הימור קופות הגמל גובל בפשע

פעם אחר פעם בתי ההשקעות בהחזקות שיא בירידה, ובהחזקות שפל כשמתחילות עליות

עוד בטרם יבשה הדיו על מסקנות ועדת חודק, מספקים אירועי החודש האחרון בבורסות העולם הוכחה חד משמעית למידת הנחיצות וחיוניות הוועדה. מדד ת"א 25 השלים 12% ירידה משיאו האחרון. למזלנו הרב נרשמו בחודש החולף ארבעה גלי ירידות ברחבי העולם, חריפות יותר - והן קרו בסופי שבוע ובחג השבועות, שבהם לא התקיים מסחר בת"א, וכך ניצלה, לדעתי, הבורסה שלנו, בעור שיניה מ-5% ועד 8% אחוזי ירידה נוספים.

דבר נוסף שהציל את הבורסות שלנו הן קניות מאסיביות של נכסים על ידי קופות הגמל וקרנות הפנסיה במסלולים הכלליים, אשר הגדילו החזקותיהן במניות לשיא.

אולי אין להתפלא על כך - מנהלי בתי ההשקעות ממליצים תחת כל עץ רענן לנצל את הירידות לאיסוף מניות, אז למה שלא יינקטו בכך בנכסים שהם מנהלים בעצמם? ועם זאת - אני תמה - איפה עובר גבול ההימור? מה יקרה לכספי העמיתים אם המנהלים שגו? מבלי להיכנס לשאלת תזמון, אני מצפה מבית השקעות איכותי שיצמצם את החזקותיו במניות ככל שהשוק עולה, ושיגדיל אותן ככל שהשוק יורד.

פעם אחר פעם אנו מוצאים את בתי ההשקעות שלנו בהחזקות שיא, כשהשוק בירידה ובהחזקות שפל, כשהוא מתחיל לעלות. כך מוצאים את עצמם בתי ההשקעות בהחזקת שיא בשיעור 32%, כששוק המניות בשיא כל הזמנים והם ממשיכים להגדיל בירידות.

המנהלים אינם מתבוננים בשוק, אינם מתייחסים לשיאים ולשפלים ולמידת הסיכון. הם מביטים בעיקר לימינם ולשמאלם על מנת לראות מה עושה השכן ועיקר תשומת ליבם מופנית לתחרות על שברי האחוזים לקראת תום הרבעון. הם מתמקדים במשחקי נוסטרו על מנת להגיע לכמה עשיריות תשואה עודפת ולזכות בכותרות העיתון,אשר יהוו בסיס לקמפיין המכירות הבא.

בימים כתיקונם עוד אפשר לעצום עין ולהמשיך. אולם האם ימים הנוכחיים אינם כתיקונם, ממש לא. איני זוכר מתי היתה הפעם האחרונה שבה ראיתי כל כך הרבה משקיעים גדולים, כאלו המכונים "גורו השקעות" מזהירים מפני מפולת, שוק דובי והמשך תיקון במקרה הטוב וממליצים להתרחק ממניות.

בתי ההשקעות המנהלים את כספנו מהמרים בגדול על כל הקופה. הם מהמרים - יצליחו? יחגגו בשכר מרקיע שחקים ובונוסים. ייכשלו? ייכנסו להגדרת "גדולים מכדי ליפול" וייבקשו סיוע ממשלתי. אם חלילה ידרדר המצב, ירוצו לביבי ושטייניץ, כמו קודמיהם בארה"ב, לבקש רשתות ביטחון ואז תקום ועדת חודק 2.

הלוואי ולא נגיע למצב כזה. מפולת אינה בריאה לאף אחד. אבל להתעלם באופן כה בוטה מהסיכון, זה מוגזם.

אנו חייבים תודה לארה"ב, שהעניקה זריקת הרגעה לשווקים הדואבים ביום שישי, לאחר הקריסה שנרשמה בחמישי. זריקת הרגעה, אינה תרופה, בוודאי שלא למחלה ממנה סובל גוש האירו בתקופה זו.

צפוי לנו שבוע מסחר מעניין מאד - עוד החלטת ריבית קשה מאד עומדת הערב בפני בנק ישראל, שלמרות רצונו להעלותה לרמה "נורמלית", יתקשה בכך מאד לנוכח המשבר באירופה. מחר פקיעת אופציות המט"ח בבורסה על רקע פריצת מחסום 3.82 שקלים לדולר. ביום ד' המועד האחרון לחיסול החזקות הקרנות הזרות המתמחות בשווקים מתעוררים במניות ישראליות עקב מעבר ישראל להגדרת שווקים מפותחים וביום ה' פקיעת אופציות המעוף על מדד ת"א 25.

בהצלחה למנחשים.

  1. יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס
  2. אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי
  3. החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.