פלאברס

מוזר לשמוע את מי שהכשיל לפני רגע את הגבלת שכר הבכירים, מכריז שיילחם בריכוזיות במשק

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מצא לנכון להכריז השבוע על רצונו להלחם בריכוזיות במשק הישראלי, על ידי מאבק בטייקונים ופירמידת השליטה שלהם.

למעשה, היה מוזר לשמוע את הדברים מפיו של ראש הממשלה, ימים מספר לאחר שהביא לחיסולה של הצעת החוק אשר הייתה מגבילה את גובה השכר של בכירים בחברות ציבוריות.

רמות שכר הבכירים, כולל שכר בעלי השליטה, נחשבות לאחד מסממני עוצמתם של הטייקונים, כך שניתן היה לספק הוכחה מוחשית לעומק כוונותיו של ראש הממשלה אם הוא היה, למשל, מצטרף ליוזמת החקיקה ולא מטרפד אותה, כפי שעשה בפועל.

22
 22

למען אמת, לא ממש צריכים להיות מופתעים מהקלות שבה ראש הממשלה מפזר הצהרות כאלה. אצלו מילים הן מחוללות ומכוננות עולמות, גם אם מדובר בעולמות וירטואליים, מעין בועות שמתפוגגות כעבור שניות. נתניהו היה האיש אשר חילק מחשב לכל ילד, ובדמיונו באותו רגע, הוא מן הסתם ראה את עצמו שש אלי קרב נגד בעלי השליטה הגדולים במשק הישראלי. אין שום סיבה לפקפק בחזונו הרגעי של ראש הממשלה.

יש להניח שהוא גם האמין, שהוא פגש את ברק ליד התעלה על טנק, במהלך מלחמת יום הכיפורים.

למען האמת, אין כל רע בהצהרת ראש הממשלה. איש לא מצפה שהוא יממש את הבטחתו, והוא עצמו ישכח ממנה במהרה, אם לא עשה זאת עוד באותו רגע. עמיתיו האירופיים הם הרבה פחות בני מזל. הם יצטרכו ליישם צעדים מאד כואבים בהוצאה הציבורית, לרבות פיטורים המוניים, הקפאת שכר וקיצוץ בשירותים לאזרח.

כדי לזכות בלגיטימציה, לא יהיה מנוס מפגיעה קשה בכל אותם אנשים מאד עשירים שנותרו באירופה, לרבות מיסוי על רווחי הון ומיסוי על הכנסות. אצל נתניהו מדובר בצ'יזבט, אצל האירופיים מדובר בקרב של ממש. היידה מרקל, ביבי מאחוריך.