דש ברוקראז': הבנקים ירשמו ברבעון תשואות של 7%-10.5%

האנליסט מאיר סלייטר: מזרחי-טפחות ירשום את התשואה הגבוהה ברבעון, כ-10.4%, ואילו פועלים ולאומי צפויים להציג רווחים של 420 ו-492 מיליון שקל בהתאמה

חמשת הבנקים הגדולים בישראל, לאומי , פועלים , דיסקונט , מזרחי טפחות והבינלאומי, ידווחו בשבוע הבא (בימים ג' עד ה') על תוצאותיהם לרבעון הראשון של השנה.

"להערכתנו צפויים הבנקים להפיק ברבעון תשואות להון של בין 7%-10.5%. התשואות השנתיות צפויות להיות מעט גבוהות יותר, בעיקר עקב הוצאה עונתית של דיסקונט וחלוקת הדיבידנד ע"י הבינלאומי, והן צפויות לעמוד במהלך 2010 על כ- 8.5%-10.5%. עם זאת, הצפי לתשואות אלו אינו כולל את השפעת המשבר באירופה, המשקף סיכון ליכולתם של הבנקים להפיק בפועל תשואות אלו", כך אומר האנליסט מאיר סלייטר מדש ברוקראז' לקראת פרסום הדו"חות..

בנק לאומי ייהנה ברבעון הנוכחי מהדיבידנד החריג שחילקה פרטנר בסך 1.4 מיליארד שקל, וירשום הכנסה של כ-70 מיליון שקל. עם זאת, מדובר בקיטון משמעותי לעומת הרבעון הקודם בו הרווחים ממניות הסתכמו ב- 236 מיליון שקל. סימן השאלה הגדול הוא בהיקף הוצאות השכר, אשר גדלו בשני הרבעונים הקודמים ב- 13% בכל רבעון, גם עקב הוצאות שכר "מיוחדות", כפי שמגדיר אותן הבנק, אך גם עקב גידול בשכר ה"לא מיוחד". להערכת סלייטר, סך כל ההוצאות צפוי להסתכם בכ- 1.8 מיליארד שקל - קיטון של 8% לעומת הרבעון הקודם. הבנק צפוי לרשום תשואה להון של 9.2%, לעומת 10.6% ברבעון הקודם ו-10% בשנת 2009 כולה. הרווח הנקי של הבנק צפוי להסתכם בכ-492 מיליון שקל לעומת כ-429 מיליון שקל ברבעון המקביל.

הסעיף המעניין ביותר בדוחות הפועלים יהיה ההפרשה לחומ"ס, זאת לאחר שהבנק רשם ב- 2009 את ההפרשה הגבוהה במערכת, כשבשלושת הרבעונים האחרונים היא עמדה סביב ה- 1% מהאשראי לציבור. "ההפרשה ברבעון הנוכחי עשויה לספק לנו תשובה האם מדובר במאפיין קבוע של תיק האשראי של הפועלים, שעלול להמשיך להפיק את ההפרשה הגבוהה ביותר מבין חמשת הבנקים הגדולים, או שאולי היה מדובר לעיתים אפילו בהפרשת יתר שבוצעה על ידי ההנהלה החדשה".

בשורה התחתונה, מעריכים בדש ברוקראז', הבנק צפוי לרשום תשואה להון של 8.3%, כביכול קיטון לעומת הרבעון הקודם, בו נרשמה תשואה של 9.4%, אך בנטרול רווחי מכירת הוט ובזק היה הבנק רושם ברבעון הקודם תשואה של כ- 7.5% בלבד. צפוי רווח נקי של 420 מיליון שקל לעומת 42 מיליון שקל ברבעון המקביל.

לגבי בנק דיסקונט אומר סלייטר כי שתי שורות בדוחות דיסקונט צריכים לרכז את תשומת הלב: הראשונה, הכנסות המימון. כדאי לעקוב אחר התפתחות ההכנסות מהפעילות השוטפת של דיסקונט. עד הרבעון השלישי אשתקד נרשם בשורה זו שיפור קבוע, אך ברבעון האחרון חלה נסיגה מסוימת, על אף העלאת הריבית ע"י בנק ישראל.

השורה השנייה היא הוצאות השכר (כרגיל). בדוחות הרבעון צפויה להירשם הוצאה בגין גידול בהתחייבות בגין הפרשות נלוות לשכר, בסך של כ-100 מיליון שקל, הוצאה אשר נרשמת רק ברבעון הראשון של השנה. מעבר לזאת, צפוי ההסכם שנחתם עם העובדים במהלך הרבעון למצוא את ביטויו, לאחר שחלק ממנו כבר נרשם ברבעון הקודם. הבנק צפוי לרשום תשואה להון של 6.9%, אשר בנטרול שלשה רבעים מההוצאה החריגה עומדת על כמעט 9%. הבנק צפוי להציג רווח נקי של כ-169 מיליון שקל לעומת 140 מיליון שקל ברבעון המקביל.

בנק מזרחי טפחות: שני רבעונים לא מייצגים, עם הפרשה לפרישה מוקדמת מחד ורווחים ממימוש מניות בזק מאידך, צפוי הרבעון הקרוב של הבנק לעבור ללא השפעות חריגות, ולהפיק תשואה להון של 10.4%, הצפויה להיות הגבוהה במערכת. "כפי שהיה ברבעון הקודם, הבנק צפוי ליהנות מירידת המדד אשר עשויה לגרום להכנסה בהפרשה לחומ"ס בגין אשראי למשכנתאות, כך שסך כל ההפרשה של הבנק צפויה להערכתנו לעמוד ברבעון על פחות מ- 0.3% מהאשראי לציבור". הבנק צפוי להציג רווח נקי של כ-165 מיליון שקל לעומת כ-110 מיליון שקל ברבעון המקביל.

לגבי הבינלאומי אומר סלייטר כי הבנק רשם בשנת 2009 תשואה להון של 9.7%, הרבה בזכות השפעות שוק ההון. ברבעון הנוכחי צפויה השפעתו החיובית של שוק ההון להימשך, אך בנפח קטן משמעותית, בעיקר בקופות הפיצויים, לאחר שנמכרו מניות בזק והוט. הסעיף החשוב ביותר בדוחות הבינלאומי הוא רמת ההוצאות, זאת לאחר רישום הוצאות תפעול גבוהות מאוד ברבעון הקודם (הגבוהות ביותר שרשם הבנק אי פעם), ואשר מניסיון העבר, חלקן עלול להישאר. הבנק צפוי להפיק תשואה להון של 7.7%, תשואה שמשקפת תשואה מייצגת של כ- 9%, במידה שחלוקת הדיבידנד ע"י הבנק הייתה מתבצעת בעבר, והון הבנק היה קטן ב-800 מיליון שקל. בשורה התחתונה צפוי הבנק להציג רווח נקי של 117 מיליון שקל לעומת 109 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.