סין: זהירות ממס רווחי הון

סין מעוניינת לגבות מס מרווחי הון המופקים ע"י חברות זרות; מהם חוקי הרגולציה החדשה?

משקיעים מישראל, וגם ממקומות אחרים בעולם, נהגו עד היום להחזיק חברות סיניות בעקיפין, באמצעות חברת אחזקות תושבת מדינה שלישית. מבנה אחזקות זה נועד למנוע, בין היתר, מיסוי רווחי הון בסין, וכמו כן לאפשר משיכת דיבידנד ללא ניכוי מס במקור בסין. הפרקטיקה הזאת עשויה להשתנות בקרוב.

סין מעוניינת לגבות מס מרווחי הון המופקים על-ידי חברות זרות הפועלות בסין. הכוונה היא לגבות מס רווחי הון אשר נובעים כתוצאה ממכירת חברות זרות המחזיקות בחברות בנות סיניות.

מאוריציוס או הונג קונג?

בעבר, ניתן היה להחזיק את החברה הסינית באמצעות חברה תושבת מאוריציוס. אלא, שהאמנה החדשה בין סין למאוריציוס מונעת את תכנון המס המקובל. כיום, מומלץ לפעול באמצעות מדינות אחרות. אחד המקומות האידיאליים להקמת חברת אחזקות היא הונג קונג.

רשות המס הסינית (State Administration of Taxation) מודעת לאפשרויות תכנון המס של הזרים, ולאחרונה היא פרסמה חוזר מספר 698 (להלן: החוזר), אשר מטרתו להאבק בתכנוני המס של הזרים המחזיקים בחברות סיניות באמצעות חברה תושבת מדינה שלישית.

רגולציה חדשה

החוזר קובע את העקרונות הבאים:

  • מס על רווחי הון יחול, לא רק במכירת חברה תושבת סין, אלא גם במכירת חברה זרה אשר מחזיקה בחברת תושבת סין.
  • קיימת חובת ניכוי מס במקור במכירת מניות של חברה זרה המחזיקה בחברה סינית. במידה שהמס לא ינוכה במקור על-ידי החייב בניכוי, תחול חובת דיווח ותשלום המס על החברה הזרה בתוך 7 ימים.
  • במידה ושיעור המס החל על חברת הביניים הזרה נמוך מ-12.5%, תחול חובת דיווח נרחבת יותר, ובכלל זה דיווח מלא על העסקה והיחסים בין חברת הביניים ובין בעליה שאינם תושבי סין.
  • לרשויות המס הסיניות הסמכות להתעלם מחברת הביניים הזרה במידה ואין לה פעילות כלכלית ניכרת, וזאת בהתאם לעקרון העדפת המהות על-פני צורה.
  • נקבע כי הוראות החוזר יחולו למפרע, החל מ-1 בינואר 2008.

התמודדות עם הרגולציה החדשה:

  • משקיעים ישראלים המעוניינים להשקיע בסין, חייבים לקחת בחשבון את הגישה המחמירה של רשויות המס בסין, הן ביחס לניצול אמנות מס והן ביחס לשימוש בחברת אחזקות תושבת מדינה שלישית.
  • רצוי להחזיק את המניות של החברה הסינית באמצעות חברה זרה אחרת ממדינה החתומה על אמנת מס עם סין. יש יסוד סביר להניח כי הוראות החוזר לא יחולו במקרים בהם קיימת אמנת מס בין מדינת התושבות של חברת הביניים הזרה, לסין.
  • מומלץ להקפיד על מילוי תוכן עסקי בחברה הזרה המחזיקה בחברה הסינית, וזאת על מנת שלא להיתפס על ידי הוראות אנטי-תכנוניות בדין המס הסיני.

ד"ר אבי נוב, מומחה למיסוי ישראלי ובינלאומי, הוא עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומחו"ל בתחום המיסוי ומרצה בבית הספר למשפטים, ובבית הספר למנהל עסקים של המסלול האקדמי המכללה למינהל.

ניתן לפנות אליו במייל: avinov@bezeqint.net

מודגש כי האמור לעיל אינו בגדר יעוץ משפטי ואין בו המלצה לנקוט פעולה ו/או להימנע מנקיטת פעולה כלשהי.