שר האוצר הגרמני: "השווקים הפיננסיים יצאו משליטה"

"חבילת החילוץ עדיין לא שכנעה את השווקים, והראיה לכך היא שהאירו ממשיך ליפול" ■ "כל המדינות החברות בגוש האירו נחושות להגן על האירו - הוא ימשיך להיות מטבע יציב" ■ אירופה נחלשת עד 2.8%

שר האוצר של גרמניה, וולפגנג שוובלה, הזהיר שהשווקים הפיננסיים "יצאו משליטה", וקרא לכינונה של "רגולציה יעילה" כדי להבטיח שוק שמתפקד כיאות. בראיון ל"פייננשל טיימס" אמר שוובלה שהשווקים אינם מתפקדים כיאות "אם הסיכונים והתגמולים לוקים בחוסר איזון מוחלט".

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, אמרה היום כי התעשייה הפיננסית צריכה "להיות כנה איתנו". מרקל אמרה שהיא מעוניינת בשיתוף פעולה עם המגזר הפיננסי. "אם לא נזכה לשיתוף פעולה אנחנו עלולים לעשות טעויות טכניות" בגיבוש הרפורמה הרגולטורית. מרקל אמרה כי גרמניה תוביל את הדיונים על מס פיננסי חדש בפסגת ה-G20 שתתכנס ביוני בקנדה.

בראיון אתמול קרא שוובלה לסטנדרדיזציה של מוצרים, לרגולציה של עסקאות מעבר לדלפק ולצעדים שישפרו את השקיפות "עבור כל המשתתפים בשוק".

כמו כן, הביע שוובלה תמיכה בקריאות למס עסקאות פיננסיות חדש, וטען כי יש צורך לדון "ללא דעות קדומות" במס זה בפסגת ה-G20 שתיערך בקנדה ביוני.

כולן נחושות

"כל המדינות החברות בגוש האירו נחושות להגן על המטבע המשותף", אמר שוובלה. "אם הן נחושות, האירו ימשיך להיות מטבע יציב". שוובלה הביע אכזבה מתגובת השוק. "היינו שמחים לראות את השווקים מגיבים בצורה קצת יותר חיובית", אמר שוובלה. "אבל כשהאירו הושק, שער החליפין שלו עם הדולר היה נמוך יותר. אז אנחנו לא מתרגשים יותר מדי מזה".

הוא הודה כי הצעדים שננקטו לא הביאו לתוצאה הרצויה. "עדיין לא שכנענו את השווקים, והראיה לכך היא שהאירו ממשיך ליפול. פירושו של דבר הוא שעלינו לצמצם את הגירעונות של כל החברות בגוש האירו", אמר שוובלה.

בתגובה לדבריו של מנכ"ל דויטשה בנק, יוזף אקרמן, שהטיל ספק ביכולתה של יוון לפרוע את חובותיה, אמר שוובלה: "אינני בטוח שזה היה הדבר החכם ביותר לומר. כמובן שאנו מצפים שכל מדינה תפרע את חובותיה. עד כה יוון פרעה את כל חובותיה".

רק בהסכמה

שוובלה אמר שגרמניה תקבע מס על עסקאות פיננסיות רק אם תהיה הסכמה עולמית למס כזה, וציין שהסיכויים להסכמה כזאת קלושים. "אם ניתן יהיה להגיע להסכמה עולמית, נעשה את זה, אבל אם תהיה הסכמה עולמית... את זה נראה בפסגת ה-G20 בקנדה ביוני", אמר שוובלה. "הסיכויים להסכמה כזאת קלושים מאוד".

בתשובה לשאלה אם הוא שוקל לפרוש בגלל בעיות הבריאות שפקדו אותו לאחרונה, השיב שוובלה: "לא". והוסיף: "אני חושב שאני יכול לקחת על עצמי את האחריות הזאת ולשאת בה".