מוחלטים, כאשר בבורסה הישראלית למעלה מ-90% מהחברות הן בעלות עם גרעני שליטה מוחלטים.

לדבריו, המצב הזה גורם לכך שבעלי שליטה מנצלים את המיעוט ועושקים אותם כאשר למחזיקי המיעוט אין אפשרות לבצע "השתלטות עוינת" כמו בארה''ב - המהווה את המנגנון המאזן.

זליכה האשים את הממשלה וטען כי "הממשלה היא אחראית על מצב הזה כי היא זו שהפריטה עם גרעיני שליטה. מדובר במדיניות כושלת של הפרטה" טען זליכה בוועדה.

לדבריו, כל עוד הבעיה הזו לא נפטרת, "אין כאן שוק חופשי שכן אין לך אפשרות לרכוש מניות בלי בעלות שליטה מוחלטים".

החשב הכללי לשעבר, אשר הציע בזמנו להפריט את בנק לאומי ללא גרעין שליטה, טען כי ישנה בעיה נוספת: ישראל היא המדינה הכי ענייה במערב ורמת העוני הגבוהה היא פועל יוצא של אי-שוויון גבוה אשר הוביל לעוני, לתוצר נפש נמוך, לצמיחה נמוכה וגם לפערי שכר.

זליכה הביע תמיכה בהצעתה של יחימוביץ' המציעה כי השכר הגבוה בחברה ציבורית לא יעלה על חמישים פעם השכר הנמוך באותה חברה ואמר כי "החוק הוא נהדר כי הוא פוטר את שתי הבעיות".

האוזר הסכים עם הניתוח של זליכה והציע שיש לקבוע שכר בסיס, ייתכן בשיטה שיחימוביץ' הציעה, ולגבי האופציות שכל מנהל בכיר מקבל, אשר לעיתים מהוות המרכיב העיקרי בשכר, יש לקשור אותן לרווחיות החברה על פני זמן. "לא רק אם הם מרוויחים" טען האוזר, "אלא אך ורק על פני זמן, כאשר קבועים בנצ'מרק ברור של מה זה להרוויח". האוזר הדגיש שוב כי לא מספיק שהחברה מרוויחה אלא שהיא חייבת להרוויח על פני זמן כתנאי לקבלת אופציות.