קנס של 60 אלף שקל לצ'מפיון: לא פרסמה את שיעור הריבית בעסקה

חברת "צ'מפיון קאר ש.מ" ומנהל חטיבת סקודה בתאגיד הורשעו בהטעיית צרכנים ובאי-הודעת פרטים בעסקת אשראי, לאחר שלא פרסמו את שיעור הריבית בעסקת מימון לרכישת מכוניות

קנס בסך 60 אלף שקל והתחייבות על סך 50 אלף שקל לשנתיים הוטלו על "צ'מפיון קאר ש.מ" ועל מנהל חטיבת סקודה בתאגיד - אשר לא פרסמו את שיעור הריבית בעסקת מימון לרכישת מכוניות. זאת לאחר ששופטת בית משפט השלום בחיפה, אורית קנטור, הרשיעה את השותפות העסקית בהטעיית צרכנים ובאי-הודעת פרטים בעסקת אשראי.

פסק הדין ניתן בעקבות כתב אישום שהוגש על-ידי תובעת משרד התמ"ת בחיפה והצפון, עו"ד רחל בורנשטיין, וממנו עולה כי בשנת 2008 פורסמו מודעות בעיתונות שבהן הציעו הנאשמים לצרכן לרכוש רכב מסוג סקודה בעסקאות הלוואה הכוללות ריבית. בפרסום הופיע הכיתוב: "977 שקל לחודש והיא שלך. מהפכה. כל הרכב ללא מקדמה! פאביה 1.6 אוטומטית ב-977 שקל X 66 תשלומים".

עו"ד בורנשטיין טענה כי לצרכן שפנה לסוכנות "פייבר קאר" בחיפה הוצעו עסקאות מימון בתנאים השונים מהותית מהפרסום, והוא נדרש לשלם מקדמה וריבית עבור ההלוואות.

לפי תקנות הגנת הצרכן, מדגישה בורנשטיין, על העוסק המציע או מפרסם עסקת אשראי ליידע את הצרכן בכתב ובפרסום על מחיר העסקה במזומן, המחיר הכולל באשראי, שיעור הריבית בחישוב שנתי ושאר ההוצאות החלות על העסקה - וכל עסקה בתשלומים הכוללת ריבית היא "עסקה באשראי" על-פי חוק.

התובעת הראשית במשרד התמ"ת, עו"ד תמר פנקוס, מציינת כי היות שזוהי צורת המימון המקובלת בעיקר ברכישת מכוניות בשוק הישראלי, על העוסקים להקפיד יותר על מסירת כל המידע הדרוש לצרכן מראש, על מנת לאפשר לצרכן לחשב את כדאיות צורות התשלום השונות המוצעות לו.

השופטת, כאמור, גזרה עונש של קנס בסך 50 אלף שקל על התאגיד ועוד 10,000 שקל על מנהל החטיבה, וכן חייבה את צ'מפיון לחתום על התחייבות בסך 50 אלף שקל לתקופה של שנתיים שלא תעבור את אחת העבירות המנויות בכתב האישום.