מדינות האיחוד האירופי יטילו מס על הבנקים

כך על פי הצעה שאמורה להפוך לחוק עד 2011 ההיטלים יופקדו בקרנות לאומיות שישמשו למימון גישור, לערבויות או לרכישה זמנית של נכסים בעייתיים

מדינות האיחוד האירופי יחויבו לגבות היטלים מראש מהבנקים שלהן, שיופקדו בקרנות לאומיות לביטוח מפני משברים פיננסיים בעתיד. כך לפי הצעה שיחשוף מחר (ד') מישל בארנייה, הנציב האירופי לענייני השוק הפנימי, במטרה לחוקק אותה עד שנת 2011.

התוכנית הזו, שעשויה לגייס עשרות מיליארדי אירו עם יישומה, נועדה למנוע קריסות עתידיות של בנקים שעלולות לערער את כל המערכת הפיננסית במדינה הספציפית ובאיחוד האירופי כולו.

התוכנית היא בשלב גיבוש מוקדם, וכל חקיקה חדשה תהיה טעונה את אישורן של כל 27 המדינות החברות באיחוד האירופי וכן של הפרלמנט האירופי. היא צפויה להיות שנויה במחלוקת, בייחוד אם לא יהיו תוכניות מקבילות במדינות כמו ארה"ב, בריטניה ועוד.

דוברי הנציבות האירופית צפויים להדגיש שהקרנות החדשות לא ישמשו לחילוץ בנקים אלא כדי להבטיח שקריסות וחדלות פירעון ינוהלו בצורה מסודרת. הקרנות החדשות יוכלו לשמש, לדוגמה, למימון גישור, לערבויות או לרכישה זמנית של נכסים בעייתיים, שיטה ששימשה במשבר האחרון. בנציבות האירופית ידגישו שכל פעולה של הקרנות תיעשה ללא הפרה של תקנות הסיוע של ממשלות האיחוד האירופי.

היקף הקרנות וכן השאלה אם ההיטלים יחולו על נכסי הבנקים, המחויבויות שלהם או הרווחים שלהם, יהיו נושא לוויכוחים חריפים, ובריסל אינה מתכוונת להציע המלצות כלשהן בנושא זה בשלב זה.

הקרנות יוקמו מראש

הנציבות תדגיש שהקרנות צריכות להיות מוקמות מראש, ושהבנקים לא יורשו לגלגל את עלויותיהן אל הלקוחות שלהם. צפויה גם הדגשה שהקרנות יהיו מנותקות לחלוטין מהתקציבים הלאומיים.

כמה מדינות כבר מקימות קרנות כאלה בהתבסס על היטלים על הבנקים. בשבדיה אמורה "קרן ייצוב בנקאית" לגייס כ-2.5% מהתמ"ג השבדי בתוך 15 שנים.

ההצעה של ברנייה צפויה להידון על ידי מנהיגי האיחוד האירופי וכן על ידי נציגי מדינות 20G בטורונטו בחודש הבא.

המכון לפיננסים בינלאומיים, IIF, ארגון המייצג את הבנקאות העולמית, תומך בהיטלים על התעשייה כדי לממן את עלויות חיסול בנקים כושלים, אך הוא טוען בנייר עמדה שפרסם אתמול שהיטל אחרי האירוע יהיה שיטה עדיפה.

"הבעיה עם מימון מראש היא שהוא מגדיל את הסיכון המוסרי. אם הבנקים ישלמו מראש והקרנות יהיו קיימות, יהיה קשה לבנק לקרוס", אמר פיטר סנדס, מנכ"ל בנק סטנדרד צ'רטרד ויו"ר הוועדה ב-IIF שממונה על רגולציה כזו.