אטיאס ל"גלובס": הנחיית בנק ישראל תוקעת את הזוגות הצעירים

לישראלי שקונה דירה ממוצעת שמחירה 938 אלף ש', הנחיית פישר גורלית: במקום כ-281 אלף יידרש לכ-375 אלף ש' בהון עצמי ■ גילי דקל, מנכ"ל אפריקה מגורים: "המהלך של פישר מעורר תמיהה" ■ איל ליבוביץ, מנכ"ל משותף ב-T-I-M לייעוץ משכנתאות: "ההנחיה תגרום לבועה"

שר השיכון אריאל אטיאס מצנן את ההתלהבות מההנחיה הדרמטית של בנק ישראל שנועדה לקרר את שוק הנדל"ן, וטוען כי הפתרונות למצוקת הדיור של הצעירים בישראל הינן הגדלת היצע הקרקעות ורפורמה במיסוי.

אחרי חודשים של ניסיונות להוריד את מחירי הדירות בישראל - בעיקר עבור זוגות צעירים שמתקשים לגייס את ההון הנדרש כדי להגשים את חלום הדירה - התעורר הבוקר אטיאס למציאות חדשה: בנק ישראלי מתכוון להעלות את שיעור ההון העצמי הדרוש לנטילת משכנתא, מ-30% ל-40% מערך הדירה.

לישראלי שקונה דירה ממוצעת - שמחירה 938 אלף שקל, לפי הלמ"ס - המשמעות גורלית: במקום כ-281 אלף שקל יידרש לכ-375 אלף שקל בהון עצמי.

בראיון ל"גלובס" אומר היום (ג') אטיאס כי בנק ישראל "שופך את התינוק עם המים". לדבריו, "מטרת בנק ישראל היא לצמצם את המינופים הגבוהים בדירות להשקעה. בפועל רק כ-30% מהרכישות הן של משקיעים".

אטיאס סבור שניתן להטיל את הדרישה להגדלת ההון העצמי רק על רוכשי דירות שניות, ולדבריו "אפשרות זו לא נשללה; מדובר רק בטיוטה בשלב זה". מטרת ההנחיה "לצנן את הביקושים, כי שם עיקר המינופים". בפועל, "תוקעים מקל בגלגלים של הזוגות הצעירים".

לדברי אטיאס, "מצד אחד, נגיד בנק ישראל לא רוצה להעלות את הריבית. מצד אחר, הוא לא רוצה בועת נדל"ן". כדי להילחם בבועה ולהימנע מפגיעה בצרכנים רוכשי הדירות ובשכבות החלשות, "אפשר וצריך לוודא למי מרוכשי הדירות יש דירה נוספת".

30 אלף דירות

אטיאס חושף כי ב-2010 מתכוונים משרד השיכון ומינהל מקרקעי ישראל לשווק קרקעות לבניית כ-30 אלף יחידות, אך מודה כי אין פתרון בזק: "מחסור של עשור לא פותרים בכמה חודשים. יש קרקעות, אבל קשה להוציא אותן. כל המערכת מגויסת והשנה נשווק כמות חריגה בהקפה".

למרות זאת, קצת עזרה מרשות המסים לא היתה מזיקה, רומז אטיאס: "כ-40% מעלות דירה הולכים למסים. אבל יש סל של כלים מיסויים שיכולים לתת הטבות לרוכשי דירות ראשונות בלבד. זו משימה של הממשלה כולה, לא רק של שר השיכון".

הרחבת הפערים

בענף הנדל"ן יש הסכמה רחבה כי הצעד של בנק ישראל יפגע בצרכנים, רוכשי הדירות. לדברי נשיא התאחדות הקבלנים, ניסים בובליל, הצעד "יגרום להרחבת הפערים בחברה הישראלית. המשקיעים יקנו את הדירות והתוצאה תהיה עלייה בשכר הדירה שתפגע בזוגות הצעירים".

לדברי גילי דקל, מנכ"ל אפריקה מגורים, "המהלך מעורר תמיהה לאור העובדה שרכישת דירה בעבור המגזר הצעיר הופכת להיות מורכבת ויקרה יותר. נכון יותר שקבלנים ויזמים יבנו בקצב מוגבר כדי להגדיל הצע".

לדברי איל ליבוביץ, מנכ"ל משותף בחברת T-I-M העוסקת בייעוץ משכנתאות, "ההנחיה תגרום לבועה. או שהרוכשים ייקחו משכנתא יקרה, או שלא יקנו דירות, מחירי השכירות יעלו ומחירי הדירות להשקעה יעלו".

לדברי עדינה חכם, מנכ"לית רשת התיווך אנגלו-סכסון, "רוב העסקאות הן במימון של עד 60% מערך הנכס ולכן השינוי ישפיע מעט על ציבור לווי המשכנתא".