רשות ני"ע מותחת ביקורת חריפה נגד הדס בפרשת ליהמן ברדרס

כשלים חמורים בהתנהלות הנהלת חברת תעודות הסל "הדס". זוהי המסקנה העיקרית בדו"ח רשות ני"ע שפורסם היום (ב'), דו"ח המותח ביקורת חריפה על הנהלת החברה בפרשת הפקדת ומשיכות הכספים בבנק ההשקעות האמריקני ליהמן ברדרס בחודשים יולי-יולי 2008, ערב קריסתו המפורסמת.

כזכור, בתחילת יולי 2008 הודיעה הדס כי החליטה להעביר את כספי המשקיעים בתעודה הדולרית שלה, שהיו מושקעים בליהמן ברדרס, לפיקדון בבנק לאומי. כבר באותה תקופה היו אינדיקציות שליליות לגבי ליהמן ברדרס, בין היתר בשל הפסד של 2.8 מיליארד דולר שרשם הבנק ברבעון השני של אותה שנה. כזכור, חודשיים לאחר מכן קרס ליהמן ברדרס וגרר את השווקים הפיננסים למערבולת, שהסתיימה רק חצי שנה לאחר מכן.

דו"ח הרשות מדבר על "כשלים חמורים באופן התנהלות החברות ביחד לתהליכי קבלת ההחלטות והממשל התאגידי בהן". בדו"ח, שהוכן עבור הרשות על ידי עו"ד אמיר שרף ורו"ח יהודה ברלב, מצוין כי החלטות מהותיות בחברה לא קיבלו לעיתים את אישור הדירקטוריון כנדרש, כולל החלטות מורכבות ורגישות כמו הקשרים העסקיים עם ליהמן ברדרס.

"ההחלטה על ההתקשרות עם ליהמן, ההחלטות על העברות כספים לליהמן וההחלטה על משיכת כל כספי הפיקדונות מליהמן - כולן החלטות מהותיות ביותר לחברה - התקבלו ללא קיום דיון בדירקטוריון וללא החלטה של הדירקטוריון", נכתב בדו"ח. במילים אחרות, הדו"ח מצייר את דירקטוריון החברה דאז כגוף של מריונטות ואת הנהלת החברה כגורם החזק והמשפיע המנווט כרצונו.

מידע מוטעה לציבור

"החלטות אלה התקבלו ככל הנראה על ידי ההנהלה הפעילה של החברה, תוך כדי מתן עדכונים לחברי הדירקטוריון או לחלק מהם, בעל פה ולפעמים אף בדיעבד", נכתב בדו"ח. "חלק מחברי הדירקטוריון טענו אף שכלל לא היה ידוע להם על קבלת ההחלטה להעביר את הכספים לליהמן. חברי ההנהלה קיבלו את ההחלטות ופעלו לביצוען, וזאת ללא שהדירקטוריון מילא את תפקידי הפיקוח והבקרה שלו באופן ראוי. למעשה, הדירקטוריון לא התכנס אף לא לדיון אחד בתקופה הרגישה ועמוסת האירועים שבין מאי-יוני 2008".

הדו"ח מבקר בחריפות את הדס גם על אופן התנהלותה מול הנאמנים והמשקיעים, בין היתר בשל אי מסירת פרטים מהותיים או מידע מלא לנאמנים על הפקדונות בליהמן, כמו למשל הסתרת מידע חשוב מהנאמן אודות הקשר בין העלאת הריבית המשולמת לבין הכוונה להעביר את על הפיקדונות של התעודות שלה לליהמן.

הדס לא כשלה רק בהסתרת מידע מהנאמן, אלא גם בהטעיית המשקיעים ורשות ני"ע. לפי הדו"ח, "מידע שהעבירו החברות לרשות ושפרסמו לציבור היה במספר מקרים בלתי מדויק, חסר ולעיתים אף מטעה". הרשות מאשימה את הדס, למשל, בהסתרת העברה של 50 מיליון דולר מפיקדונות תעודות סדרה א' שלה לליהמן בתחילת יוני 2008.

"ההנהלה הפעילה לא מכהנת היום בתפקידה"

בהדס לא מתעלמים מהביקורת החריפה של הרשות, אך מעודדים מהעובדה שהדו"ח לא כולל מסקנות אישיות או נקיטת סנקציות. הדס הייתה אז בבעלות בית ההשקעות גאון והיא נוהלה על ידי אמיר שגב. מנכ"ל גאון בית השקעות היה אז גדי גרינשטיין. לימים מוזג גאון בית השקעות לתוך מיטב. הן גרינשטיין והן שגב אינם מכהנים בתפקידי הנהלה במיטב, ומקורב לנושא אמר ל"גלובס" כי זוהי תוצאה ישירה של פרשת ליהמן ברדרס.

"ההנהלה הפעילה לא מכהנת היום בתפקידה", אמר הגורם. "היו דברים לא תקינים בהתנהלות ההנהלה, אך היה לחברה מספיק זמן להפיק את הלקחים שלה, הן ברמת הנהלים והדיווחים והן ברמת בעלי התפקידים".

"מבלי לגרוע מממצאי ומסקנות דו"ח הביקורת, מציינת החברה כי למשקיעים בתעודות הפיקדון לא נגרם כל נזק וכל הכספים שהופקדו בליהמן נמשכו במלואם, לרבות הריבית שנצברה בגין התקופה בה היו מופקדים בליהמן בהתאם לתנאי הפקדון", הגיבה הדס בדיווח לבורסה.

הדס מדגישה בתגובתה את המינויים שבוצעו בחברה בחודשים האחרונים, ובכללם המנכ"ל אורן קפלן ומינוים של יועץ משפטי חדש, מנהל סיכונים ודירקטור. בנוסף, החברה אימצה נהלי עבודה חדשים מול מוסדות פיננסים זרים וכן אמצה את הנחיית רשות ני"ע לעניין גילוי בדבר סיכוני אשראי מחודש פברואר 2010.

הדס, שהייתה מנועה מלהנפיק תעודות סל חדשות מזה כחצי שנה בשל הביקורת, תשלם כעת 350 אלף שקל בגין הוצאות עריכת הביקורת ותוכל מעתה לשוב ולהנפיק תעודות סל.