שוק ההון איבד את זה

בעבר הוא ניבא את את עתיד הכלכלה והמשק או כך לפחות האמנו ■ בזמן האחרון זה לא עובד

אמרה שגורה ונודעת היא ששוק המניות מזהה את כיוון הכלכלה הריאלית - בין אם פניה לטוב, ובין אם לרע. בשנים האחרונות מתייחסים לאמרה זו, כאילו מדובר בעובדה מוכחת, עד כדי כך שהיא קנתה לה שבת אפילו באקדמיה וזאת, למרות שלא ניתן להוכיח שקשר חיובי בין שני המשתנים הללו הוא אחד תולדת השני.

ההיסטוריה מלמדת

אמרה זו הוכיחה את עצמה במשבר האשראי של השנים 2008-2009. שוק המניות החל לגמגם בסוף 2007 וצנח בשנת 2008. הנתונים הכלכליים במדינות רבות בעולם הראו האטה בסוף שנת 2008 ומיתון בתחילת 2009. גם כשהחלה ההתאוששות הצטיירה תמונה דומה. שוק המניות החל להתאושש באפריל 2009 ובאמצע שנה זו החלו להגיע נתונים כלכליים שהעידו כי ההידרדרות הכלכלית נפסקה באירופה ובארה"ב, הן מבחינת מספר המפוטרים, הן מבחינת התוצר, וגם בתבחינים נוספים.

אם זה המצב, קשה להסביר את העובדה ששוק המניות היה בשיאו לפני מספר שבועות בודדים אך הנתונים לגבי כלכלת אירופה, שמאיימת על כלכלת העולם כולו, נראים די עגומים.

להחליף דיסק

יתכן שצריך לקחת בחשבון שהאקסיומה על שוק ההון כנביא הכלכלה הריאלית, מתערערת. אולי צריך להתייחס לאפשרות לפיה דווקא שוקי ההון והמניות משפיעים על עתיד הכלכלה ולא צופים אותו.

במציאות שבה ניתן בכל רגע נתון להתבונן במסך המחשב ולראות את מצבו הפיננסי של כל בנק, כל חברה וכול חוסך בודד, שוק הון שיורד בחדות משפיע מיידית על תחושת הביטחון של כל אחד ותחושה זו מתרגמת מיידית למגננה. אנשים מפסיקים 'לבזבז', אם הם לא חייבים, וחברות עוצרות גיוסי כוח "עד התבהרות השמיים".

הנגינה תשתנה

יתכן שמספר שבועות נוספים שבהם תרשמנה ירידות בשווקים ישנו את נגינת החזאים הכלכליים שצופים כי לאור הנתונים הכלכליים הטובים, במיוחד בארה"ב, יש כל הסיבות לשוק המניות לתפקד טוב.

המשך ירידות בשווקים האירופאים עשוי לדרדר את הכלכלה, להקטין את הצריכה המקומית שהיא העוצמה של המדינות החזקות ולהקשות על שוק העבודה ובכך למעשה להאיץ את ההידרדרות.

מסיבה זו אין לקחת, להערכתי, את התחזיות לגבי הצמיחה הצפויה בכלכלות ארה"ב, אירופה ואף סין ברצינות רבה מידי. יש לזכור כי הצמיחה שנרשמה ברבעונים האחרונים היא בעיקר אפקט החזרה לנורמאליות לאחר משבר אשראי 2008-2009 ולא צמיחה שיש לה בסיס איתן המלווה בהגדלת הפיריון.

מצד שני, אם הנתונים הכלכליים באירופה ובשאר העולם אכן יראו הידרדרות, הרי שוב יגידו כי שוק המניות חזה זאת.

יובל זעירא הוא שותף מנהל בחברת ערך מוחלט לייעוץ פיננסי וניתוח חברות