"שגיב נציה רכש את אורליין כדי להפכה לפלטפורמה למעשה תרמית"

כך טוענת התובעת במשפטו של נציה, בעל השליטה והמנכ"ל לשעבר של אורליין ייזום והשקעות, הנאשם בעבירות תרמית, מירמה והלבנת הון ■ "כמו במעשיה על 'עוץ לי גוץ לי' ניסו נציה ושותפו אברהם לילוף להפוך ניירות לכסף"

"באוקטובר 2003 רכש שגיב נציה את השליטה בחברה הציבורית אורליין ייזום והשקעות, באמצעות הלוואות בשוק האפור, כשהתכלית היחידה ברכישת החברה ובהפעלתה על-ידו היתה להפוך אותה לפלטפורמה למעשה תרמית שטרם היה כמותו" - כך אמרה הפרקליטה עו"ד חנה קורין בנאום הפתיחה של התביעה במשפטו של נציה, בעל השליטה והמנכ"ל לשעבר של אורליין, הנאשם בעבירות תרמית, מירמה והלבנת הון, שנפתח היום (ב') בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

נוסף על נציה מואשמים באותו כתב אישום 3 דירקטורים בחברה לשעבר, שהם בני משפחתו. השלושה מואשמים בכך שגרמו להכללת פרטים מטעים בדיווחי החברה. עוד נאשמים במסגרת אותו כתב אישום אברהם ארביבו ומשה סבג, להם מייחסת הפרקליטות עבירות על-פי חוק איסור הלבנת הון.

"כמו במעשיה על 'עוץ לי גוץ לי', שבה הפכה בת הטוחן קש לזהב, ניסו נציה ושותפו המנוח אברהם לילוף להפוך ניירות לכסף", המשיכה עו"ד קורין, והסבירה: "נציה ולילוף ניצלו פרצות בשוק ההון כדי להגדיל את ההון המונפק של אורליין באופן שיטתי, ללא אישור ובניגוד לחוק, וכך הגדילו את רווחיהם. החברה לרישומים של הבורסה נתנה אמון בדיווחים הבדויים של נציה ולילוף על הקצאת מניות נוספות, ובצורה זו ניתן פעם אחר פעם תוקף לכך שאורליין הגדילה את הון המניות שלה".

לדברי התובעת, "מה שקרה כאן זה שחברה שההון המונפק שלה היה 3 מיליון שקל נסחרה בשווי של 12 מליון שקל. מיליוני השקלים נמשכו במזומן על-ידי הנאשמים ובנוסף שימשו להרצת מניה של חברה אחרת".

בתגובה לדברי הפתיחה של התביעה אמר בא-כוחו של נציה, עו"ד יורם סגיא זקס, כי נציה הוא בסך-הכול קורבן בפרשה למעשי המירמה של שותפו המנוח, לילוף. לדברי הסניגור, "אם יש פה הונאה היא היתה של לילוף, שעקב בקיאותו הרבה ברזי הבורסה כונה 'הקוסם', והיה האחראי הבלעדי להתנהלות אורליין, עקב האינטרס שלו להחזיר חובות שרבצו עליו".

הסניגור הוסיף וטען כי לילוף התנהל כלפי הבורסה באופן דומה גם באמצעות חברות נוספות שהיו בבעלותו.

בכתב האישום נגד נציה ושותפיו נטען כי ביולי 2003 רכש לילוף את השליטה באורליין באמצעות איש קש, שהעביר לפי הוראתו את המניות בהם החזיק לנציה ואחרים. על-פי כתב האישום, נציה ולילוף, שהתאבד לאחר חשיפת הפרשה, ביצעו מעשי תרמית רבים במטרה להטעות את המשקיעים בבורסה ולהעלות את ערך מניית החברה.

מניות מזויפות בשווי 10 מיליון שקל

בכתב האישום נטען כי השניים ניצלו את שליטתם בחברה לשם הזרמת מניות מזויפות בסדר גודל של 10 מיליון שקל. נציה, מואשם בביצוע מעשי תרמית וזיוף, רישומים כוזבים בספר המניות ובספרי החשבונות של החברה, ובהכללה של פרטים מטעים בדו"חות הרבעוניים והמיידיים של החברה. כתב האישום מייחס לנציה גם עבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שפעל ברכוש שהופק ממעשי התרמית.

לטענת התביעה, נציה פעל במירמה, תוך שהוא מקדם אינטרסים פרטיים שלו ושל לילוף, המנוגדים לאינטרסים של אורליין ושל המשקיעים מקרב הציבור. נציה מואשם כי קיבל במירמה בנסיבות מחמירות את אישור הבורסה לרשום למסחר מניות, שלמעשה לא הוקצו ותמורתן לא שולמה, ובכך שזייף בנסיבות מחמירות את הסכמי ההקצאה והחלטת הדירקטוריון.

עוד מואשם נציה בכך שקיבל בתרמית את חוות-דעתם של רואי החשבון של אורליין ביחס להצגת ענייני החברה בדו"חות הכספיים, ובכך שגרם לכך שבדו"חות שהוגשו לבורסה היו פרטים מטעים.

עוד נטען כי בעקבות זיוף המניות נוצר פער של כ-8 מיליון שקל בין הון המניות המונפק של אורליין הרשום בספרי הבורסה לבין ההון המונפק הרשום בחברה לרישומים ובמסלקת הבורסה. נציה מואשם כי לצורך צמצום הפער יזם עם לילוף ביצוע הקצאה פרטית כוזבת של 8 מיליון מניות לגבי איש עסקים גרמני. (ת.פ. 4218/09).