מי רצה קרן ולא קיבל?

התגלה פטנט לטיפול בגירעונות כספיים - זה כה פשוט, מוזר שהראש היהודי לא חשב על זה קודם

אני מניח שעשרות עמודים כבר נכתבו על תוכנית החילוץ הגרנדיוזית של האיחוד האירופאי, ובאמת נראה כאילו הפעם הצליחו באיחוד לתקשר את התוכנית היטב ולבנות תוכנית שתדהים את השווקים ותהפוך את מגמת הפחד של הימים האחרונים.

אבל יש להודות שמנוסף לתגובת השווקים, קיבלנו מהתוכנית מתנה נוספת - שיעור בכלכלה. השיעור שלמדנו הוא בעצם שיטה כלכלית חדשה להתמודדות עם גירעונות, מינוף יתר, וכשלים כלכליים - פשוט להקים קרן ממשלתית.

אדריכלי השיטה הם הכלכלנים האמריקאים שנזקקו למודל כלכלי חדש לטיפול במשבר לאחר שהמודל הקיינסיאני קירטע, והמודל שווק בהצלחה למדינות רבות בעולם ממש כמו אותם אג"חים מגובי משכנתאות.

באוקטובר 2008 נבחן המודל החדש באמצעות השקת תוכנית TARP אותה תוכנית לרכישת נכסים מסוכנים שבוצעה בידי הממשל האמריקאי. מטרת התוכנית, שהיקפה הכספי הגיע ל-700 מיליארד דולר, הייתה לרכוש את הנכסים המסוכנים שלא מתומחרים נכון על ידי השוק ולהרגיע את השווקים.

אגב, אותה תוכנית הושקה בתחילת אוקטובר לאחר קריסה של כ-8.8% ביום אחד במדד 500 S&P. התגובה לתוכנית הייתה חיובית ביותר והביאה לעליות חדות (כ-5.5% ב-S&P500) אך לא מנעה ירדה של עוד 31% עד חודש מרץ 2009.

המודל הכלכלי החדשני והמוצלח יושם במדינות רבות שנאלצו להלאים את הגופים הפיננסים שלהן או לחלצם מנכסים מסוכנים שאיימו לגרור אותם לפשיטת רגל. לאחר היישום הריבוני המוצלח, אנו רואים ניסיון ראשון לבחון את המודל ברמה של איחוד מדינות.

וכך, לאחר שדחו את הטיפול במשבר היווני בעזרת 25 מיליארד אירו, נאלצו מנהיגי אירופה להציג תוכנית כלכלית חדשה בשווי 750 מיליארד אירו. גם תוכנית זו הושקה לאחר קריסה תוך יומית בשיעור 9% במדד S&P500, ותגובת השווקים היא חיובית ביותר ומביאה לעליות חדות.

לאחר שהוכח אמפירית שהמודל הכלכלי של "קרן ממשלתית" מצליח לחלץ את השווקים, נותר רק לשאול למה הראש היהודי לא חשב על זה קודם? היפר אינפלציה בשנות ה-80? נקים קרן. מיתון ב-2002? נקים קרן. גרעון אקטוארי בקרנות הפנסיה? נקים קרן. תקציב ביטחון מנופח? נקים קרן.

בעבר היה נהוג לטפל בבעיות גרעון בדרך מסורתית - קיצוץ תקציבי נוקשה תוך הבנה שיש צורך ברפורמות על מנת לעודד צמיחה ולבנות יתרון תחרותי אמיתי. כך למשל ב-2003 הושקה בישראל תוכנית כלכלית מקיפה שכללה קיצוץ תקציבי, עידוד יציאה לעבודה, הפרטה והפחתה במשקל הסקטור הציבורי ה"לא תחרותי". פירות אותה התוכנית ממשיכים לסייע לכלכלה, ואין ספק שהיא הבסיס לקבלת המדינה לארגון ה-OECD אתמול.

בתקופת הזמן הקרובה סביר להניח שמגמת ירידת הפחד תמשיך. נראה עליות בשוקי המניות, וירידת תשואות באג"חים של מדינות PIGS. ניתן להעריך שמכיוון שמרבית השווקים הגלובליים נמצאים בטריטוריה השלילית מתחילת השנה, גל העליות הנוכחי ימשיך גם מעבר לתגובת השווקים המיידית לתוכנית אתמול.

אך יש לזכור שהבעיה הכלכלית האמיתית לא נפתרה. הגירעונות בחלק ממדינות גוש האירו נשארו ויישארו גבוהים, והצמיחה האירופאית הינה נמוכה, איטית ומלווה באבטלה גבוהה. ולכן, אנו מניחים שבעתיד נראה את המשבר חוזר אלינו בצורה זו או אחרת.

ולגבי אותו מודל כלכלי אמריקאי חדשני, הרי שניתן לנסות וליישם אותו גם ברמה האישית - בפעם הבאה שמנהל הבנק מתקשר אליכם עם התראה לגבי מינוס, תסבירו לו שמיד אתם מקימים קרן.

הכותב הוא ראש צוות השקעות חול במנורה מבטחים קרנות נאמנות