יום הולדת 5 ל-YouTube: עדיין מפסיד - אך מאוד פופולרי

אתר שיתוף קבצי הווידיאו שינה את האופן שבו צורכים ומשתפים סרטים ברשת - אך אינו מצליח לעבור לרווח

קשה לדמיין היום את חיינו בלי YouTube, אתר שיתוף קבצי הווידיאו, שמאפשר לכל גולש להעלות סרטון וידיאו ביתי, לצפות בקליפ מוזיקלי ולעיתים אף להפוך לכוכב אינטרנט בן-לילה. נדמה כי מדובר בעובדה מוגמרת - YouTube הוא חלק בלתי נפרד מהאינטרנט כפי שאנו מכירים אותו היום.

אובמה גם חוגג

אך YouTube אינו מבוגר כל-כך. למעשה, האתר חוגג בימים אלה 5 שנים להיווסדו, ומציין אבן-דרך משמעותית נוספת - 2 מיליארד צפיות בווידיאו ביום. לפי YouTube, מדובר בכמות שהיא "כמעט פי שתיים מקהל הצופים בפריים-טיים של 3 רשתות הטלוויזיה הגדולות בארה"ב ביחד".

YouTube הוא גם מנוע החיפוש השני בגודלו בעולם, אחרי גוגל, ובכל דקה מועלות לאתר 24 שעות של וידיאו. גם בישראל, אגב, הוא נחשב לפופולרי במיוחד, ועל-פי סקר TIM, הוא ניצב במקום הרביעי לאחר שעקף את ynet בתקופה האחרונה.

YouTube מציין את יום-ההולדת באמצעות השקת ערוץ חדש, "סיפור ה-YouTube שלי", בו מספרים אנשים מרחבי העולם כיצד האתר עיצב, השפיע ושינה את חייהם. בנוסף, מספר אישים מפורסמים, בהם נשיא ארה"ב ברק אובמה, קונאן אובראיין ואשטון קוצ'ר, מציגים בערוץ את סרטוני הווידיאו האהובים עליהם.

לא מוגזם לומר כי YouTube הצליח לשנות את האופן שבו אנשים צורכים ומשתפים קטעי וידיאו באינטרנט. הוא לא היה הראשון בתחום, אפילו מטהקפה הישראלית קדמה לו, אבל הוא היה הראשון שהצליח לכבוש את לב המשתמשים.

האהדה הזאת לא נסתרה מעיני ענקית החיפוש גוגל, שרכשה את האתר ב-2006 תמורת סכום-עתק של 1.65 מיליארד דולר.

ממשיך להפסיד

בניגוד לאתרים פופולריים אחרים, כמו פייסבוק או טוויטר, שמצליחים גם לעורר לא מעט ביקורת, YouTube אהוב כמעט על כולם. היחידים שלא ממש אוהבים אותו הם המפרסמים, וכאן נמצא עקב אכילס של החברה.

למרות הפופולריות הגבוהה של YouTube, האתר ממשיך להפסיד, מאחר שיותר מ-90% מהתכנים בו הם קטעי וידיאו שנוצרו על-ידי גולשים. מצב זה מרתיע את המפרסמים הגדולים, שלא מעוניינים לראות את המותג שלהם מקושר לתכנים ירודים או מטופשים.

היקף ההפסדים של YouTube אינו ברור. חברת המחקר RampRate טוענת כי ההפסד התפעולי של האתר הסתכם ב-2009 ב-174 מיליון דולר. קרדיט סוויס מעריכים את ההפסד השנתי ב-470 מיליון דולר.

אחרים מעריכים כי האתר יצליח להגיע לאיזון ב-2010, וצ'אד הארלי, ממייסדי YouTube ומנכ"ל החברה, אמר בשבוע שעבר כי "יש שיפור בתוצאות הפיננסיות". בינואר סיפר הארלי שבחודשים האחרונים של 2009 שטחי הפרסום של עמוד הבית של YouTube ב-20 מדינות נמכרו לחלוטין.

גם היום, 5 שנים אחרי, הפוטנציאל הפרסומי של YouTube רחוק ממיצוי, וכלי הפרסום המופיעים באתר עדיין פרימיטיביים למדי ולא נשענים על טכנולוגיות פרסום חדשניות ואינטראקטיביות.

למרות האמור, קשה לזלזל בפלטפורמת הווידיאו הזו, בעיקר כשנזכרים שמאחוריה עומדת שחקנית כמו גוגל שיודעת איך להמציא מודלים חדשים של פרסום.