אטיאס: "מאז החלטת חזקיהו כבר יש מעצור של אנשים שרוצים לרכוש דירות"

בדיון בוועדת הכספים אמר שר השיכון: "יש לנו את האפשרות לפלח את אלו שבעבורם זאת הדירה הראשונה ויש לגרום לכך ההחלטה לא תחול עליהם" ■ יו"ר הוועדה גפני: "אם יידרסו גם זוגות צעירים אני מתנגד"

בדיון שהתקיים בוועדת הכספים היום (ד') בנושא החלטת בנק ישראל בנושא הענקת המשכנתאות אמר יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני כי "השאלה הגדולה של כולנו היא מה יקרה כתוצאה מההוראה החדשה. אם המטרה היא רק ליצור מצב בו לא יהיה משתלם למשקיע, או שיהיה לו קשה יותר להשקיע בדירה שנייה או שלישית, זאת מטרה ראויה, ואני בעד זה. אבל אם מההחלטה יידרסו גם הזוגות הצעירים, אני מתנגד וצריך למצוא את האיזון".

עוד אמר כי שר השיכון אריאל אטיאס הוא שר מצוין אך הממשלה מכשילה אותו בכוח: "לא משנים דבר מבחינת העמדת המשאבים, מבחינת המדיניות של הממשלה, המצוקה הולכת וגוברת ותתפוצץ לנו בפנים. במבחן התוצאה ביטלו את מענקי המקום, הסיוע לפריפריה, השר רוצה לנהל מדיניות נכונה אבל הממשלה לא מעמידה משאבים".

שר השיכון אריאל אטיאס אמר כי בעקבות הוראת המפקח על הבנקים, הריבית תתגלגל בפועל רק על האזרחים, "אם הרעיון הוא לצנן את הביקוש של המשקיעים, אני בעד, אבל אם הביצוע בפועל יהיה עם השלכות רוחב שכל אדם שרוצה לרכוש דירה, ייפגע, יינזקו גם הזוגות הצעירים".

עוד אמר אטיאס: "הצעתי הצעה ישימה אשר בדקתי אותה עם אנשי המקצוע במשרד השיכון, יש לנו את האפשרות לפלח את אלו שבעבורם זאת הדירה הראשונה ויש לגרום לכך ההחלטה לא תחול עליהם. העובדה היא שמאז שפרסמתם את ההחלטה, כבר יש מעצור של אנשים שרוצים לרכוש דירות, הרעיון לעצור את המשקיעים, להפחית את הסיכונים ואת מחירי הדירות הוא טוב ומבורך, אבל המבחן הוא הדירה הראשונה".

צבי אקשטיין, המשנה לנגיד בנק ישראל, אמר כי "הייקור בריבית הוא מינורי, האחריות של בנק ישראל היא לתמוך ביציבות הפיננסית ולקחנו צעד לכיוון הזה שלדעתנו יקטין את הסיכונים הפיננסים. אנחנו ערים לדיבורים בנושא, אבל כאשר המטרה היא תמיכה ביציבות, על כל אחד מגופי השלטון יש אחריות, גם לנו, זאת החלטה עצמאית שלנו ולא מנהלים עליו משא ומתן". לשאלת שר השיכון אריאל אטיאס האם נכון להגדיר שעיקר המטרה של בנק ישראל היא להוריד את הכדאיות של המשקיעים, ענה אקשטיין כי המטרה היא לתמוך ביציבות ולהקטין את אותה אוכלוסייה שיוצרת חוסר יציבות פיננסית.

אור סופר, סגן המפקח על הבנקים, אמר כי כחמישים אחוז מלוקחי המשכנתאות, לוקחים מעל לשישים אחוזים משכנתא: "כשלושים אחוז מאלו שלוקחים משכנתא, הם לדירות להשקעה, העלות בעקבות ההחלטה החדשה תעמוד להערכתנו על 0.1 או 0.2 אחוזים בלבד. אם המשכנתא עומדת על 3% ריבית, השינוי יעלה זאת להערכתנו ל-3.1 3.2. בתגובה לדבריו אמר משה פרל מאיגוד הבנקים כי "המוצר ללא ספק יתייקר, כמה בדיוק יגבה כל בנק בעקבות ההחלטה, תלויה במדיניות של הבנקים, אין הערכה כמה זה ישפיע".

חברי הכנסת מחו על הפגיעה בזוגות הצעירים. ח"כ חיים אורון אמר כי אם המטרה היא עצירת ההשקעות בדיור, ישנן שיטות טובות יותר מזו שהתקבלה, "למשל, העלאת מיסים על רכישת דירה שנייה ושלישית תסייע לא פחות להפחית את ההשקעות ולסיכון הקיים על יציבות המערכת הפיננסית"

ח"כ שלמה מולה אמר: "אין ספק שצריך לחשוש ממה שקרה בארה"ב בנושא המשכנתאות, אבל אסור שהטיפול יהיה על חשבון הזוגות הצעירים".

ח"כ מנחם אליעזר מוזס אמר כי צריך להגביל את גובה מחירי הדירות, "אנשים גרים במחסנים, ההחלטה הזאת של בנק ישראל לא רק שתסייע להם, היא רק תחמיר את מצבם".

ניסים בובליל, יו"ר התאחדות הקבלנים, אמר כי "התוספת הזאת בריבית לא תפגע במי שמשקיע בדירות כי הרווח שלהם נותר גדול, הדבר יפגע רק בזוגות הצעירים".

לסיכום הדיון אמר יו"ר הועדה חגפני כי הוא קורא לבנק ישראל לשבת עם שר השיכון ולמצוא את הדרך להחריג את אלו הרוכשים דירה ראשונה.