הצחקתם לנו את הטוויטר

חששתם שהביומטרי ייכנס לכם לתחתונים? חכו חכו - 1984 זה כלום לעומת 2010

רק התחלנו להתרגל לעובדה שאנשים זרים מספרים לנו בפייסבוק ובטוויטר מה הם חושבים או עושים, וכבר קופצת לה רשת האינטרנט לשלב הבא באבולוציה - שלב "המיקום", המילה החמה ביותר בעולם האינטרנט והסלולר ב-2010. משמעות שירותי מיקום היא שגולשי האינטרנט הסלולרי יכולים לעדכן את העולם בדיוק היכן הם נמצאים עכשיו.

חשבתם שהמאגר הביומטרי בישראל עלול להכנס לכם לתחתונים? פייסבוק, גוגל, רשת FourSquare הטרייה והרבה חברות אחרות (כמה מהעיתונים הגדולים בארה"ב, למשל) כבר פצחו במהלכים אורווליאנים לחלוטין - ומצפים שתספרו לכולם היכן אתם.

1984? הצחקתם לנו את הטוויטר. 2010 שמה את 1984 בכיס הקטן.

"אופס, אני במקדונלד'ס"

החדשות האחרונות בעולם המיקום הגיאוגרפי מגיעות ממלכת האינטרנט התורנית - פייסבוק. כצפוי, ומעט באיחור, הרשת הודיעה על חיבור בין עדכוני הסטטוסים למיקום גיאוגרפי. החברה המסחרית הראשונה שתתנסה באפליקצייה תהיה רשת מקדונלד'ס, במהלך שיווקי מעט חסר מעוף, שלבטח יהיה אפקטיבי (הסועדים האמריקנים יוכלו לבשר לחבריהם שהם נכנסו לאחד הסניפים, ואחד ממוצרי הדגל יופיע ב'פיד' שלהם).

אבל החדשות מפייסבוק רק מקפיצות את הנושא לכותרות, התחום עצמו בוער כבר יותר משנה. רשתות כמו FourSquare, GoWalla ו-MyTown צוברות יותר ויותר משתמשים מדי יום ומאפשרות להם לעדכן בדיוק באיזה סניף של סטארבקס הם שותים קפה עכשיו.

טוויטר עושה ניסויים מתקדמים לחיבור כל הטוויטים הסלולריים לממשק גיאוגרפי, וגוגל השיקה עוד בתחילת 2009 את Google Latitude - שירות המאפשר לנו לראות היכן חברינו נמצאים. השירות לא ממש נחשב להצלחה, אבל בגוגל מעידים כי הוא צבר כבר 3 מיליון משתמשים פעילים (יותר מרשתות המיקום הקטנות) ועושים רעשים של חיבור ה-Google Buzz לממשק המיקום גם כן.

ולא רק החברות החברתיות דוחפות את האף לנעליים שלכם. אפילו "וול סטריט ג'ורנל" ו"ניו-יורק טיימס" הבינו לאן נושבת הרוח והתחילו להציע יישומים גיאוגרפיים. "וול סטריט ג'ורנל", למשל, החל להציע חדשות והמלצות, מבוססי מיקום של קוראיו. נשמע לכם מטורף? ובכן, אפילו פה בישראל ה"מאמצים המוקדמים" החלו כבר לטפטף עדכוני מיקום דרך FourSquare. בקרוב ב'פיד' שלכם בפייסוק.

אין צורך להכביר מילים על המשמעות השיווקית-מסחרית של האבולוציה הזאת. גם אם תאמצו את הדימיון חזק מאוד, סביר שבעוד פחות משנה תופתעו מהתעוזה של מהלכים מסחריים מבוססי מיקום גיאוגרפי. יותר מכל אינפורמציה ששידרתם עד עכשיו ברשתות החברתיות, המיקום שלכם הוא החשוב ביותר למשווקים.

אני די בטוח שהיכן שאתם מסתובבים, כרטיס האשראי שלכם מסתובב איתכם. הראו לי חברה או בית עסק שלא היו שמחים לדעת שהלקוחות הפוטנציאליים שלהם עוברים לידם ממש עכשיו. אם אותם הפוטנציאליים יוכלו גם להזמין חברים - מה טוב.

איפה הייתם אתמול

ההשלכות אדירות. גולשי העולם החלו רק לאחרונה להבין כי הפרטיות שלהם מוטלת כגוויה בצידי הדרך של הרשתות החברתיות. חישבו גם על העובדה שכעת פייסבוק תוכל לדעת לא רק היכן אתם, אלא גם היכן הייתם.

קצת נתונים מצטברים, והנה יש לנו מפה אמיתית היכן מסתובבים כל אחד ואחת מאיתנו. גם אם תבטלו בבוז את האבולוציה האינטרנטית, שלא תהיה לכם טעות -היא כאן כדי להשאר. אם לא אתם - הילדים שלכם ידווחו לעולם היכן הם, ולא בעוד הרבה זמן.

בעוד מספר שנים מועט ניאלץ כולנו להסתתר מהנייד ומרשת האינטרנט כדי לקבל לרגע פרטיות.