"לא רק שאין תיאום בשוק הלחם - יש תחרות אכזרית"

מקורבים לחשודים בקרטל הלחם דוחים את הטענות נגדם ■ רשות ההגבלים: מדובר בעבירות קשות על גב החלשים

המאפיות אנג'ל, ברמן ודוידוביץ, חילקו ביניהם את השוק לצורך מכרזים, כך שאנג'ל וברמן הירושלמיות לא יתחרו במכרזים בצפון - ודוידוביץ, היושבת בקריית-אתא, לא תתחרה במכרזים בירושלים. אלה הם חלק מהחשדות כלפי 3 יצרנית הלחם הגדולות בפרשת קרטל הלחם - כך נודע ל"גלובס".

אתמול (ב') הוארך מעצרם של אחדים מבין החשודים בפרשה, שאותה הגדירה רשות ההגבלים העסקיים קרטל מהחמורים שחקרה. בין היתר הוארך מעצרו של מנכ"ל אנג'ל, ירון אנג'ל, ושל מנהל המכירות של החברה, מוטי חסין; של יהודה שניידמן, מנכ"ל מאפיית ברמן; ושל יוחנן אהרונסון, השותף במאפיית דוידוביץ.

רשות ההגבלים טוענת לתיאום בין 3 יצרניות הלחם, למרות קיומו של מחיר מרבי ללחם אחיד, התופס כ-40% מהשוק. הרשות טענה כי מבצעי הקרטל הגיעו להסדרים אסורים על חשבונם של הצרכנים, "בין היתר באמצעות המוצר החיוני והבסיסי ביותר שהם רוכשים - הלחם הפשוט".

לטענת הרשות, "מדובר בקרטל מאורגן היטב המנוהל על-ידי בכירים בחברות החשודות, המשלב בתוכו את העבירות הקשות ביותר שעומדות בליבת חוק ההגבלים העסקיים, יחד עם מנגנונים של בקרה ופיקוח על חברי הקרטל, והכל ממניעים כלכליים פסולים, ובין היתר על גבם של החלשים והנזקקים".

"יכולת משחק קטנה"

לטענת מקורבים לחשודים, "קשה להבין טענה על תיאום כשמדובר במוצר שנמצא תחת פיקוח. ברגע שמפקחים על מחירי המים, המלח והקמח, ונקבעים מחירי מקסימום ללחם האחיד, איזו תחרות בכלל יכולה להיות? זה משאיר יכולת משחק קטנה מאוד...

"בפועל, לא רק שאין תיאום בשוק הלחם - יש תחרות אכזרית. מלחמת המחירים שאירעה בשנה שעברה בירושלים בשכונות החרדיות הראתה זאת".

באשר לטענת רשות ההגבלים כי 3 החברות תיאמו מכרזים, טוענים המקורבים כי הסיבה שאנג'ל וברמן לא מתמודדות בצפון, ודוידוביץ לא מתמודדת בירושלים, "כלל לא טמונה בתיאום, אלא בכדאיות כלכלית - ותו לא".

עו"ד ז'ק חן, המייצג את אהרונסון, אמר בתגובה: "צר לנו על כך שרשות ההגבלים נקטה בדרך של מעצרים מתוקשרים חסרי בסיס ומיותרים לחלוטין.

עו"ד יוסי אשכנזי, בא-כוח אנג'ל ועובדיה, אמר בתגובה: "הבקשה להארכת מעצר מיותרת לחלוטין, וניתן היה להינע מכך".