נציב האיחוד האירופי: "חשוב להשיב את הביטחון בגוש האירו"

אולי רהן אמר כי שרי האוצר יבדקו אפשרות קביעת חוקי תקציב נוקשים יותר במטרה לדחוק במדינות החברות בגוש להקטין באופן משמעותי את גירעונותיהן ■ שר האוצר הגרמני: "אסור לנו לשכוח את הגורם למשבר"

"חשוב מאוד להשיב את הביטחון בכלכלת גוש האירו", כך אמר הנציב לעניינים כלכליים ומוניטאריים באיחוד האירופי, אולי רהן, היום (ג') לכתבים בבריסל. רן אמר כי שרי האוצר יבדקו אפשרות קביעת חוקי תקציב נוקשים יותר במטרה לדחוק במדינות החברות בגוש להקטין באופן משמעותי את גירעונותיהן ולהשיב את האמון ביכולתן של הממשלות לעמוד בהתחייבויותיהן הכספיות.

"אנחנו מוכרחים להראות שאנחנו יכולים להתמודד עם המשבר ולהגן על האירו, אבל אסור לנו לשכוח את הגורם למשבר", אמר שר האוצר הגרמני, וולפגנג שובל. לדבריו, הגבלות על חריגות מתקציבים הם הכרחיות ועדיפות עבור 27 ממשלות האיחוד האירופי.

נזכיר כי רהן אמר אתמול לסוכנויות הידיעות כי "לא כל המדינות יאיצו את הקיצוצים התקציביים באופן אחיד", זאת לאחר פגישה של 16 שרי האוצר של האיחוד. במילים אחרות, רהן העביר מסר לפיו המדינות עמוסות החובות אכן יבצעו קיצוצים דרמטיים שעלולים לפגוע בצמיחה, אך מדינות יציבות יותר כמו גרמניה לא יילכו באותה דרך.כזכור, בשבוע שעבר השיק האיחוד האירופי את "קרן הייצוב" בהיקף של 750 מיליארד אירו, אשר נועדה לסייע למדינות הפריפריה עמוסות החובות כגון ספרד ופורטוגל להתמודד עם מחזור חובותיהן.

ה"מקל" הוא דרישה של האיחוד מאותן מדינות לבצע קיצוצים מאסיביים בגירעונות שלהן, מה שגרם להן להשיק תוכניות צנע שמעמידות בסכנה את ההתאוששות הכלכלית שם. המשקיעים החוששים ממיתון נוסף בגוש האירו כולו ממשיכים למכור את האירו. המטבע האירופי נגע אתמול ב-1.223 דולרים, שפל שלא נראה מאז אפריל 2006. הוא נפל בכמעט 20% מדצמבר האחרון.

האיחוד האירופי, הרואה לנגד עיניו את ביטחונו של האירו כמטרה עיקרית בימים אלה, טוען כי חששות המשקיעים מופרזים וכי אין חשש למיתון נוסף בכל האיחוד האירופי.